Sten i skivbromsarna?

Lucif3r
12 mars 2023 · 2 182 Inlägg

Men ett avgassystem som är i sånt där skick kan man väl inte bli förvånad över att det börjar läcka/gå av någon annanstans när man fixar ett ställe...?
Den enda ens halv-långa fix som finns är att byta alla delar av systemet som är dåliga. Lappa hit och dit leder bara till läckage någon annanstans, som du måste lappa, och vips, så har du lagt ut mer tid och pengar på lappningar än vad det skulle kostat att byta röret till nytt direkt istället.

Har man ont om pengar så gäller det att man är smart, att man får ut så mycket som möjligt för sina kronor - inte att komma undan så billigt som möjligt just exakt då - för det slutar nästan alltid med att det blir dyrare i slutändan ändå.
Att byta bil är väl bland det dummaste man kan göra rent ekonomiskt... Vad säger att nästa bil kommer vara ett endast dugg bättre än den du har? Den kanske t om visar sig sämre. Vad gör du då? Byter igen? Hur mycket pengar har du kastat bort då tror du? smile

Mossan1
12 mars 2023 · 2 751 Inlägg

Jag kan bara instämma med föregående.
Ett helt nytt avgasrör och nya bromsar fram är ju troligen en bra bit under 10k om man så lämnar in på verkstad.

Vad får man för bil för 10k?
Same shit, som INNAN nuvarande bil kostats på 10k.
I många fall är det även ekonomiskt försvarbart att laga en 15kkr bil för 20kkr av samma anledning.
Men, så klart ska fallen bedömmas individuellt. Det är ju stolligt med jättedyrt kopplingsbyte om bilen är toklut övrigt och/eller är superrostig i karrossen tex. Man måste se helheten.
Seriösa verkstäder meddelar om det är värt det eller ej bedömt på vad man ser.  Kanske inte en billigare "kalle-på-hörnet" eller liknande som bara vill ha in pengar....

Edit, bara för jag råkar ha tid:
Plåtbiten som är på bild tidigare i tråden är antingen en slitagevarnare avsedd för att skapa ljud vid slitna belägg, eller, en av glidplåtarna i okhållaren.  När man byter belägg så pillar man loss glidplåtarna och filar bort rosten därunder. Rosten lyfter och det blir trängre.  Då går beläggen för trögt och det blir anliggning. Klantskallar vill ofta fila i beläggen istället, vilket är fel.

Går bromskolven trögt är det ok-renonering eller byte. Putsa/slipa ren kolv och lopp och nya tätningar.

Smörja en bromskolv är mycket kortsiktigt. Även där har rost på kolv och/eller loppet gjort det för trångt. Det ska inte vara mekaniskt metall-metall kontakt mellan kolv och lopp = ingen smörja nödvändig.  Smörja hjälper 1 vecka till 1månad eller så. Grundfelet är kvar.

Senast redigerat av Mossan1 (12 mars 2023)

chromatic91
12 mars 2023 · 84 Inlägg

Lucif3r skrev:
Men ett avgassystem som är i sånt där skick kan man väl inte bli förvånad över att det börjar läcka/gå av någon annanstans när man fixar ett ställe...?
Den enda ens halv-långa fix som finns är att byta alla delar av systemet som är dåliga. Lappa hit och dit leder bara till läckage någon annanstans, som du måste lappa, och vips, så har du lagt ut mer tid och pengar på lappningar än vad det skulle kostat att byta röret till nytt direkt istället.

Har man ont om pengar så gäller det att man är smart, att man får ut så mycket som möjligt för sina kronor - inte att komma undan så billigt som möjligt just exakt då - för det slutar nästan alltid med att det blir dyrare i slutändan ändå.
Att byta bil är väl bland det dummaste man kan göra rent ekonomiskt... Vad säger att nästa bil kommer vara ett endast dugg bättre än den du har? Den kanske t om visar sig sämre. Vad gör du då? Byter igen? Hur mycket pengar har du kastat bort då tror du? smile

tack, fick kontakt med han jag köpte bilen från som ska se om han hittar en begagnad och kan byta åt mig billigt. du har rätt, ny bil onödigt.

chromatic91
12 mars 2023 · 84 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag kan bara instämma med föregående.
Ett helt nytt avgasrör och nya bromsar fram är ju troligen en bra bit under 10k om man så lämnar in på verkstad.

Vad får man för bil för 10k?
Same shit, som INNAN nuvarande bil kostats på 10k.
I många fall är det även ekonomiskt försvarbart att laga en 15kkr bil för 20kkr av samma anledning.
Men, så klart ska fallen bedömmas individuellt. Det är ju stolligt med jättedyrt kopplingsbyte om bilen är toklut övrigt och/eller är superrostig i karrossen tex. Man måste se helheten.
Seriösa verkstäder meddelar om det är värt det eller ej bedömt på vad man ser.  Kanske inte en billigare "kalle-på-hörnet" eller liknande som bara vill ha in pengar....

Edit, bara för jag råkar ha tid:
Plåtbiten som är på bild tidigare i tråden är antingen en slitagevarnare avsedd för att skapa ljud vid slitna belägg, eller, en av glidplåtarna i okhållaren.  När man byter belägg så pillar man loss glidplåtarna och filar bort rosten därunder. Rosten lyfter och det blir trängre.  Då går beläggen för trögt och det blir anliggning. Klantskallar vill ofta fila i beläggen istället, vilket är fel.

Går bromskolven trögt är det ok-renonering eller byte. Putsa/slipa ren kolv och lopp och nya tätningar.

Smörja en bromskolv är mycket kortsiktigt. Även där har rost på kolv och/eller loppet gjort det för trångt. Det ska inte vara mekaniskt metall-metall kontakt mellan kolv och lopp = ingen smörja nödvändig.  Smörja hjälper 1 vecka till 1månad eller så. Grundfelet är kvar.

tack, bromsproblemet är löst

spillolja
12 mars 2023 · 4 014 Inlägg

Har du några bilder på kärran och lägga upp så vi få se ?

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Oreggad Ruter Knekt
12 mars 2023 · 625 Inlägg

chromatic91 skrev:

Lucif3r skrev:
Men ett avgassystem som är i sånt där skick kan man väl inte bli förvånad över att det börjar läcka/gå av någon annanstans när man fixar ett ställe...?
Den enda ens halv-långa fix som finns är att byta alla delar av systemet som är dåliga. Lappa hit och dit leder bara till läckage någon annanstans, som du måste lappa, och vips, så har du lagt ut mer tid och pengar på lappningar än vad det skulle kostat att byta röret till nytt direkt istället.

Har man ont om pengar så gäller det att man är smart, att man får ut så mycket som möjligt för sina kronor - inte att komma undan så billigt som möjligt just exakt då - för det slutar nästan alltid med att det blir dyrare i slutändan ändå.
Att byta bil är väl bland det dummaste man kan göra rent ekonomiskt... Vad säger att nästa bil kommer vara ett endast dugg bättre än den du har? Den kanske t om visar sig sämre. Vad gör du då? Byter igen? Hur mycket pengar har du kastat bort då tror du? smile

tack, fick kontakt med han jag köpte bilen från som ska se om han hittar en begagnad och kan byta åt mig billigt. du har rätt, ny bil onödigt.

Skulle avråda att be någon som sålt en bil i det skick du framför (det där är inget som händer på två år) förmedla en ny bil att anskaffa. Såtillvida att du inte fick alla fel och brister poängterat till dig.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
chromatic91
12 mars 2023 · 84 Inlägg

spillolja skrev:
Har du några bilder på kärran och lägga upp så vi få se ?

smile

Det ser ut som en helt vanlig mk1 Yaris med 68 hästar. Fräsch inredning och går bra i motor och låda / koppling.
WKA 283 för mer information.

Duvetdet skrev:

chromatic91 skrev:

Lucif3r skrev:
Men ett avgassystem som är i sånt där skick kan man väl inte bli förvånad över att det börjar läcka/gå av någon annanstans när man fixar ett ställe...?
Den enda ens halv-långa fix som finns är att byta alla delar av systemet som är dåliga. Lappa hit och dit leder bara till läckage någon annanstans, som du måste lappa, och vips, så har du lagt ut mer tid och pengar på lappningar än vad det skulle kostat att byta röret till nytt direkt istället.

Har man ont om pengar så gäller det att man är smart, att man får ut så mycket som möjligt för sina kronor - inte att komma undan så billigt som möjligt just exakt då - för det slutar nästan alltid med att det blir dyrare i slutändan ändå.
Att byta bil är väl bland det dummaste man kan göra rent ekonomiskt... Vad säger att nästa bil kommer vara ett endast dugg bättre än den du har? Den kanske t om visar sig sämre. Vad gör du då? Byter igen? Hur mycket pengar har du kastat bort då tror du? smile

tack, fick kontakt med han jag köpte bilen från som ska se om han hittar en begagnad och kan byta åt mig billigt. du har rätt, ny bil onödigt.

Skulle avråda att be någon som sålt en bil i det skick du framför (det där är inget som händer på två år) förmedla en ny bil att anskaffa. Såtillvida att du inte fick alla fel och brister poängterat till dig.

What, jag tycker den bilhandlaren är helt okej.
Köper du en Yaris för 20k och den håller felfritt i nästan tre år så ser jag det som en win.
Hur som helst så är Nordmans Bil helt ok enligt min bok.

spillolja
12 mars 2023 · 4 014 Inlägg

Hmm

kärran är besiktigad >12 månader till, bara att köra och hoppas att blanka knappen inte gör en U-sväng   
big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
chromatic91
12 mars 2023 · 84 Inlägg

spillolja skrev:
Hmm

kärran är besiktigad >12 månader till, bara att köra och hoppas att blanka knappen inte gör en U-sväng   
big_smile

Lite min mentalitet också. Den rullar ju framåt.

Mossan1
12 mars 2023 · 2 751 Inlägg

Duvetdet skrev:
(det där är inget som händer på två år)

Nä, men på 19år. (Bilen är en 2004)
Bilen var alltså ca 16år (3år sedan & kört 2500mil enl ett inlägg) när den införskaffades för 20kkr enl TS.

En 16år gammal bil för 20kkr (på bilfirma dessutom) är inget ny eller toppskick utan ett "fungerar-just-nu-skick".

Att sen avgasröret är kass 3år senare på en nu 19år gammal bil är ju att förvänta sig.
Bromsarna fram var enl inlägg nya då (belägg och skiva troligen) och ca 2500mil senare slut igen = sannolikt viss anliggning. Kärvande bromsok är troligt.
Inte heller något ögonbrunshöjande på så gammal bil.

Vad miltalet är eller var vid köp är så gott som irelevent för dessa fel på så gammal bil.

Jag ser ingen anledning till att TS ska se den bilhandlaren som opålitlig på något sätt.

Senast redigerat av Mossan1 (12 mars 2023)

Oreggad Ruter Knekt
12 mars 2023 · 625 Inlägg

Mossan1 skrev:

Duvetdet skrev:
(det där är inget som händer på två år)

Nä, men på 19år. (Bilen är en 2004)
Bilen var alltså ca 16år (3år sedan & kört 2500mil enl ett inlägg) när den införskaffades för 20kkr enl TS.

En 16år gammal bil för 20kkr (på bilfirma dessutom) är inget ny eller toppskick utan ett "fungerar-just-nu-skick".

Att sen avgasröret är kass 3år senare på en nu 19år gammal bil är ju att förvänta sig.
Bromsarna fram var enl inlägg nya då (belägg och skiva troligen) och ca 2500mil senare slut igen = sannolikt viss anliggning. Kärvande bromsok är troligt.
Inte heller något ögonbrunshöjande på så gammal bil.

Vad miltalet är eller var vid köp är så gott som irelevent för dessa fel på så gammal bil.

Jag ser ingen anledning till att TS ska se den bilhandlaren som opålitlig på något sätt.

Trodde man betalade extra för att man förväntade sig något som var genomgången och såld med kända fel.

Denna köptes med genomrostade fjädersäten, generator på uttåg, defekta hjullager och ett avgassystem som mognat till att bli en hålost ... då skulle jag inte vara nöjd.

Men givet priset och om TS skulle haft noll och ingen service på dessa tre år utöver sedvanligt (och så nu kärvande bromsar, kefft avgassystem) så skulle det vara ett överkomligt pris!

Senast redigerat av Duvetdet (12 mars 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
chromatic91
12 mars 2023 · 84 Inlägg

Duvetdet skrev:

Mossan1 skrev:

Duvetdet skrev:
(det där är inget som händer på två år)

Nä, men på 19år. (Bilen är en 2004)
Bilen var alltså ca 16år (3år sedan & kört 2500mil enl ett inlägg) när den införskaffades för 20kkr enl TS.

En 16år gammal bil för 20kkr (på bilfirma dessutom) är inget ny eller toppskick utan ett "fungerar-just-nu-skick".

Att sen avgasröret är kass 3år senare på en nu 19år gammal bil är ju att förvänta sig.
Bromsarna fram var enl inlägg nya då (belägg och skiva troligen) och ca 2500mil senare slut igen = sannolikt viss anliggning. Kärvande bromsok är troligt.
Inte heller något ögonbrunshöjande på så gammal bil.

Vad miltalet är eller var vid köp är så gott som irelevent för dessa fel på så gammal bil.

Jag ser ingen anledning till att TS ska se den bilhandlaren som opålitlig på något sätt.

Trodde man betalade extra för att man förväntade sig något som var genomgången och såld med kända fel.

Denna köptes med genomrostade fjädersäten, generator på uttåg, defekta hjullager och ett avgassystem som mognat till att bli en hålost ... då skulle jag inte vara nöjd.

Men givet priset och om TS skulle haft noll och ingen service på dessa tre år utöver sedvanligt (och så nu kärvande bromsar, kefft avgassystem) så skulle det vara ett överkomligt pris!

Instämmer! Tycker jag fått precis det jag betalat för smile

Oreggad Ruter Knekt
12 mars 2023 · 625 Inlägg

En påse nötter kostar idag 100kr, kanske jag som är snål. Men vill jag ha en bil som fångar dagen så finns den för 1/4 av det priset.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
uhlin
13 mars 2023 · 2 831 Inlägg

Hur kom vi in på avgasrör till bilpriser och nötter från bromsar.... Hahaha.

jaka54
13 mars 2023 · 5 680 Inlägg

Ett nytt avgassystem kan väl inte vara så dyrt...

Lucif3r
13 mars 2023 · 2 182 Inlägg

Ptja, som jämnförelse gav jag 10k 2012 för min T5a, behövde byta en styrled på den och fylla på kylarvätska samt smörja en styraxelknut, sen gick den i.. 2 år utan anmärkning, då var det dags för strålkastarbyte, vilket även har varit den enskillt dyraraste reparationen jag behövt gjort på den smile
Nuvarande 945an gav jag 6k för som behövde ny batterihylla, sen gick den genom bes. utan anmärkning också tongue

Skulle jag lägga 20k på en bil skulle jag förvänta mig en så gott som felfri bil smile Visserligen har priserna generellt gått upp nu senaste åren, men 20k är fortfarande så pass mycket att man kan vara hyffsat kräsen när det gäller skicket.

På tal om nötter så är det väl inte riktigt så illa... Ett kilo saltade jordnötter kostar ca 50-60kr big_smile

spillolja
13 mars 2023 · 4 014 Inlägg

"Billiga" småbilar som tex. yaris är dyra, det är svårt att får något under just 20,000:-
särskilt med dessa bränslepriser
i detta fall har denna bil en årsskatt på under 1000:- , jag kolla även vad det skulle kosta och halvförsäkra den på mig så kostar den billigaste under 1000:- /år
man kan komma över billigare men då finns det rost och andra fel, TS fel är inget unikt
kan man fixa själv i tex, i en GDS-hall så blir det inte så dyrt, delarna finns på ebay etc.

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lucif3r
13 mars 2023 · 2 182 Inlägg

Hehe, jag räknade ut att min T5a - exklusive bränsle, men inkl. försäkring, skatt, bes., reparationer osv - har kostat mig 700kr/år under denna 11-års period :p

chromatic91
13 mars 2023 · 84 Inlägg

Intressant att läsa era diskussioner.
Jag tycker inte det är rimligt att förvänta sig en "felfri" bil för 20k som är 16+ år gammal. Nyfiken på vad felfri betyder i så fall.

Det som gjort min Yaris mest dyrt är att oavsett var jag parkerar så slår folk sönder den.
Dom har slått sönder bakrutan två gånger, sidorutan en gång och framrutan en gång. En gång så kastade några ungar in en jävla domkraft i bakrutan.

Grannens bil tände dom eld på och fortsatte sedan skrapa alla andra bilar i området.

Tycker det är galet elakt att hålla på så sad

Hur som helst, bilen verkar rulla fint, och låter faktiskt inte så illa. Hoppas på att få den reparerad nästa vecka!

Senast redigerat av chromatic91 (13 mars 2023)

Mack Forum- och sitemoderator
13 mars 2023 · 26 111 Inlägg

chromatic91 skrev:
Intressant att läsa era diskussioner.
Jag tycker inte det är rimligt att förvänta sig en "felfri" bil för 20k som är 16+ år gammal. Nyfiken på vad felfri betyder i så fall.

Det som gjort min Yaris mest dyrt är att oavsett var jag parkerar så slår folk sönder den.
Dom har slått sönder bakrutan två gånger, sidorutan en gång och framrutan en gång. En gång så kastade några ungar in en jävla domkraft i bakrutan.

Grannens bil tände dom eld på och fortsatte sedan skrapa alla andra bilar i området.

Tycker det är galet elakt att hålla på så sad

Hur som helst, bilen verkar rulla fint, och låter faktiskt inte så illa. Hoppas på att få den reparerad nästa vecka!

Bor du i Bagdad..?
Kanske dags att börja tänka på annat boende snarare än annan bil..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang