Fler passagerare än tillåtet i veteranbil

DeMeester
28 februari 2023 · 26 Inlägg

Jag har en land rover pickup från 1965. Man behöver alltså inte ha bälte när man kör den. Det är en enkelhytt och det finns tre säten (vanligtvis är de också reggade för förare plus två passagerare). I mitt fall är den dock endast reggad för förare och EN passagerare även om det finns tre säten. Vad får man för böter om man ändå åker tre stycken? Blir man stoppad av snuten kan man ju inte åka dit för att en person åker utan bälte, eller? Det finns ju liksom inga bälten. Vad åker man dit för isåfall? Går det att på ett enkelt sätt regga om för en mer passagerare? Den är reggad som lätt lastbil så vet inte om det blir strul med det. Eftersom den har stått en längre tid har jag fått en kallelse på en fullständig registreringsbesiktning. Går det att vid samma tillfälle be om att regga om den till 3 personer eller måste man boka en separat besiktning?

Senast redigerat av DeMeester (28 februari 2023)

doktorduett
28 februari 2023 · 345 Inlägg

ursäkta.. men är det inte enklare att ringa besiktningen och fråga dom

Svenska_bil
1 mars 2023 · 218 Inlägg

Jag vet att t ex både Supra, Skyline och 200SX ibland reggades med 1 passagerare trots att det finns baksäte i dom.
Inga problem att regga om dock så ring din närmsta bilprovning och kolla om de kan hjälpa dig.

torsen
1 mars 2023 · 7 234 Inlägg

Många seriebilar är reggade med 2 passagerare(fram) i stället för cubbyboxen(mellan stolarna).
Borde inte vara något problem att, vid registreringsbesiktningen, få infört 2 passagerare.

Har du kollat med SLRK?

B t w en synnerligen okomfortabel sits med handbroms- och alla de andra växelspakarna mellan benen på mittplatsen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang