Avbruten nyckel i låset för avtagbar dragkrok

Gundor
4 mars 2023 · 8 Inlägg

Hej!

Har en Skoda Octavia från 2012 som tyvärr har en avtagbar dragkrok. Tidigare år har det ändå fungerat okej då vi fått av den vid besiktningen (ett år glömde jag nyckeln vilket var surt).

Men i år satt den som berget och besiktningskillen vågade inte vrida nyckeln hårdare för risk att nyckeln skulle gå av. Så nu har jag oljat och grejat och haft mig men till sist lyckades jag förstår bryta av nyckelhelvetet i låset. Det finns inga utstickande bitar och känns helt kört att få ut biten. Dessutom är man ju in ganska pissig vinkel när man inte kan hissa upp bilen.

Vad ska jag göra? Jag förstår mig inte alls på låsanordningen. Jag har googlat som en dåre och hittat olika råd och idéer men jag känner mig rådvill. Ett av problemen är att jag inte hittar någon bild/video på den typ av dragkrok som vi har. Alla verkar ha rattar eller lite modernare spakar men så ser inte vår ut. Vi har en cylinder-liknande spak med lås i toppen. Spaken går att röra vilket har fått mig att fundera på om det kanske var så att spaken var upplåst från början trots allt och att det går att få av dragkroken. Men nu har jag tryckt och slitit och kikat men får inte av fanskapet.

Kanske ska jag bara försöka borra upp låset - men jag har läst att då kommer de inte låta den gå igenom besiktningen. Svårt att beställa ny låscylinder när jag inte kan hitta vad för typ av dragkrok vi har. Och jag har ingen riktig aning om hur jag ska gå tillväga för den delen heller.

Jag tog ett par bilder men hade hunnit bli mörkt så lite svårt att få de tydliga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245686/245686-f9bd92d87c3325dfaa34ba539f1b5dc1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245686/245686-330907f0cd9f1c1a50e272ca0ede0475.jpg

torsen
5 mars 2023 · 7 198 Inlägg

Ett inte ovanlig problem med löstagbara "krokar".
Vänd dig först som sist till en bilverkstad som kan demontera "kroken".
Montera därefter en ny och underhåll den noga.
Avtagbara "krokar" är ett djävulens påfund.
Endera har man fast krok(som jag har på Suzukin) eller infällbar (som jag har på Hondan). 
Hade för många år sedan demonterbara krokar, när det "blev på modet", på flera bilar.
På en JEEP 2006 strulade det så att jag monterade fast "krok" i stället.
Nackdelen är att man ofta slår smalbenen i kulan - som inte alltid är ren.
Fördelen med fast krok är att man har ett visst skydd mot parkeringsskador på de egna bilen.

Bmsone Reservdelsnisse
5 mars 2023 · 182 Inlägg

SKoda säljer nya låscylindrar med nyckel, så den går att byta

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
granadadr
5 mars 2023 · 7 268 Inlägg

torsen skrev:
Ett inte ovanlig problem med löstagbara "krokar".
Vänd dig först som sist till en bilverkstad som kan demontera "kroken".
Montera därefter en ny och underhåll den noga.
Avtagbara "krokar" är ett djävulens påfund.
Endera har man fast krok(som jag har på Suzukin) eller infällbar (som jag har på Hondan). 
Hade för många år sedan demonterbara krokar, när det "blev på modet", på flera bilar.
På en JEEP 2006 strulade det så att jag monterade fast "krok" i stället.
Nackdelen är att man ofta slår smalbenen i kulan - som inte alltid är ren.
Fördelen med fast krok är att man har ett visst skydd mot parkeringsskador på de egna bilen.

elektriska krokar är faan värre wink men som sagt underhåll den väl mkt smorsel ta av den ofta, jag har aldrig haft problem  ÄN peppar peppar

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Mossan1
5 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Det JAG inte förstår är varför man låter demonterbara krokar sitta på bilen när dom inte används och sen gnälla när dom rostar fast.
Som att man alltid skulle lämna en bil med öppen taklucka och gnälla när det regnar in....

Ha kroken i skuffen när den inte används så uppstår inte detta problem.
Det är liksom hela finessen med dom.

Elektriska är än värre för där GÅR det inte att ta bort rörliga delarna och kostar än mer NÄR (inte om) det börjar krångla.

Men när nu fastrostandet skett finns väl ingen annan lösning än att borra ut låset och köpa ettnytt.  Många säljer låset som reservdel.

Finns det inte blev läxan dyr, tyvärr.

Senast redigerat av Mossan1 (5 mars 2023)

granadadr
5 mars 2023 · 7 268 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det JAG inte förstår är varför man låter demonterbara krokar sitta på bilen när dom inte används och sen gnälla när dom rostar fast.
Som att man alltid skulle lämna en bil med öppen taklucka och gnälla när det regnar in....

Ha kroken i skuffen när den inte används så uppstår inte detta problem.
Det är liksom hela finessen med dom.

Elektriska är än värre för där GÅR det inte att ta bort rörliga delarna och kostar än mer NÄR (inte om) det börjar krångla.

Men när nu fastrostandet skett finns väl ingen annan lösning än att borra ut låset och köpa ettnytt.  Många säljer låset som reservdel.

Finns det inte blev läxan dyr, tyvärr.

tycker dock det ser ut som att låskolven ska sitta kvar wink min har låset på själva kroken wink  nu har jag den på hela tiden endå smile

Gundor
5 mars 2023 · 8 Inlägg

Tack för svar.

Efter en hel del svärande idag så är det bara att bita i sura äpplet och lämna in den. Grannen hade ett dyrk-set (av någon outgrundlig anledning smile) men det var helt omöjligt.

Vi har också insett att oavsett om nyckelbiten kommer ut eller inte så kvarstår problemet med att låscylindern inte går att rubba, trots oljning utav bara den. Rosten kan ju gå upp långt i taget så det är bara att lämna in det hela hos bilmek. Som någon skrev så är det nog ett ganska vanligt problem.

Och ja, det är puckat att vi inte bara har haft den av och inlagd i bakluckan och tagit fram när vi använt den (vilket inte är så ofta). Fattar dock inte varför det är ett krav på besiktning att man ska kunna ta på och av dragkroken - kan den inte bara alltid vara på? Nåväl - det är som det är.

Gundor
5 mars 2023 · 8 Inlägg

Får ringa till Bilporvningen och be om uppskov för att fixa 2:an, för klar till på tisdag kommer den INTE bli.

Mossan1
5 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Gundor skrev:
Får ringa till Bilporvningen och be om uppskov för att fixa 2:an, för klar till på tisdag kommer den INTE bli.

Dom ger dig inget uppskov så, utan tiden där körförbud inträffar är absolut.

Har du däremot en bokad tid som ska avbokas är det en annan sak. Kan nog göras över nätet redan nu tror jag.

Gundor
5 mars 2023 · 8 Inlägg

Mossan1 skrev:

Gundor skrev:
Får ringa till Bilporvningen och be om uppskov för att fixa 2:an, för klar till på tisdag kommer den INTE bli.

Dom ger dig inget uppskov så, utan tiden där körförbud inträffar är absolut.

Har du däremot en bokad tid som ska avbokas är det en annan sak. Kan nog göras över nätet redan nu tror jag.

Jahapp. Då bli det körförbud i så fall.

granadadr
6 mars 2023 · 7 268 Inlägg

Gundor skrev:

Mossan1 skrev:

Gundor skrev:
Får ringa till Bilporvningen och be om uppskov för att fixa 2:an, för klar till på tisdag kommer den INTE bli.

Dom ger dig inget uppskov så, utan tiden där körförbud inträffar är absolut.

Har du däremot en bokad tid som ska avbokas är det en annan sak. Kan nog göras över nätet redan nu tror jag.

Jahapp. Då bli det körförbud i så fall.

man dock 2 månader på sig att fixa felen, efter en månad inträder körförbud,   man bör därför alltid försöka fixa felen direkt efter kontrollbes smile

Gundor
6 mars 2023 · 8 Inlägg

granadadr skrev:

Gundor skrev:

Mossan1 skrev:

Dom ger dig inget uppskov så, utan tiden där körförbud inträffar är absolut.

Har du däremot en bokad tid som ska avbokas är det en annan sak. Kan nog göras över nätet redan nu tror jag.

Jahapp. Då bli det körförbud i så fall.

man dock 2 månader på sig att fixa felen, efter en månad inträder körförbud,   man bör därför alltid försöka fixa felen direkt efter kontrollbes smile

Jo. Det är lätt att vara efterklok. roll

Åtminstone så verkar det vara en originaldel så efter kontakt med verkstad så det går att få tag i. Tyvärr finns delen i Tjeckien så det tar ett tag att få in den.... Typiskt.

torsen
6 mars 2023 · 7 198 Inlägg

granadar & Mossan1.
Jag har sedan snart 8 år tillbaka infällbar "krok" på en Honda CR-V.
Den har aldrig mankerat - men så servas den också en gång om året.
Däremot vet jag att BMW har problem med sin infällbara "krok".
Ett lite plastkugghjul blir tandlöst på ett litet segment, eftersom kugghjulet inte roterar utan endast använder ett fåtal tänder för att mata ut- och in "kroken".
Plastkugghjulet finns inte som reservdel, efter vad jag läst.
BMW-verkstäderna byter i stället "hela baletten" till ett ohemult pris -tror jag har läst uppemot 30.000:-(?).
En fiffig BMW-ägare reparerade själv sin anordning genom att, med lite möda och kreativitet, flyttad det tandlösa segmentet ett halvt varv.
Vips fanns där nya "tänder" att slita ner.
Har jag läst på något bil-/motorforum!

torsen
6 mars 2023 · 7 198 Inlägg

granadadr skrev:

Gundor skrev:

Mossan1 skrev:

Dom ger dig inget uppskov så, utan tiden där körförbud inträffar är absolut.

Har du däremot en bokad tid som ska avbokas är det en annan sak. Kan nog göras över nätet redan nu tror jag.

Jahapp. Då bli det körförbud i så fall.

man dock 2 månader på sig att fixa felen, efter en månad inträder körförbud,   man bör därför alltid försöka fixa felen direkt efter kontrollbes smile

Alla anmärkningar - 2:or - ska snarast möjligt åtgärdas.
Dock har man en månad på sig att "släcka 2:an" = göra ombesiktning/efterkontroll(till ett i mitt tycke ohemult pris).

Gundor
6 mars 2023 · 8 Inlägg

Det får bli att jag tar in bilen igen för att få en "ny 2:a" för då får jag två veckor till att åtgärda felet, så kanske delen från Tjeckien kan anlända i tid för det. Åtminstone nästan.

Ett ytterligare problem som jag nu börjat grunna mer på är kontakten till dragkroken som ska användas ifall man kopplar på släp. Kontakten sitter liksom infälld bakom stötfångaren och ska kunnas dras ut/fällas ut när man behöver den. Har aldrig haft behov av att sätta på släp utan har bara använt kroken till att transportera cyklar med hittills så har aldrig provat att dra fram den. Nu med allt tjafs med att få av kroken så har jag insett att den här delen inte heller går att rubba utan ser mycket rostig ut och sitter som berget. Så frågan är om vi får ordning på den funktionen alls.

Håller på att kika på att köpa en cross till ungen och då kommer vi behöva använda släp, så vore ju önskvärt att kunna ordna.

Cuefa Ain't no place like home...
7 mars 2023 · 4 628 Inlägg

Gundor skrev:
Hej!

Har en Skoda Octavia från 2012 som tyvärr har en avtagbar dragkrok. Tidigare år har det ändå fungerat okej då vi fått av den vid besiktningen (ett år glömde jag nyckeln vilket var surt).

Men i år satt den som berget och besiktningskillen vågade inte vrida nyckeln hårdare för risk att nyckeln skulle gå av. Så nu har jag oljat och grejat och haft mig men till sist lyckades jag förstår bryta av nyckelhelvetet i låset. Det finns inga utstickande bitar och känns helt kört att få ut biten. Dessutom är man ju in ganska pissig vinkel när man inte kan hissa upp bilen.

Vad ska jag göra? Jag förstår mig inte alls på låsanordningen. Jag har googlat som en dåre och hittat olika råd och idéer men jag känner mig rådvill. Ett av problemen är att jag inte hittar någon bild/video på den typ av dragkrok som vi har. Alla verkar ha rattar eller lite modernare spakar men så ser inte vår ut. Vi har en cylinder-liknande spak med lås i toppen. Spaken går att röra vilket har fått mig att fundera på om det kanske var så att spaken var upplåst från början trots allt och att det går att få av dragkroken. Men nu har jag tryckt och slitit och kikat men får inte av fanskapet.

Kanske ska jag bara försöka borra upp låset - men jag har läst att då kommer de inte låta den gå igenom besiktningen. Svårt att beställa ny låscylinder när jag inte kan hitta vad för typ av dragkrok vi har. Och jag har ingen riktig aning om hur jag ska gå tillväga för den delen heller.

Jag tog ett par bilder men hade hunnit bli mörkt så lite svårt att få de tydliga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245686/245686-f9bd92d87c3325dfaa34ba539f1b5dc1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245686/245686-330907f0cd9f1c1a50e272ca0ede0475.jpg

Sitter som en "segersäkring" i änden på låscylindern, pilla bort den så kan du knacka ur innanmätet bakifrån o bara få en tom "hylsa".
Här kan du se hur låscylindern ser ut, men det är inte säkert att art-nr stämmer. Det finns 2 olika längder med olika nummer.
Det här är dock den vanligaste sorten.
Delen i sig är inte dyr, men frågan är om den finns kvar eller om den har utgått utan ersättning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1a43e1c0e11d7db4d30abbb8db01ae69.jpg

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Brådhis * Voff voff *
7 mars 2023 · 10 244 Inlägg

Känns bekant... Dum konstruktion. tongue Tacka vet jag fast drag! big_smile

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=330792

Senast redigerat av Brådhis (7 mars 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Gundor
7 mars 2023 · 8 Inlägg

Cuefa skrev:
Sitter som en "segersäkring" i änden på låscylindern, pilla bort den så kan du knacka ur innanmätet bakifrån o bara få en tom "hylsa".
Här kan du se hur låscylindern ser ut, men det är inte säkert att art-nr stämmer. Det finns 2 olika längder med olika nummer.
Det här är dock den vanligaste sorten.
Delen i sig är inte dyr, men frågan är om den finns kvar eller om den har utgått utan ersättning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1a43e1c0e11d7db4d30abbb8db01ae69.jpg

Tack! Frågan är om jag klarar det själv... Jag har varit och grejat nu så mycket med kroken och har bara förvärrat situationen så jag tror jag får låta verkstan göra jobbet nu. Det blir väl dyrt men blir säkert ännu dyrare om jag sabbar mer själv nu. Har beställt reservdel via en skoda-verkstad som beställt in delen från Tjeckien.

Lucif3r
7 mars 2023 · 2 182 Inlägg

torsen skrev:
Dock har man en månad på sig att "släcka 2:an" = göra ombesiktning/efterkontroll(till ett i mitt tycke ohemult pris).

Fast alla 2or ger inte krav om efterkontroll, längre. Bl.a. "vanlig" sprucken vindruta behöver man inte ombessa för, utan det är "ägarens ansvar att felet åtgärdas snarast". Detta förutsätter givetvis att det *bara* är (t ex)vindrutan man får nedslag på, får man fler nedslag som kräver efterkontroll måste givetvis även rutan åtgärdas inför efterkontrollen.

Bilen räknas så klart ändå som underkänd fram tills att felet åtgärdats, men det blir inget automatiskt körförbud efter en tid, samt att man sparar X antal hundringar efterkontrollen skulle ha kostat. big_smile

Cuefa Ain't no place like home...
7 mars 2023 · 4 628 Inlägg

Brådhis skrev:
Känns bekant... Dum konstruktion. tongue Tacka vet jag fast drag! big_smile

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=330792

Där var originaltråden ja! big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang