Audi A6 C7 3.0 bilen skakar till vid växling

gustav_blom
2 mars 2023 · 2 Inlägg

Tjena!
Har en Audi A6 C7 med automatlåda, som under en rätt så lång period har skakat till vid en del växlingar, det sker inte hela tiden, men det uppstår nästan dagligen.
Är lite skrajsen att det kan vara något fel på växellådan…
Och nu på senaste tiden har det uppstått något konstigt ljud vid växlingarna oxå, kan dock inte riktigt avgöra om det är växellådan som låter, låter som att det är något plast liknande ljud som slår i någonstans. (Kan ju vara vad som helst egentligen).
Bilen hoppar aldrig ur växlar som brukar generellt vara ett problem när växellådan har gjort sitt,  och jag har inte heller någon läckage vid lådan.
Min fråga är, tror ni problemet kan lösa sig genom att byta växellåds olja? Eller kan det vara något maskinellt fel?
Skulle uppskatta svar rätt så snart, eftersom det ändå kan bli mycket pengar det kan röra sig om, om lådan skiter sig helt så att säga.

gustav_blom
2 mars 2023 · 2 Inlägg

Det är väl även värt att tillägga att jag gillar att använda launch control på bilen, men använder den med väldigt stora mellan rum, med tanke på hur starkt belastad lådan blir av sånt där…

Brådhis * Voff voff *
3 mars 2023 · 10 244 Inlägg

Launch dödar väl dubbelmassesvänghjulet på sikt och det ger vibrationer...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
krambriw
3 mars 2023 · 424 Inlägg

Om det nu är dubbelmassesvänghjulet (som jag själv fick bytt en gång på min gamla a6 trots att launch control inte fanns på den manuellt växlade) eller tomatlådan. Du har väl kamkedja på den rovan? Det är väl inte den som börjar slamra och gör att det skakar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang