Volvo V70 2006 D5 AUTO AWD Lågt Turbo Tryck (vnt krångel?)

Melwin_Falk
5 mars 2023 · 1 Inlägg

hejsan jag har problem med min V70 från 2006 med D5244t4 och 6 stegad automat låda får felkod på lågt laddtryck. (XLS239) om det skulle hjälpa något

jag tror att felet ligger i Vnt styrningen armen som  går mellan vnt huset och styrmotorn är helt lös, det går och röra upp och ned med ett finger och trillar ner i botten efter man släpper. Har en dator med delphi så jag kan läsa live-värden på bilen och rör man armen uppåt ökar laddtrycket och släpper man så den går i bott sjunker laddtrycket, därför tror jag att det inte är något fel på turbon provade att sätta bunt band och ha armen uppe medans jag körde för att se om jag fick felkoder för högt laddtryck och det fick jag.

bilen känns orkeslös och gör inte mycket mer än 80 kmh och tappar ungefär 20 kmh vid uppförsbackar
felet kom efter att jag var ute och körde på landsväg i ungefär 80/90kmh på farthållaren, då tänds "motorstyrsystem Serv erfordras"
ända felkoden jag får upp är "lågt laddtryck" "ecm 1507" 

Jag har letat runt efter laddtrycks läckage men hittar inget. jag har rensat partikelfällan och DPF och EGR är bortprogrammerat, egr'n har jag rengjort.
Turbon har jag plockat ut för två av tre skruvar gick av när jag skulle lossa downpipen, dom gick av såpas långt in så jag borrade upp och gänga större och satte in två helicoils. satte ihop allt med nya packningar och bilen gick jätte bra. Gjorde en "turbojusteringsadaption" (tror de hette så minns inte exakt) utan resultat, även provat att röra armen genom datorn men den gör inget låter bara som en klocka typ. har en V70 Atraktor ståendes med D5244t5 (HGY589 om det hjälper) och på den var armen fast och gick inte röra på med handen, när jag använde datorn för att röra på armen så gick den upp och ner några gånger och de är så jag tror det ska vara men rätta mig om jag har fel.

Letat som en galning efter detta problemet  på olika forum men hittar inget

Mvh en grabb som nyss tagit körkort och har tröttnat på att skruva

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang