Clio III (2008) fönsterhissar fungerar inte!

Jerkules
28 februari 2023 · 6 Inlägg

Hej! Har en Clio (kombi 5 dörrars) från 2008 där båda bakre elektriska fönsterhissarna har lagt av helt och hållet. Det händer absolut ingenting när jag trycker på upp/ned, vare sig på själva dörren, eller på kontrollen från förarsätet. Hör inte att ngn motor drar igång överhuvudtaget, i dörren. Har kollat säkring, det är ok. Ringde Bilia i Malmö och de tippade på en kostnad kring 12-13000 kr för att fixa båda dörrarna! Då ingår en felsökning på 2500 kr.. Även om bilen är i ok skick i övrigt är det ju hutlöst dyrt... Finns det nånting jag kan göra själv? Nåt känt problem som går att fixa? Som inte innebär att byta hela rasket? Och nästa fråga- finns det ngn som har tips på verkstad som kan byta elmotor och hela paketet men som inte tar så hutlöst mkt för det?? I Malmö helst. (eller nära Malmö). Stort tack!!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari 2023 · 17 380 Inlägg

Säkert inget fel på motorerna. Bägge lägger inte av på samma gång... Gissar på att någon kabel skavt av sig. Väldigt tråkig felsökning där. Kolla så säkringen som styr dessa har spänning först.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
28 februari 2023 · 4 014 Inlägg

Ett kopplingsschema underlättar:
https://www.adlibris.com/se/bok/renault … RtEALw_wcB  med lite tur så finns det i denna bok

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jerkules
28 februari 2023 · 6 Inlägg

Tusen tack för svar!
Jag tänker också att det kan vara en kabel, extremt märkligt att BÅDA lägger av. Hittade också en annan verkstad i Malmö, "Bertils verkstad bil och släp AB". Som felsöker för en tusing och har inga problem med att hjläpa till att hitta antingen beg. delar eller icke orginal renault för att hålla nere kostnaden.

Jerkules
3 maj 2023 · 6 Inlägg

Väcker liv i tråden.. bilverkstan testade att byta motor i fönsterhissarna men de fick bara rutorna ner men de kan inte köra upp dom.. motorerna borde alltså vara ok då? Någon som har mer tips på vad det kan vara utifrån den informationen?

Jesper328
3 maj 2023 · 2 333 Inlägg

Lär in klämskyddet.

Kör upp rutan och håll kvar knappen i 10 sek.
Kör ned rutan och håll i knappen i 10 sek.
Är rutan redan uppe så börjar du med att hålla ”kör upp” i 10 sek, och sen köra ned.

Senast redigerat av Jesper328 (3 maj 2023)

Up the RA
Jerkules
3 maj 2023 · 6 Inlägg

Alltså man måste göra det om man bytt motor i fönsterhissarna?

Jesper328
4 maj 2023 · 2 333 Inlägg

Jupp, egentligen så fort du har varit inne och pillat bland grejerna även om det kanske inte alltid behövs.
Sen om det kommer att lösa ditt problem vet jag inte, men när rutorna ej är "inlärda" så brukar det gå bra att köra ned dem, men inte att köra upp.

Senast redigerat av Jesper328 (4 maj 2023)

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang