Databus?

Klabbe98
5 mars 2023 · 3 Inlägg

Hej på er !
Jag är ny här , men trots bilskruvande i 45år på hobbybasis har jag aldrig upplevt det som hände idag.
Jag har inte skruvat Citroen desto mera tidigare fast min far haft en C5 , 06:a tror jag , i 10 år +.
Det har inte behövts, kvalite' ?
Nu är det en C5 2.0 bensin -05 som jag köpte med elfel som visade sig vara ett bränslepump relä som bråkade .
Det bytte jag enligt en utmärkt video på nätet , jag tror det var en svensk kille fast videon var på engelska, inga problem där . Teskörde i ca en timme på gården , pga. obesiktad ,  fick ABS felmeddelande , in i garaget och i med felkodsläsare
Nollade alla koder , fanns en del säkerligen pga. tidigare felsökningar och startförsök , dessutom vet jag inte vad tidigare ägare försökt.

Jag hittade en kod som hänvisade till höger fram abs-givare "öppen krets", tog och lossade / ihop några gånger , nollade koden .

Nu var allt ok inga koder förutom en kod som hänvisade till AUX2 på radion , lite skumt tyckte jag , satt och slögooglade om detta  .

Det är nu det börjar hända saker, lite oklart vad jag egentligen gjorde , hade ju som sagt ett öga på telefonen , strömmen på för kodläsningen, eventuellt radion på  och sen det dom jag är säker på , jag tryckte på radions "menu"-knapp, då jävlar började det hända grejer.
Tutan på konstant, vindrutetorkarna på, startmotorn på, reagerar inte på nyckeln , ut med en fart som skulle ha imponerat på vilken sprinterlöpare som helst , lossade batteriet , äntligen tyst .
Ny test, batteriet på, samma sak.

Så långt har jag testat , med nyckel ur samma sak, med nyckeln i "on"-läge startar och går motorn troligen även startmotorn , svårt att höra, rätt frän tuta på dessa, fortsätter att gå fast man lossar batteriet, får ju nu sin ström från generatorn, stannar med nyckeln i "0"-läge.

Så nu till min fråga till Er , ni som känner till dessa 'Franska underverk ", vad tusan kan ha hänt ? Vad kan jag testa , lite knepigt då bilen ju är lite okontaktbar , man vill ju inte nöta upp startmotorn , tuta och torkarna håller väl ?

Klabbe98
5 mars 2023 · 3 Inlägg

Well, well, ett svar åt mig själv eventuellt men vad säger Ni som vet mer om sånt här än jag.

Vad tror Ni , borde jag prova något sånt här ?

Hittade detta på www. på en engelsk site

Jag tänkte att jag kan säkert ta bort styrtråden från startmotorn så den inte lider så mycket, likaså tutan och torkarna borde ju gå att knycka ur säkringarna till.
Provar senare i veckan.


Citroen C5: BSI Reset
Ben Tasker 2014-06-13 01:46
The Body control unit (BSI) on Citroens (and Peugeots) sometimes goes batshit-insane and switches things off for no other apparent reason than it felt like it.

A reset is usually enough to resolve, but the steps need to be followed almost exactly, and the car should be thoroughly checked afterwards to make sure everything is working.

This documentation details how to perform the reset



To perform the reset;

Put the drivers window down and lift the bonnet (leave the key in the ignition)
Ensure all equipment (stereo etc) is switched off
Ensure all doors are closed and reach through the window to remove the key from the ignition
Wait 3 minutes
Disconnect the battery and then wait 15 seconds
Reconnect the battery and wait 10 seconds (Do not open any doors)
Switch on the ignition (but don't start the engine) and check that all tests pass
Hold the lock button on the key down for 10 seconds
Remove the key, open the drivers door, close it and check the central locking works (I had to hold the lock button down for another 10 seconds at this point)
Start the engine and complete the systems check
Note: When you put the drivers window up, it won't automatically go all the way up. Make sure you close it all the way before putting it down, otherwise the automatic close won't close it all the way until you next turn the ignition on and off

Mossan1
6 mars 2023 · 2 823 Inlägg

Det är inget kostigare än att man som första åtgärd startar om datorn eller mobilen om den dummar sig.
Bilen har idag ett internt datanätverk och om en av noderna "ballar ur" kan det hända märkliga saker. Normala är dock att funktioner försvinner, inte aktiveras.

Men återställa medelst strömlös i några minuter utförs på alla bilmärken.
Kan kallas en "Norsk reset" av vissa.

Dessa nätverk hade inte bilar föränn fram till senare 90tal och först väl in på -00 det direkt kan "balla ur".  Det var inte så avancerat i början på både gott och ont.

mb_pucken
6 mars 2023 · 5 087 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det är inget kostigare än att man som första åtgärd startar om datorn eller mobilen om den dummar sig.
Bilen har idag ett internt datanätverk och om en av noderna "ballar ur" kan det hända märkliga saker. Normala är dock att funktioner försvinner, inte aktiveras.

Men återställa medelst strömlös i några minuter utförs på alla bilmärken.
Kan kallas en "Norsk reset" av vissa.

Dessa nätverk hade inte bilar föränn fram till senare 90tal och först väl in på -00 det direkt kan "balla ur".  Det var inte så avancerat i början på både gott och ont.

Datanätverk eller databuss började utvecklas på 80talet och kom i början av 90 talet i bilar på bredare front :-)
Mercedes lanserade sin första bil med canbus 1991 :-) så många bilar runt mitten av 90talet har dessa datasystem. :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Klabbe98
8 mars 2023 · 3 Inlägg

Hej, innan det spårar ur...
Nu var ju inte min fråga om när och vem som uppfann hjulet, utan om något har ide'er om vad man kan göra då det är fel på skiten.
Så jag skulle uppskatta om den gryende debatten förs på annan tråd , tack.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang