Vad är det som drar ström?

NoobMechanic69
25 februari 2023 · 71 Inlägg

Jag försöker förstå vad det är som tömmer mitt bilbatteri på ström. Jag har en annan tråd i forumet om mögel i bilen efter att den stått still under vintern. Den stod still i 6 veckor och det var lite förväntat att bilbatteriet skulle vara dåligt eller dött. Batteriet var så pass dött att inte ens instrumentpanelen lyste. Inget hände när jag vred om tändningen. Så jag provade starta bilen med startkablar och inte ens det fungerade. Efter lite snack med batterilagret så beslöt jag mig för att köpa nytt batteri, trots att gamla batteriet bara var 3 år gammalt. Bytte batteri och körde hemåt glad igen. Batterilagret kontrollerade gamla batteriet och det var inget fel på den...

Men nu funkar bilen inte igen, efter att bilen stått still en vecka så är det nya batteriet helt tömt igen, den vevar inte ens igång sakta...helt död!
Jag kollar med multimeter tänker jag. Kollar upp lite på nätet hur det funkar och mäter spänningen i batteriet som är väldigt lågt. Jag kontrollerar sedan om det finns något annat som drar ström från batteriet med det visar 0! Se bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-80706165d86c97c00a9d9db18e981c82.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-cd721d9c1b5d9237c9efde200d3f0635.jpg

Vad kan annars tömma batteriet så snabbt? Någon råkat ut för liknande? Har jag mätt rätt om man kollar inställningar på multimeter osv?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 februari 2023 · 14 007 Inlägg

CarNoob skrev:
Jag försöker förstå vad det är som tömmer mitt bilbatteri på ström. Jag har en annan tråd i forumet om mögel i bilen efter att den stått still under vintern. Den stod still i 6 veckor och det var lite förväntat att bilbatteriet skulle vara dåligt eller dött. Batteriet var så pass dött att inte ens instrumentpanelen lyste. Inget hände när jag vred om tändningen. Så jag provade starta bilen med startkablar och inte ens det fungerade. Efter lite snack med batterilagret så beslöt jag mig för att köpa nytt batteri, trots att gamla batteriet bara var 3 år gammalt. Bytte batteri och körde hemåt glad igen. Batterilagret kontrollerade gamla batteriet och det var inget fel på den...

Men nu funkar bilen inte igen, efter att bilen stått still en vecka så är det nya batteriet helt tömt igen, den vevar inte ens igång sakta...helt död!
Jag kollar med multimeter tänker jag. Kollar upp lite på nätet hur det funkar och mäter spänningen i batteriet som är väldigt lågt. Jag kontrollerar sedan om det finns något annat som drar ström från batteriet med det visar 0! Se bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-80706165d86c97c00a9d9db18e981c82.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-cd721d9c1b5d9237c9efde200d3f0635.jpg

Vad kan annars tömma batteriet så snabbt? Någon råkat ut för liknande? Har jag mätt rätt om man kollar inställningar på multimeter osv?

Prova att mäta milliampere för att se om det gör nån skillnad.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
xXSammy
25 februari 2023 · 6 566 Inlägg

Innan du mäter strömförbrukning så måste batteriet vara uppladdat

Sen kopplar du in igen som du gjort på första bilden och kontrollerar var 10 minut med låst bil utan att bryta kretsen, kan ta upp till 45 min innan alla styrenheter gått i sleep-mode

Känn även, om du kommer åt. Ifall generatorn har temperaturskillnad.

De/Dem
NoobMechanic69
25 februari 2023 · 71 Inlägg

xXSammy skrev:
Innan du mäter strömförbrukning så måste batteriet vara uppladdat

Sen kopplar du in igen som du gjort på första bilden och kontrollerar var 10 minut med låst bil utan att bryta kretsen, kan ta upp till 45 min innan alla styrenheter gått i sleep-mode

Känn även, om du kommer åt. Ifall generatorn har temperaturskillnad.

Varför måste det vara uppladdat?

xXSammy
25 februari 2023 · 6 566 Inlägg

CarNoob skrev:

xXSammy skrev:
Innan du mäter strömförbrukning så måste batteriet vara uppladdat

Sen kopplar du in igen som du gjort på första bilden och kontrollerar var 10 minut med låst bil utan att bryta kretsen, kan ta upp till 45 min innan alla styrenheter gått i sleep-mode

Känn även, om du kommer åt. Ifall generatorn har temperaturskillnad.

Varför måste det vara uppladdat?

Finns ingen förbrukare som fungerar med 4V i batteriet

Även om CAN-bus jobbar med 2.3-2.8V så måste fortfarande styrenheterna få 12V matning för att kunna skicka signalerna

De/Dem
Lucif3r
25 februari 2023 · 2 182 Inlägg

För att inte tala om hur total-sulfaterat batteriet har blivit när spänningen fått sjunka så lågt smile
Det batteriet, också, är troligen bara att hinka iväg på tippen nu.

Generellt brukar alla styrboxar i bilar stänga ner vid ca 9V(vissa modeller klarar lägre, vissa modeller stänger av långt tidigare). Startmotorer brukar knappt klicka under 9V, även om någon styrbox mirakulöst nog fortfarande är aktiv.

NoobMechanic69
25 februari 2023 · 71 Inlägg

xXSammy skrev:

CarNoob skrev:

xXSammy skrev:
Innan du mäter strömförbrukning så måste batteriet vara uppladdat

Sen kopplar du in igen som du gjort på första bilden och kontrollerar var 10 minut med låst bil utan att bryta kretsen, kan ta upp till 45 min innan alla styrenheter gått i sleep-mode

Känn även, om du kommer åt. Ifall generatorn har temperaturskillnad.

Varför måste det vara uppladdat?

Finns ingen förbrukare som fungerar med 4V i batteriet

Även om CAN-bus jobbar med 2.3-2.8V så måste fortfarande styrenheterna få 12V matning för att kunna skicka signalerna

Jag fattar tyvärr inte, vad menar du med förbrukare?

Lucif3r skrev:
För att inte tala om hur total-sulfaterat batteriet har blivit när spänningen fått sjunka så lågt smile
Det batteriet, också, är troligen bara att hinka iväg på tippen nu.

Generellt brukar alla styrboxar i bilar stänga ner vid ca 9V(vissa modeller klarar lägre, vissa modeller stänger av långt tidigare). Startmotorer brukar knappt klicka under 9V, även om någon styrbox mirakulöst nog fortfarande är aktiv.

Det första batteriet gick lika lågt ner i spänningen, och den är okej nu efter uppladdning och tester av leverantören.
Jag förstår att saker och ting inte fungerar i bilen när spänningen är så låg....men jag undrar nu vad det är som drar om nu jag mäter rätt och multimetern visar 0 A.

Med vänlig hälsningar
CarNoob

Mossan1
25 februari 2023 · 2 751 Inlägg

CarNoob skrev:
Jag förstår att saker och ting inte fungerar i bilen när spänningen är så låg....men jag undrar nu vad det är som drar om nu jag mäter rätt och multimetern visar 0 A.

Med vänlig hälsningar
CarNoob

Ja, du mäter på rätt sätt.
Nu kan det vara så att det är 0A eftersom batteriet är tomt.
Batteriet orkar inte med någon belastning, samt, att hela CAN-systemet är dött vid så låg spänning = knappt något fungerar.

Ladda upp batteriet och mät igen.
Får du då ampere-utslag, (större än 0.05A typ) lossa säkringar en efter en och se om det påverkar betydande.  Återmontera var säkring alteftersom.

Har batteiet kopplats loss måste man ha ström på några minuter innan CAN-systemet går i dvala igen.  Direktanslutet är det flera A helt normalt med vaket CAN.
Lätt att bli lurad av

Vad som drar ström i dvala kan bara spekukeras i, men visste vi vad det rör sig om för bil kanske det finns något modelltypiskt att kolla först.

Lätt är ju att kolla så ingen gömd lampa lyser.
Tex i handskfack eller bagage (om sedanmodell)

En bil borde inte få mögel på ynka 6veckor.  6år kanske.
Så frågan är om det är relarerat, tex om det regnar in i bilen så nån modul blir blöt. 
Tex VAG har gärna datamoduler under sätet= under golvmattenivå.
Intelligent = nej.

Psst:
"Förbrukare" = vad som helst som drar ström. Allt från elmotor,datamodul till glödlampa, osv

Och nej, batteriet är inte nödvändigtvis skrot.  Visst tar det stryk av djupurladdning, men rusa inte och köp ett nytt. Än, i alla fall.
Ladda upp det ordentligt bara.

En Edit dagen efter:
Instrumentet har en glasäkring på 10A för det 10A-läget och en på typ 0.5A för milliampereläget.  Mäter man 0A (vilket det aldrig är normalt i en bil) kan man misstänka dom säkringarna i Biltemainstrumentet.
Men med "tomt" batteri kan det vara 0A.

Senast redigerat av Mossan1 (26 februari 2023)

NoobMechanic69
26 februari 2023 · 71 Inlägg

Mossan1 skrev:

CarNoob skrev:
Jag förstår att saker och ting inte fungerar i bilen när spänningen är så låg....men jag undrar nu vad det är som drar om nu jag mäter rätt och multimetern visar 0 A.

Med vänlig hälsningar
CarNoob

Ja, du mäter på rätt sätt.
Nu kan det vara så att det är 0A eftersom batteriet är tomt.
Batteriet orkar inte med någon belastning, samt, att hela CAN-systemet är dött vid så låg spänning = knappt något fungerar.

Ladda upp batteriet och mät igen.
Får du då ampere-utslag, (större än 0.05A typ) lossa säkringar en efter en och se om det påverkar betydande.  Återmontera var säkring alteftersom.

Har batteiet kopplats loss måste man ha ström på några minuter innan CAN-systemet går i dvala igen.  Direktanslutet är det flera A helt normalt med vaket CAN.
Lätt att bli lurad av

Vad som drar ström i dvala kan bara spekukeras i, men visste vi vad det rör sig om för bil kanske det finns något modelltypiskt att kolla först.

Lätt är ju att kolla så ingen gömd lampa lyser.
Tex i handskfack eller bagage (om sedanmodell)

En bil borde inte få mögel på ynka 6veckor.  6år kanske.
Så frågan är om det är relarerat, tex om det regnar in i bilen så nån modul blir blöt. 
Tex VAG har gärna datamoduler under sätet= under golvmattenivå.
Intelligent = nej.

Psst:
"Förbrukare" = vad som helst som drar ström. Allt från elmotor,datamodul till glödlampa, osv

Och nej, batteriet är inte nödvändigtvis skrot.  Visst tar det stryk av djupurladdning, men rusa inte och köp ett nytt. Än, i alla fall.
Ladda upp det ordentligt bara.

En Edit dagen efter:
Instrumentet har en glasäkring på 10A för det 10A-läget och en på typ 0.5A för milliampereläget.  Mäter man 0A (vilket det aldrig är normalt i en bil) kan man misstänka dom säkringarna i Biltemainstrumentet.
Men med "tomt" batteri kan det vara 0A.

Så jag borde kunna mäta tjuvström med ett nytt batteri som är fullt uppladdat?
Jag kopplar bort minuspolen, och mäter mellan batteripolen och kabelskon.

När du pratar om CAN-system så är jag osäker på vad för slags system du menar. Min bil är från 2000, den är extremt basic i utrustningen. Finns inga datorer eller gps system osv. I princip en bil som bara går att tuta och köra med, inte ens elhissar. Har den ändå ett CAN-system?

Med instrumentet menar du multimetern?

xXSammy
26 februari 2023 · 6 566 Inlägg

CarNoob skrev:
När du pratar om CAN-system så är jag osäker på vad för slags system du menar. Min bil är från 2000, den är extremt basic i utrustningen. Finns inga datorer eller gps system osv. I princip en bil som bara går att tuta och köra med, inte ens elhissar. Har den ändå ett CAN-system?

Med instrumentet menar du multimetern?

CAN-Bus behöver den inte ha, men det finns fortfarande ett kommunikationsnätverk (Osäker vad tidiga namnet var, men de skickar styrsignaler med ca 5V) mellan motorstyrdonet och ABS samt airbag
Bör även sitta ett karosstyrdon i bilen

Motorstyrdon har funnits i bilar med insprutning sedan 80 tal.

De/Dem
Mossan1
26 februari 2023 · 2 751 Inlägg

CarNoob skrev:
[
Min bil är från 2000, den är extremt basic i utrustningen. Finns inga datorer eller gps system osv. I princip en bil som bara går att tuta och köra med, inte ens elhissar. Har den ändå ett CAN-system?

Med instrumentet menar du multimetern?

Vad rör det sig om för bil så kanske set kan bli mer specifikt?

En årsmodell 2000 har CAN i någon form.
Vissa mer än andra.

Med instrument menas mätinstrument = Multimeter.

NoobMechanic69
26 februari 2023 · 71 Inlägg

Mossan1 skrev:

CarNoob skrev:
[
Min bil är från 2000, den är extremt basic i utrustningen. Finns inga datorer eller gps system osv. I princip en bil som bara går att tuta och köra med, inte ens elhissar. Har den ändå ett CAN-system?

Med instrumentet menar du multimetern?

Vad rör det sig om för bil så kanske set kan bli mer specifikt?

En årsmodell 2000 har CAN i någon form.
Vissa mer än andra.

Med instrument menas mätinstrument = Multimeter.

Det är en Skoda Fabia årsmodell 2000.

Misstänkte ni pratar om multimetern men jag blir då förvirrad om han menar säkringarna i instrumentet eller bilen och vad det har med saken att göra. Jag är inte direkt bra på detta som ni märker.

zzr94092
26 februari 2023 · 4 378 Inlägg

Det sitter ,två säkringar i multimetrarna, en för 10A och en för ett lägre A,men TS kanske bara har 10A testanslutning. Väldigt lätt att skjuta säkringarna, dom/den sitter inne i multimetern,glasrörssäkring..Vad jag vill ha sagt med allt,är säkringen trasig,så kommer det ju inte att funka o mäta,står bara 0 då...

NoobMechanic69
26 februari 2023 · 71 Inlägg

Mossan1 skrev:

CarNoob skrev:
Jag förstår att saker och ting inte fungerar i bilen när spänningen är så låg....men jag undrar nu vad det är som drar om nu jag mäter rätt och multimetern visar 0 A.

Med vänlig hälsningar
CarNoob

Ja, du mäter på rätt sätt.
Nu kan det vara så att det är 0A eftersom batteriet är tomt.
Batteriet orkar inte med någon belastning, samt, att hela CAN-systemet är dött vid så låg spänning = knappt något fungerar.

Ladda upp batteriet och mät igen.
Får du då ampere-utslag, (större än 0.05A typ) lossa säkringar en efter en och se om det påverkar betydande.  Återmontera var säkring alteftersom.

Har batteiet kopplats loss måste man ha ström på några minuter innan CAN-systemet går i dvala igen.  Direktanslutet är det flera A helt normalt med vaket CAN.
Lätt att bli lurad av

Vad som drar ström i dvala kan bara spekukeras i, men visste vi vad det rör sig om för bil kanske det finns något modelltypiskt att kolla först.

Lätt är ju att kolla så ingen gömd lampa lyser.
Tex i handskfack eller bagage (om sedanmodell)

En bil borde inte få mögel på ynka 6veckor.  6år kanske.
Så frågan är om det är relarerat, tex om det regnar in i bilen så nån modul blir blöt. 
Tex VAG har gärna datamoduler under sätet= under golvmattenivå.
Intelligent = nej.

Psst:
"Förbrukare" = vad som helst som drar ström. Allt från elmotor,datamodul till glödlampa, osv

Och nej, batteriet är inte nödvändigtvis skrot.  Visst tar det stryk av djupurladdning, men rusa inte och köp ett nytt. Än, i alla fall.
Ladda upp det ordentligt bara.

En Edit dagen efter:
Instrumentet har en glasäkring på 10A för det 10A-läget och en på typ 0.5A för milliampereläget.  Mäter man 0A (vilket det aldrig är normalt i en bil) kan man misstänka dom säkringarna i Biltemainstrumentet.
Men med "tomt" batteri kan det vara 0A.

Har nu kontrollerat batteriet (fulladdat) med multimetern. Jag ser nu att multimetern visar 0.12 A vilket i så fall skulle vara den strömmen som läcker... Har kollat spänningen på batteriet också som visar 12.64 V för att se om det är okej. Se bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-3748afa4181994d60b5304c9f8ba52e5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-a15a3f64c2424c6e958ef602e2d6b02f.jpg

Har googlat runt lite men är osäker på om 0.12 A är godkänt eller om det är för mycket. Vet ni om detta är okej?

Lucif3r
27 februari 2023 · 2 182 Inlägg

0.12A, eller 120mA, är lite i övre gränsen. Generellt drar en någorlunda modern bil ca 30-50mA i vila.
Hur länge mätte du? För det kan som tidigare nämnt ta en bra stund innan alla styrdon går i viloläge efter ett "strömavbrott". Min V70 t ex, som ändå får anses primitiv, tar bortåt 2min innan den går ner i vila.

NoobMechanic69
27 februari 2023 · 71 Inlägg

Lucif3r skrev:
0.12A, eller 120mA, är lite i övre gränsen. Generellt drar en någorlunda modern bil ca 30-50mA i vila.
Hur länge mätte du? För det kan som tidigare nämnt ta en bra stund innan alla styrdon går i viloläge efter ett "strömavbrott". Min V70 t ex, som ändå får anses primitiv, tar bortåt 2min innan den går ner i vila.

Jag gick ner till bilen, kopplade loss kabelskon och mätte, flera gånger, som längst upp till 5 sekunder under en mätning. Höll nog på i ca 15 min med att mäta om och om igen och kolla lite annat på bilen mellan gångerna. Bilen har inte varit igång innan jag mätte. Men nej jag väntade inte nog inte särskilt länge med att mäta efter att jag kopplat loss batteriet på minuspolen, men jag var på gatan en stund och alla styrdon borde ha hunnit gå ner i viloläge någon gång under tiden som jag gjorde mätningarna. Får kanske gå ner igen och koppla loss batteriets minuspol och vänta 5-10 min innan mätning..

xXSammy
27 februari 2023 · 6 566 Inlägg

Du måste koppla in multimetern, låsa upp bilen så den "vaknar" sen låsa igen och vänta upp till 45 min. Varit med om bilar som strömförbrukningen ökar ett par sekunder efter 45min men sedan halverar värdet innan.

Dokumentera mätvärden var 10 min

De/Dem
Mossan1
27 februari 2023 · 2 751 Inlägg

Som sagt, måste vara strömanslutet i flera minuter UTAN MINSTA AVBROTT för en korrekt mätning. Minsta avbrott vaknar det igen.

Men 0.12A är lite för lite för ett vaket CAN i normalfallet, men en lågt utrustad Fabia från 2000 har nog bara CAN för ABS , ev kombiinstrumentet och motorstyrdon = Inte många CAN-noder.

Men 0.12 är i alla fall för mycket.
Teoretiskt tömmer det ett (exempelvis) 50Ah batteri på ca 17 dagar, men startproblem uppstår långt långt innan.
(50Ah / 0.12A / 24h =17,36 dygn)
Gissar startproblem på dygn 10 ish.

Förbrukning i dvala bör vara 0.0någonting.

0.12A vid 12v = strax under 1.5 watt.
0.12A×12v= 1.44w

Finns det larm på bilen?
Om ja, orginal eller eftermarknad?
Skillnad om man bara låser utan att aktivera larm?

NoobMechanic69
27 februari 2023 · 71 Inlägg

Mossan1 skrev:
Som sagt, måste vara strömanslutet i flera minuter UTAN MINSTA AVBROTT för en korrekt mätning. Minsta avbrott vaknar det igen.

Men 0.12A är lite för lite för ett vaket CAN i normalfallet, men en lågt utrustad Fabia från 2000 har nog bara CAN för ABS , ev kombiinstrumentet och motorstyrdon = Inte många CAN-noder.

Men 0.12 är i alla fall för mycket.
Teoretiskt tömmer det ett (exempelvis) 50Ah batteri på ca 17 dagar, men startproblem uppstår långt långt innan.
(50Ah / 0.12A / 24h =17,36 dygn)
Gissar startproblem på dygn 10 ish.

Förbrukning i dvala bör vara 0.0någonting.

0.12A vid 12v = strax under 1.5 watt.
0.12A×12v= 1.44w

Finns det larm på bilen?
Om ja, orginal eller eftermarknad?
Skillnad om man bara låser utan att aktivera larm?

Tack för förklaringen. Tack till alla också som råder och skriver. Kul att se hur man kan räkna ut förbrukningen, det ger mig iaf lite mer förståelse för det hela.

Nej, har inget larm. Bilen är så basic som det bara går, tar man bort sätesvärmaren så är det i princip bara en låda med hjul och motor.
Reglaget för sätesvärmaren var vridet, men jag antar den funktionen är väl bara igång när bilen är igång? För så brukar det vara...Det var iaf inte varmt på sätet när jag satte mig..

Senast redigerat av CarNoob (27 februari 2023)

Lucif3r
27 februari 2023 · 2 182 Inlägg

Mossan1 skrev:
Teoretiskt tömmer det ett (exempelvis) 50Ah batteri på ca 17 dagar, men startproblem uppstår långt långt innan.
(50Ah / 0.12A / 24h =17,36 dygn)
Gissar startproblem på dygn 10 ish.

Av egen erfarenhet kan jag säga att ett 65Ah, fulladdat, batteri är "tvärdött"(så tillvida att bilen inte ens försöker starta) efter 6-7 dagar med 150mA konstant förbrukning big_smile
Gjorde tankevurpan att gå just efter den teoretiska tömningen för batteriet när jag monterade min arduino i V70in, men tji fick jag när bilen var tvärdöd efter knappt en vecka tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang