Audi 80 2,3 5cly års 92 cabbe,,,, kokar

Danne09
6 mars 2023 · 1 Inlägg

Tjena håller på med Audi 80 2,3 cab års 92, bytat termostat rensat kylaren fyllde på den när jag var klar starta den o de funka bra i nästan 30 min på tomgång så vattnet gick runt o tre varv runt kvarteret fyllde på efterhand som de behövdes…. Efter sista rundan lyfte jag på huven sen tog det ca 1-2 min så börja den koka stängde av den då slutade koka nästan direkt skulle de kunna vara så att man får byta vatten pump på den med eller om någon har ett annat förslag  Tack på förhand Danne

uhlin
8 mars 2023 · 2 831 Inlägg

Denna ligger i fel kategori och inget evenemang.

Men det skulle kunna va pumpen om du nu har fått bort all luft ur systemet.

Har du viskofläkt på denna? Antar det, se så den går som den ska, ta en ihoprullat tidning och sätt emot fläkten när den är varm och stått på tomgång en stund.

Är det elfläkt så kolla se den startar.

Koster
8 april 2023 · 108 Inlägg

Bytte du termostat och rensade kylaren för att du hade problem med överhettning innan? Annars är ju den nya termostaten suspekt om systemet fungerade felfritt innan och helt plötsligt börjar koka efter du bytt termostat. Vattenpumpen sitter ju på kamremmen på den motorn så att byta den är inte helt enkelt.

Sedan nämner du inte ifall kylfläkten startar innan det börjar koka, den skall den nämligen göra. Den skall starta när temperaturen längst ner i kylaren når 95 grader (ca 100 på mätaren). Har du glömt att koppla tillbaka kontakten på den blå tempswitchen i botten på kylaren? Prova även att bygla kontakten för att se om kylfläkten är trasig eller om tempgivaren gett upp.
Om systemet i övrigt är tätt och glykolblandningen är korrekt så skall det klara närmare 120 grader innan det börjar koka.

jaka54
8 april 2023 · 5 680 Inlägg

Kan vara vattenpumpen som lagt av.
Kolla genom att ta bort övre slangen från motorn så ser du om vatten pumpas ut. Gör det inte det så snurrar inte pumpen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 april 2023 · 17 380 Inlägg

Tempgivaren till kylfläkten hade ju ett rykte om sig att lägga av. Billig förstahandsåtgärd att koppla förbi den och köra sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang