Metalliskt klonkande ljud vid låg fart och backning (video)

tvbilagan
28 februari 2023 · 5 Inlägg

Hej forumet!

Köpte en Citroen C4 Grand Picasso för ett halvår sedan. Från 2016, gått 10k mil. Senaste månaden har jag hört ett klonkande metalliskt ljud, typ som en pantburk skrapas. Funderar på om det kan vara en kåpa som slår mot något och som bara hörs vid låga hastigheter? Eller om det är någon bussning som är på väg åt skogen? Kan verkligen ingenting om bilar så det där var googlingar och okvalificerade killgissningar. Oavsett låter det onekligen inte så bra, ljudet fångat på film här: https://youtube.com/shorts/t9JsFda8leg?feature=share

Lämnade in bilen hos en verkstad som först hävdade att det var blomsskivorna som var gamla och bromsklossen slog emot. Bytte dessa. Fortsatte låta. Åkte in igen. Då hävdade dom att viktkulorna på ena hjulet hade smält (?) och orsakade friktion som var orsaken till ljudet. Balanserade om däcken. Ljudet fortsatte. Nån här på forumet som varit med om något liknande och kan ge tips om vad det kan vara? Pallar inte åka in igen blåögd till verkstan känner jag. Och ljudet låter för mycket för att bara ignorera det. Har 3 barn och pallar inte att bilen rasar ihop på motorvägen.

Tacksam för alla tips och smarta idéer!

Bästa hälsningar,

tvbilagan

Senast redigerat av tvbilagan (28 februari 2023)

Mossan1
28 februari 2023 · 2 752 Inlägg

Gissar på ett krängninshämmarstag som gnekar i en av lederna. Haft så själv på en Volvo. Lät ungefär så.

Kommer det framifrån kan du ju vrida hjulet och sätta handen på staget medan en medhjälpare gungar bilen.
Testa först om du kan "gunga fram" ljudet.

Kan också komma från en fjäder.
Kanske en sten i nedre fjädertallriken som fjädern gnuggar på.

Förefaller inte vara ett "bilen-faller-ihop " ljud.  Estetiskt mera, även om leder blir glappa fort om det låter.

tvbilagan
28 februari 2023 · 5 Inlägg

Tusen tack för svar! Har testat gunga den när den står still och då kan man höra ljudet. Inte lika tydligt som när jag kör men ändå att det är något där som inte står rätt till. Så en fjäder eller krängningshämmarstag (även om jag precis googlade vad det är) låter rimligt. Antar det är en normal förslitningsskada och inget jag kan åberopa dolda fel hos bilhallen med?

Tänkte lämna in bilen nästa vecka för service och be dom felsöka, då har jag iaf något jag kan föreslå (givet att de andra verkstädernas lösningar inte löst det).

Mossan1
1 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Krängningsstagen (eller vilken framvagnsled som helst) är slitdetaljer, men det typiska är att dom blir glappa och knackar i guppen.  Men ibland går det torrt och börjar knarra/gneka.

Fjäder kan man få byta, men inte lika omedelbar slitdel som leder och bromsbelägg. Ibland går nedre varvet av på fjädrar och då kan det bli gnekande ljud av fjädern som då är vass mot tallriken.
En brusten fjäder KAN ev gå att reklamera hos bilfirma i rimlig tid, då det är en trafiksäkerhetsgrej. Passerar ej bilprovning.
(Ingen omedelbar fara)

Kostar väl en slant med fjäderbyte, då BÅDA på samma axel BÖR bytas samtidigt.  Kostar väl inte skjorta och byxor men räkna med flera tusen...

Krängningsstagen är ganska billiga och lätta att byta. = kortare arbetstid än fjäder. Ev byta själv om minsta händig.
Fjäder kräver lite mer speciella verktyg

För säkerhetsskull kan du ta en titt på fjädern vid varje hjul hur den ser ut att ligga.  Ligger den i sin "tallrik" är det ofarligt att åka även om den är brusten. (Fixas i rimlig tid) 
Sticker en fjäder ut över kanten bör det inte köras mer än till närmaste verkstad. (OBS riktigt ovanligt, men att kolla är gratis)

Senast redigerat av Mossan1 (1 mars 2023)

tvbilagan
13 mars 2023 · 5 Inlägg

Hej igen!

Lämnade in bilen på service och felsökning för ljudet. Hämtade precis ut den. De hade provkört, hört ljuden och enligt dom kommer ljuden från bakaxeln, men att det inte är någon fara. "Du kan fortsätta köra bara".

Kändes extremt ovilliga att ta hand om det när jag frågade vilken åtgärd som krävdes för att fixa det. De pratade om något skum (?) man skulle trycka in och att det skulle kosta 4000 kr typ. Nämnde vid inlämning att det kunde vara fjädrarna men inget de nämnde. Hela grejen kändes mycket märklig. Kanske så det funkar?

Det låter verkligen inte bra, som att bilen typ snart kommer braka ihop. Till saken hör att det här var en auktoriserad Citroenverkstad, och den andra verkstaden jag lämnar in den på för just detta. Den första trodde att det var bromsskivorna och bromsklossarna som lät – dessa byttes ut. Vid andra inlämningen hade de bucklat tillbaka en plåt, men ljudet fortfarande kvar. Och nu detta. Vad hade du gjort i mitt läge? smile

Brådhis * Voff voff *
13 mars 2023 · 10 244 Inlägg

Låter det även om du gungar bilen i sidled istället för upp/ner? Tycker det låter som avgasröret rör sig i sina upphängningar...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
13 mars 2023 · 5 680 Inlägg

"Skum i bakaxeln"???!!!  Ha ha!
Det låter som ett metalliskt ljud!  Är det bara när du backar?
Jag skulle  höja upp bilen bak och snurra på hjulen och lyssna efter ljudet. Upptäcker du att ljudet uppkommer när du snurrar på hjulet  kan det vara skivan som ligger emot skyddsplåten.
Finns det inget ljud när du snurrar på hjulen bak så kan ljudet uppkomma av att krängningshämmarbussningarna eller någon annan gummibussning är sliten , men det är mer långsökt eftersom ljudet på videon uppkommer när du bara sakta backar ut. Kan också vara avgassystemets gummin som gått av så att avgassystemet ligger emot någonstans.
Att ljudet skulle uppkomma på grund av att fjäder gått av kan också vara en orsak men min erfarenhet säger att det låter inte så om fjädern skulle gått av.

Senast redigerat av jaka54 (13 mars 2023)

tvbilagan
13 mars 2023 · 5 Inlägg

Tack för svar! Ljudet kommer oftast när jag backar men även när jag kör sakta framåt, i synnerhet på lite guppigare vägar.

Till saken hör att motorlampan började lysa häromdagen på väg hem från Järvsö (bor i Stockholm) i höjd vid Uppsala. Då hade bilen gått några timmar i långkörning. Enligt instruktionsboken handlar det om "felaktighet i avgasreningen". Lämnade in den i anslutning till felsökning hos verkstad nr 1 och då de inte hade en Citroendator kunde de inte ta fram felkoder, utan de släckte lampan och den har inte börjat lysa och bilen går bra – ingen skillnad i körningen. Dock nojig att det kommer tillbaka och kanske talar det för att det kan handla om avgasröret, att det ligger emot något och blir upphettat vilket leder till att systemet larmar?

Mossan1
13 mars 2023 · 2 752 Inlägg

tvbilagan skrev:
Lämnade in den i anslutning till felsökning hos verkstad nr 1 och då de inte hade en Citroendator kunde de inte ta fram felkoder

Nja, man kan få fram generiska koder, men dom.är ofta oprecisa så jag förstår faktiskt att man undvek. Dom vill ha på fötterna.  Svar som: "Det är NOG....." = få hör ordet NOG och tar det för fakta man hålls för sen.  Tro mig.

tvbilagan skrev:
nojig att det kommer tillbaka och kanske talar det för att det kan handla om avgasröret, att det ligger emot något och blir upphettat vilket leder till att systemet larmar?

Alltså, det finns inga felkoder för att avgasröret ligger mot något.
Så sofistikerat är det inte, må du tro.

Lysande lampa är att avgaskraven inte hålls. Kan vara billigt skitfel som sprucken vakuumslang och avsevärt dyrare som katalysatorn. Och allt däremellan.
Men eftersom bilen går som vanligt och lampan inte återkom omedelbart är det ingen omedelbar fara att köra.
Även om den tänds igen talar inget för att du blir stående.  Tänd motorlampa  skall ses som "översyn snarast". Inte "stopp, stäng av motorn genast" (som oljelampan)
Går bilen bra kan man köra hem även om man är 50mil hemifrån och sedan till verkstad för bedömning.
Snarast rimligt.

Blinkande motorlampa är en skarpare varning än lysande, men inte så man ska stanna i skogen i spöregn eller mitt i rusningstrafik...... Men kanske inte 50mil hem från semestern.  Kör ej i onödan.

Vad som tänder motorlampan utan att påverka motorns gång är ingen ide att ens spekulera i utan att ha koderna.
Alldeles för många saker det kan vara att det är som att gissa lottorad nästan.
Värdelösa gissningar.

Uppenbara saker som slangsprickor och ev säkringen till lamdasondernas uppvärmning är enkelt och gratis att göra själv utan koder, men det gjorde nog verkstaden en koll på. Troligen....

Senast redigerat av Mossan1 (13 mars 2023)

tvbilagan
13 mars 2023 · 5 Inlägg

Tack för svar! Vet väldigt lite om sånt här, varför jag frågar smile

Om du hade varit jag, hur hade du gått vidare? Låter ändå som att jag borde lämna in den (igen)?

Mossan1
14 mars 2023 · 2 752 Inlägg

tvbilagan skrev:
Om du hade varit jag, hur hade du gått vidare? Låter ändå som att jag borde lämna in den (igen)?

Bakaxeln kan vara så att du får leva med, eller lägga lite större pengar.
Jag har inte koll på hur bakaxeldesignen är på dom där så jag vet inte bättre än verkstaden som sett den IRL.

Gällande motorlampan så skulle jag ha kört vidare nu.  Tänds den igen så få den scannad så man vet vad den gnäller om och ta det vidare därifrån.

Eftersom koden/erna är raderade nu så är det inte säkert att en ny scan NU hittar något alls.  Det KAN ligga en kod som väntande, men eftetsom felsökning kostar är det överflödigt.

Visst kan du gå utt och böja lite på vakuumslangar osv och se om någon förefaller läcka så den drar tjuvluft.
Lätt fix, och skall ju fixas även om den inte är motorlampafelet.  Ofta spricker det invid klamma så man kan kapa av slangen nån cm bara.

Sannolkheten = ????  men det kostar ju inget.

Senast redigerat av Mossan1 (14 mars 2023)

Qwintuz
4 oktober 2023 · 1 Inlägg

tvbilagan skrev:
Hej igen!

Lämnade in bilen på service och felsökning för ljudet. Hämtade precis ut den. De hade provkört, hört ljuden och enligt dom kommer ljuden från bakaxeln, men att det inte är någon fara. "Du kan fortsätta köra bara".

Kändes extremt ovilliga att ta hand om det när jag frågade vilken åtgärd som krävdes för att fixa det. De pratade om något skum (?) man skulle trycka in och att det skulle kosta 4000 kr typ. Nämnde vid inlämning att det kunde vara fjädrarna men inget de nämnde. Hela grejen kändes mycket märklig. Kanske så det funkar?

Det låter verkligen inte bra, som att bilen typ snart kommer braka ihop. Till saken hör att det här var en auktoriserad Citroenverkstad, och den andra verkstaden jag lämnar in den på för just detta. Den första trodde att det var bromsskivorna och bromsklossarna som lät – dessa byttes ut. Vid andra inlämningen hade de bucklat tillbaka en plåt, men ljudet fortfarande kvar. Och nu detta. Vad hade du gjort i mitt läge? :)

Har exakt samma problem med min Citroën C4 Grand Picasso-15. Fick samma svar som du på Mekonomen. Alltså att nån plåt på bakvagnen rör sig och att man kan borra hål och fylla mellanrummet med byggskum. Det ska inte ha någon inverkan på funktionen så jag sket i åtgärder. 4000kr for nothing 👎

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang