Peugeot 307 2.0L bensin, knackar förskräckligt 😫

Bwob
25 februari 2023 · 3 Inlägg

Hej!

Jag har en Peugeot 307:a som gör mig gråhårig…

Bakgrund:
För två månader sedan så gick avgasröret av, precis efter katalysatorn.
Jag körde den cirka 500 meter hem och parkerade den på tomten och den har stått sedan dess.
Nu har jag fixat avgasröret provisoriskt med en ”avgasskarv från biltema”, det läcker med andra ord litegrann.

Fråga:
När jag nu startar upp den så knackar den som traktor som leder tankarna till gamla Sovjetunionen, vad fasen kan ha hänt?

Länk till video på eländet:

https://youtube.com/shorts/hFN1aTtE4f4?feature=share


Tack på förhand!

Ps. Vill du köpa en Peugeot så kan du höra av dig…

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 februari 2023 · 14 039 Inlägg

Bwob skrev:
Hej!

Jag har en Peugeot 307:a som gör mig gråhårig…

Bakgrund:
För två månader sedan så gick avgasröret av, precis efter katalysatorn.
Jag körde den cirka 500 meter hem och parkerade den på tomten och den har stått sedan dess.
Nu har jag fixat avgasröret provisoriskt med en ”avgasskarv från biltema”, det läcker med andra ord litegrann.

Fråga:
När jag nu startar upp den så knackar den som traktor som leder tankarna till gamla Sovjetunionen, vad fasen kan ha hänt?

Länk till video på eländet:

https://youtube.com/shorts/hFN1aTtE4f4?feature=share


Tack på förhand!

Ps. Vill du köpa en Peugeot så kan du höra av dig…

Kom det där knackandet bara så där? Det fanns inte tidigare alltså? Det låter nästan som en diesel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Bwob
25 februari 2023 · 3 Inlägg

Yup, det fanns inte där innan avgasröret pajade och idag startade jag den för första gången sedan dess…

det verkar gå troll i bilen!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2023 · 17 465 Inlägg

Kolla oljan kör sen. Det kan gå över. Eller inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
27 februari 2023 · 5 719 Inlägg

Ljudet kommer sig av att de hydraulska ventillyftarna har förlorat oljan. -Alltså oljan som ska lyfta ventilerna har  runnit ut och ännu inte tagit sig in i en eller flera ventillyftare. Detta är inget konstigt utan kan drabba alla bensinmotorer som gått 20000-30000mil och som stått länge.
Vad  du bör göra är att bara köra så kommer ljudet att upphöra av sig självt , men byta motorolja rekommenderas om du inte gjort det de senaste året.

PA59
15 mars 2023 · 1 Inlägg

Har precis löst samma problem, den hade också stått ett tag då de varit minusgrader. Felet var att kamremen kuggat över några kugg. Om de är samma problem med din bil rekommenderar jag inte att köra till den blir tyst för då blir den nog tyst för all framtid!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang