Besiktiga bilen dagen efter sista besiktningsdag, får man köra den som vanligt tills efterkontrollen då?

trasigbil
1 mars 2023 · 115 Inlägg

Min bil ska besiktigas den sista mars senast. Om jag besiktigar den 1a april, betyder det att jag får köra den i en månad då, tills efterkontrollen behöver göras?

Redigering:

Det vill säga, förutsatt att en efterkontroll behövs.

Senast redigerat av trasigbil (1 mars 2023)

trasigbil
1 mars 2023 · 115 Inlägg

Mossan1 skrev:
Nja det är inte riktigt så.

Som ej godkänd är det ALDRIG "fritt fram" under fristen för ombesiktning oavsett när den besiktas.
Det är en missuppfattning.

Om ej godkänd får den egentligen bara köras till verkstad och/eller i omedelbart samband med reparation.
Och givetvis till närmaste bilprovning.

Krävs godkänd besiktning för att betraktas som trafikduglig

Månadsfristen är faktiskt bara tiden man har att enbart behöva besikta om bristerna.

Hur hårt tolkas detta av trafikpolisen i verkligheten = ????

Verkligen? Oj det hade jag ingen aning om. Det känns som nåt man borde veta.. men som du säger, man kanske vardagligen gör så och polisen bryr sig inte.

Har således en bil som blir underkänd vid besiktning som sker inom besiktningsperioden, lika mycket körförbud som en bil besiktigad och underkänd efter den gällande besiktningsperioden? Eller är en bil besiktigad efter detta datum avställd, till skillnad från en bil besiktigad i tid?

Jag tänkte vara lite smart och förskjuta besiktningen med en månad varje år. De ska alltid hitta nåt trams som att handbromsen tar efter åtta klick när den egentligen ska ta efter sju och dylikt. Det kan jag gärna ta mer sällan i mitt liv, om det går att göra så.

Mossan1
1 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Jag läste det nyligen och reagerade själv.  Därför skrev jag svaret.

Men, kom strax efteråt att tänka på att det ju står att "körförbud inträder" efter viss tid om den inte besikas om godkänt.

Och påställd bil med körförbud får ju också köras till verkstad och bilprovning.
Viss provkörning också, men då ska man verkligen vara på hemmaplan.

Kanske var om man besikta en bil med körförbud, att den inte blir fritt fram i månaden i fråga....

Så jag tog bort mitt inlägg för att inte råka sprida missinformation.

Senast redigerat av Mossan1 (1 mars 2023)

dan-kristian
1 mars 2023 · 518 Inlägg

besiktningsperiod är borttaget sen några år. du kan besikta när du vill och köra 14månader  innan ny besiktning.

trasigbil
1 mars 2023 · 115 Inlägg

dan-kristian skrev:
besiktningsperiod är borttaget sen några år. du kan besikta när du vill och köra 14månader  innan ny besiktning.

Jo det vet jag, men nu menar jag på att om man då besiktigar på första dagen av den 15e månaden, så har man rimligen skaffat sig en extra månad, som man då kan göra varje gång man besiktigar bilen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 mars 2023 · 13 674 Inlägg

det är dumnt att bes den 31:A man besiktar när körförbud inträtt för man får 15månader istället för 14 smile
ännu dummare är folk som besiktar 2månader innan besiktningen gått ut då förlorar man 3månader och det är snabbt en bes extra..helt i onödan..  min polare är nog trött på mig när jag ringer och säger jag behöver en bes tid imorgon.. haha jag vet aldrig hur jag jobbar så kan aldrig beställa tid i förväg smile tur man har kontakter.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
xXSammy
1 mars 2023 · 6 566 Inlägg

Som redan nämnts får bilen ej användas "mer än nödvändigt" vid nedslag, sen vad som anses vara nödvändigt och inte är upp till den som stoppar

De/Dem
spillolja
1 mars 2023 · 4 014 Inlägg

Om inte annat så är det dags att boka tid när brevet från Transportstyrelsen förkunnar att körförbud inträtt pga.av utebliven besiktning

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 mars 2023 · 13 674 Inlägg

spillolja skrev:
Om inte annat så är det dags att boka tid när brevet från Transportstyrelsen förkunnar att körförbud inträtt pga.av utebliven besiktning

smile

har en gammal gubbe på jobbet och han bes bara vart annat år har en gammal v70n d5 han skiter i det.. men visst han bor mitt i skogen åker på sin höjd in till närmaste pisshåla som inte ens polisen hittar till smile

sen är han typ 70 så ingen tror något om honom smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
2 mars 2023 · 7 202 Inlägg

trasigbil skrev:

dan-kristian skrev:
besiktningsperiod är borttaget sen några år. du kan besikta när du vill och köra 14månader  innan ny besiktning.

Jo det vet jag, men nu menar jag på att om man då besiktigar på första dagen av den 15e månaden, så har man rimligen skaffat sig en extra månad, som man då kan göra varje gång man besiktigar bilen.

Så gör jag, och många med mig, sedan flera år tillbaka, då slutsiffrans styrning avskaffades.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 mars 2023 · 17 386 Inlägg

torsen skrev:

trasigbil skrev:

dan-kristian skrev:
besiktningsperiod är borttaget sen några år. du kan besikta när du vill och köra 14månader  innan ny besiktning.

Jo det vet jag, men nu menar jag på att om man då besiktigar på första dagen av den 15e månaden, så har man rimligen skaffat sig en extra månad, som man då kan göra varje gång man besiktigar bilen.

Så gör jag, och många med mig, sedan flera år tillbaka, då slutsiffrans styrning avskaffades.

Så gjorde jag med. Första dagen efter sistabesdag så att man fick den extra månaden och på så sätt kunde vi dra bes till in på sommaren.

Sista besiktningsdag: 2023-03-31 och man åker in då: Nästa bes senast 2023-05-31.
Sista besikningsdag: 2023-03-31 men man åker in dagen efter: Nästa bes senast 2023-06-31.

Men efterkontroll är väl inom 30 dagar oavsett? Med öresavrundning för helg då.

"En efterkontroll måste göras inom 30 dagar för att inte få körförbud. Fordonet får inte användas mer än nödvändigt innan efterkontrollen utförts och godkänts."

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang