Dåligt laddtryck volvo s60 2.4t 2003

Turesvenn
24 februari 2023 · 20 Inlägg

Hej har läst och sökt runt på forumet i närmre 3 veckor och försökt fixa felet utan att lyckas.

Har en trimmad s60 2.4t som laddar stabila 0.6 bar max, men enligt de som trimma så ska den ladda runt 0.9 till 1 bar.
Jag har gjort följande felsökningar:

trycksatt hela systemet och det läckte inte förutom pyttelite mellan turbo och luftfiltret

Bytt till ny wastegate som är korrekt inställd, har även testat att skruva åt och lös den utan framgång, ger bara överslag i laddtryck, som den är nu så överslår den inte men laddar 0.65 bar

Bytt vakumslangar mellan magnetventil och wastegate samt magnetventil och turbosnäckan

Testat en kompis magnetventil (t5a) utan skillnad i laddtryck

Bilen är även storservad med nya tändstift, bränsle luft och oljefilter, den bränner ingen olja och har inga felkoder som man kan läsa med vanlig felkodläsare, ska kontakta en kompis för o se om vida dice kan se något.

När jag kör utan wastegate inkopplad så går den utan problem upp i 1bar, det gör den även om jag skruvar åt wastegate men då slår den upp i 1bar för att sen gå ner till 0.5 bar osen sakta upp i 1 bar igen.

Så min fråga är vad i hela friden det kan vara för fel, är det den förbaskade magnetventilen eller vad kan det vara?

Edit: läste vidare o eftersom jag har sportluftfilter så tänker jag rengöra lmm imon

Brådhis * Voff voff *
24 februari 2023 · 10 244 Inlägg

Släng sportluftfiltret. Original hänger med till 300 hk utan problem och du slipper då förstöra din LMM...

Med tanke på hur vanligt det är med strulande magnetventil hade jag nog valt att prova en till...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Turesvenn
24 februari 2023 · 20 Inlägg

Yep får väl bli så, tur att jag spara alla orginal grejer.

Turesvenn
24 februari 2023 · 20 Inlägg

Brådhis skrev:
Släng sportluftfiltret. Original hänger med till 300 hk utan problem och du slipper då förstöra din LMM...

Med tanke på hur vanligt det är med strulande magnetventil hade jag nog valt att prova en till...

Ahh får testa rengöra lmm sätta dit gamla filtret o testa ny magnetventil

Jesper328
24 februari 2023 · 2 333 Inlägg

Vilka är det som har trimmat/helt säker på att den är trimmad?
Har den gått bättre tidigare i din ägo?

En idé är ju att t-korsa slangen mellan WG och magnetventil och övervaka reglertrycket där.
Även en bra idé att kontrollera insugstryck mot laddtryck med en dator... för det sitter väl en tryckgivare strax efter intercoolern på dessa?
Går väl även att mäta upp magnetventilen, men vilka motstånd du ska ha... kein anung på den. smile

Up the RA
Turesvenn
24 februari 2023 · 20 Inlägg

Jesper328 skrev:
Vilka är det som har trimmat/helt säker på att den är trimmad?
Har den gått bättre tidigare i din ägo?

En idé är ju att t-korsa slangen mellan WG och magnetventil och övervaka reglertrycket där.
Även en bra idé att kontrollera insugstryck mot laddtryck med en dator... för det sitter väl en tryckgivare strax efter intercoolern på dessa?
Går väl även att mäta upp magnetventilen, men vilka motstånd du ska ha... kein anung på den. smile

Jag va o trimma den på speedparts och jag tror inte den har gått bättre i min ägo, har nyligen installerat laddtrycksklocka. Får testa att sätta klockan till wastegateslangen istället har inte tänkt på det. Får även testa det med insugstryck, har ju precis bytt vakumslangen så det borde inte vara några problem o testa det.

Bilen va nog trimmad av tidigare ägare innan men eftersom jag båda hade svagt laddtryck och hastighetsspärr innan jag trimma om den så blev jag osäker

Senast redigerat av Bigfischii (24 februari 2023)

Turesvenn
28 februari 2023 · 20 Inlägg

För att updatera lite så har jag trycktestat igen, nu bara mellan kalla sida turbo och slutet av kylaren men det var tätt, så väntar nu på att få testa en annan kompis magnetventil, updaterar då, om det inte blir bättre då så ska jag köra rökmaskin samt kolla i turbon efter sprickor runt wastegate

Turesvenn
28 februari 2023 · 20 Inlägg

Efter jag bytte wastegate så känns den kvickare men det känns som magnetventilen reglerar ner eller inte orkar hålla trycket typ, så tyvärr så kan det nog vara spricka i wastegatehuset eller så har jag tur och det är dumpventilen som har börjat läcka, men får se. Det år ju konstigt att han gillar att ladda över 1 bar på alla växlar utan wastegate ikopplad

Turesvenn
1 mars 2023 · 20 Inlägg

Har testat en till magnetventil nu så det är inte det som är felet, testade att sätta laddklockan på slangen till wastegaten men det säger mig inte mycket, spikar när man släpper på gasen för att ta bort laddtryck, och på 1,2,3 så är den ganska stilla men på 4,5 så känns det som den reglerar ner trycket, känns skumt

Mossan1
1 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Känns ju som om mjukvaran går in och begränsar som en skyddsfunktion.

Är den mjulvaru-uppgraderad också, eller bara hårdvaran?
Pillar man på trycket utan att mjukvaran är med på noterna blir det nog pannkaka av alltihopa.

Senast redigerat av Mossan1 (1 mars 2023)

Turesvenn
1 mars 2023 · 20 Inlägg

Ja, den är ju steg ettad och ska ladda runt 0.9 enligt de som gjorde trimmet, speedparts, har även pratat med en som tidigare arbetet med autotech som också säger runt 0.9 men att det är vridmomentsbaserat. Han tror på laddtrycksläcka antingen i gummislang eller spricka i wastegate. Har svårt att fortsätta testa själv nu så blir att röktesta hos en kompis.

Vet inte vad det kan vara annars, kan vara nåt som felar men kan inte se sånna fel med vanlig felkodsläsare, ska höra runt och se om någon jag känner har bsr dosa eller dataprogram

Turesvenn
3 mars 2023 · 20 Inlägg

Tjena alla, har nu trycktestat med rätt verktyg och det visar sig att bilen minst läcker vid dumpventilen, membranet är helt men läcker ut runt metallkåpan till atmosfären endå, blir att köpa en ny från turbomeck om inte någon har en annan ide, ska fortsätta testa i morgon och se om det är något mer som läcker. Dock så är läckan underlig för jag kan pumpa upp systemet till 1.5 bar utan problem sen tar det ca 1 min innan all luft är ute, iaf ska utforska mer imon. Bytte även slangen mellan turbon och röret som går över motorn, den hade inga tydliga sprickor rakt igenom men en pysläcka där är nog inte omöjlig

Senast redigerat av Bigfischii (3 mars 2023)

Turesvenn
3 mars 2023 · 20 Inlägg

Ska testa med biltemas högtemptätning, värt ett försök om jag endå kanske behöver byta

granadadr
4 mars 2023 · 7 268 Inlägg

Bigfischii skrev:
Tjena alla, har nu trycktestat med rätt verktyg och det visar sig att bilen minst läcker vid dumpventilen, membranet är helt men läcker ut runt metallkåpan till atmosfären endå, blir att köpa en ny från turbomeck om inte någon har en annan ide, ska fortsätta testa i morgon och se om det är något mer som läcker. Dock så är läckan underlig för jag kan pumpa upp systemet till 1.5 bar utan problem sen tar det ca 1 min innan all luft är ute, iaf ska utforska mer imon. Bytte även slangen mellan turbon och röret som går över motorn, den hade inga tydliga sprickor rakt igenom men en pysläcka där är nog inte omöjlig

läcker för lite för att tappa laddtryck

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Turesvenn
6 mars 2023 · 20 Inlägg

granadadr skrev:

Bigfischii skrev:
Tjena alla, har nu trycktestat med rätt verktyg och det visar sig att bilen minst läcker vid dumpventilen, membranet är helt men läcker ut runt metallkåpan till atmosfären endå, blir att köpa en ny från turbomeck om inte någon har en annan ide, ska fortsätta testa i morgon och se om det är något mer som läcker. Dock så är läckan underlig för jag kan pumpa upp systemet till 1.5 bar utan problem sen tar det ca 1 min innan all luft är ute, iaf ska utforska mer imon. Bytte även slangen mellan turbon och röret som går över motorn, den hade inga tydliga sprickor rakt igenom men en pysläcka där är nog inte omöjlig

läcker för lite för att tappa laddtryck

Stämde nog bra att det läckte för lite, blev ingen skillnad, nu är det dock 100% tätt mellan turbo och slutet av intercoolern så det läcker troligtvis någonstans efter. Fortsatt undersökning helt enkelt

Turesvenn
7 mars 2023 · 20 Inlägg

Bara för att uppdatera så var det en läcka på slangen till grenröret eller rättare sagt i kopplingen mellan grenrör och plaströret, det är tätat nu men eftersom det kom världens snöoväder här så har jag ej kunnat testa än, men när jag starta bilen i morse så betedde den sig annorlunda så ska testa att koppla ur batteriet i någon timme och testköra när det blir bättre väder. För att sammanfatta läget då så har det läckt luft i dumpventilen, korta slangen på turbon mellan turbon och intercooler, samt slangkopplingen mellan intercooler och grenrör, misstänker även kass magnetventil.   Va även grovt glapp i wastegate så det måste vart ett under att bilen ens höll laddtryck innan. Återkommer om det har fixat sig när det blir bättre underlag

Mack Forum- och sitemoderator
7 mars 2023 · 26 112 Inlägg

Bigfischii skrev:
Bara för att uppdatera så var det en läcka på slangen till grenröret eller rättare sagt i kopplingen mellan grenrör och plaströret, det är tätat nu men eftersom det kom världens snöoväder här så har jag ej kunnat testa än, men när jag starta bilen i morse så betedde den sig annorlunda så ska testa att koppla ur batteriet i någon timme och testköra när det blir bättre väder. För att sammanfatta läget då så har det läckt luft i dumpventilen, korta slangen på turbon mellan turbon och intercooler, samt slangkopplingen mellan intercooler och grenrör, misstänker även kass magnetventil.   Va även grovt glapp i wastegate så det måste vart ett under att bilen ens höll laddtryck innan. Återkommer om det har fixat sig när det blir bättre underlag

Härligt att se att det kommer en uppdatering/och förhoppningsvis en lösning på problemet.
Inte alla som bemödar sig med att gå in igen och berätta vad som faktiskt löste det hela.

Hoppas det är tätt och fungerar nu!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Turesvenn
8 mars 2023 · 20 Inlägg

Var ute och testade idag och det har tyvärr inte fixatsig, tycker det är konstigt egentligen för om jag kopplar ur wastegaten så laddar den enkelt upp i rätt laddtryck på alla växlar (har gasat försiktigt då förstås), det finns nu bara 2 grejer kvar att kolla, 1. Det kan läcka i packningen mellan gasspjäll och insugsgrenrör, 2. Det kan finnas en spricka i turbohuset vid wastegaten

Om någon har nån mer ide skriv gärna...

Senast redigerat av Bigfischii (8 mars 2023)

Jesper328
8 mars 2023 · 2 333 Inlägg

Hade du haft en läcka så att du förlorade 0.4-0.5bar så hade du definitivt hört det.

Om du har rätt laddtryck med vakuumslangen lossad från membrandosan så innebär ju detta att fjädertrycket ligger på 1 bar, eller vad du nu får för laddtryck.
I en membrandosa så har du ju ett membran och en fjäder.
Laddtrycksregleringen/magnetventilen sätter ett positivt tryck i membrandosan för att få rörelse på wastegaten, och reglerar således laddtrycket.

Du här väl redan provat en ny magnetventil, så då återstår ju;
Kablage till MV
Tryckgivare
Mjukvarufel
Limp home?
Membrandosa

Har du provat att raggartrimma på wastegaten?
Dvs skruva ihop axeln för att höja laddet.
Fortsätter den att ladda 0.6 så är det isåfall uppenbart att motorstyrdonet vill hålla det trycket.

Up the RA
Turesvenn
8 mars 2023 · 20 Inlägg

Jesper328 skrev:
Hade du haft en läcka så att du förlorade 0.4-0.5bar så hade du definitivt hört det.

Om du har rätt laddtryck med vakuumslangen lossad från membrandosan så innebär ju detta att fjädertrycket ligger på 1 bar, eller vad du nu får för laddtryck.
I en membrandosa så har du ju ett membran och en fjäder.
Laddtrycksregleringen/magnetventilen sätter ett positivt tryck i membrandosan för att få rörelse på wastegaten, och reglerar således laddtrycket.

Du här väl redan provat en ny magnetventil, så då återstår ju;
Kablage till MV
Tryckgivare
Mjukvarufel
Limp home?
Membrandosa

Har du provat att raggartrimma på wastegaten?
Dvs skruva ihop axeln för att höja laddet.
Fortsätter den att ladda 0.6 så är det isåfall uppenbart att motorstyrdonet vill hålla det trycket.

Har ej testat kabeln till magnetventilen men vet att den åtminstone reglerar trycket för om jag kör med vakumslang ikopplade i magnetventil men elkabeln utdragen så laddar han med grundladdtryck ca 0.2 bar vid fullgas.

Har provat att skruva upp laddtrycket både upp och ner på wastegaten men när jag drar åt den så laddar den bättre på 1an 2an 3an (klistrad på 0.9 bar) men fortfarande kasst på 4an och 5an, samt att det ibland ger överslag dvs att bilen sänker laddtrycket såfort det går över 1 bar( säkerhetsfunktion) känns lite som att den inte orkar få upp laddtryck på högre växlar, sen ska ju inte bilen ladda så högt på 1an o tvåan för att spara på bilen.

Kan vara mjukvarufel men tror bilen var trimmad sedan innan för den ladda exakt samma 0.65 bar innan jag steg etta den så tror jag är okej där.

Har ingen motorlampa eller liknande så tror inte den är i limpmode, har även nollat ecu genom att koppla ur batteri i någon timme utan resultat.

Har nywastegate och har haft isär dumpventilen, membranet var helt där oxå.

Men tack Ska kolla om det går 12v till MV
Tryckgivaren är det den som sitter på intercoolern? Elr är det mapsensorn?

Har svårt att höra läckan om den då möjligtvis sitter vid gasspjället för motorn låter högt vid gaspådrag samt sportluftfilter, när jag gasar så hör jag ett sugande pip eller liknande men antog att det var för sportluftfiltret, men gasspjället är det sista det kan vara då den delen inte är trycktestad, kostar 80 kr med ny packning så tänkte testa det oxå.

Tack för tipsen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang