Tips på bil till mamma och 2 barn

Ansan
6 mars 2023 · 27 Inlägg

Hej!

Efter en seriekrock är bilen kvaddad och en ny behöver införskaffas. Tips på bil som är prismässigt bra? Den ska inte kosta miljarder att laga, kunna rymma en större resväska för tre personer. Har ingen aning om vad man ska tänka på. Vill inte ha bakhjulsdrift som inte går att köra iväg från parkeringen vid snö. Ge mig tips på vad jag bör tänka på vid ett bilköp. Hur mycket behöver man lägga på en bil som som inte ska vålla en för mycket problem och pengar vid reparation. Vad tipsar ni en ensamstående mamma med två barn i åldrarna 8-12 år? Har fått tips om en Skoda? Tack på förhand!

SportPilot Ubåtsingenjör
6 mars 2023 · 7 229 Inlägg

Går finfint att köra ifrån en parkering med bakhjulsdrift, i alla väglag smile

Men vill tipsa om en Toyota Auris kombi. Vill samtidigt avråda från Skoda, vw och deras syskon om du är rädd för verkstads räkningar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Ansan
6 mars 2023 · 27 Inlägg

Hej!

Tack för svar. Tror den ligger över min budget. Vet inte hur mycket jag får ut på försäkringen från min lite äldre kvaddade Tiguan. Kanske får nöja mig med en mindre bil ändå då.

Ansan
6 mars 2023 · 27 Inlägg

SportPilot skrev:
Går finfint att köra ifrån en parkering med bakhjulsdrift, i alla väglag smile

Men vill tipsa om en Toyota Auris kombi. Vill samtidigt avråda från Skoda, vw och deras syskon om du är rädd för verkstads räkningar

Hade någon BMW som var helt hopplös. Den hade typ bara bakhjulsdrift tror jag men jag är ingen expert. Har aldrig fått gräva, skotta och knuffa så mycket i hela mitt liv varken före eller efter.

SportPilot Ubåtsingenjör
6 mars 2023 · 7 229 Inlägg

Vad har du för budget? Enklare att tipsa då smile

Men ett generellt tips är att köpa asiatiskt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Ansan
6 mars 2023 · 27 Inlägg

Kanske 140 000 då

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 mars 2023 · 17 470 Inlägg

Ansan skrev:
Kanske 140 000 då

KIA Ceed.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
6 mars 2023 · 7 229 Inlägg

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Auris Sports Touring 1.8 Hybrid https://www.blocket.se/annons/skane/aur … /106990020

Vill du ha en större så hittar du en Avensis för samma pengar också.
Toyota är varken häftigt eller sexigt, men jäkligt bra smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Jesper328
6 mars 2023 · 2 366 Inlägg

Oj, 140,000kr.
Det får du en vettig japanare/korean för.

Sen så angående fastkörning i snö så beror det nog snarare på däcken än i vilken ände de drivande hjulen sitter.
Däck snålar man inte på. smile

Up the RA
Ansan
6 mars 2023 · 27 Inlägg

Ok ja det är väl maxpris. Kommer jag billigare undan är jag väldigt glad med dessa galna räntepriser också. 140 000 sa verkstan att den var värd men vi får se vad försäkringsbolaget går med på. Vet inte hur sånt funkar. Hade en Tiguan från 2014. Har inte själv koll på marknadsvärdet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 mars 2023 · 17 470 Inlägg

Ansan skrev:
Ok ja det är väl maxpris. Kommer jag billigare undan är jag väldigt glad med dessa galna räntepriser också. 140 000 sa verkstan att den var värd men vi får se vad försäkringsbolaget går med på. Vet inte hur sånt funkar. Hade en Tiguan från 2014. Har inte själv koll på marknadsvärdet.

De kostar ju mellan 120-150 så vilket bud den än kommer med så säg att den är värd 20+ mer...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 mars 2023 · 17 470 Inlägg

Ansan skrev:
Hej!

Efter en seriekrock är bilen kvaddad och en ny behöver införskaffas. Tips på bil som är prismässigt bra? Den ska inte kosta miljarder att laga, kunna rymma en större resväska för tre personer. Har ingen aning om vad man ska tänka på. Vill inte ha bakhjulsdrift som inte går att köra iväg från parkeringen vid snö. Ge mig tips på vad jag bör tänka på vid ett bilköp. Hur mycket behöver man lägga på en bil som som inte ska vålla en för mycket problem och pengar vid reparation. Vad tipsar ni en ensamstående mamma med två barn i åldrarna 8-12 år? Har fått tips om en Skoda? Tack på förhand!

Andra krav? Manuell? Automat? Kör du mest korta sträckor kanske? Då är en bensindriven bil att föredra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ansan
6 mars 2023 · 27 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Ansan skrev:
Hej!

Efter en seriekrock är bilen kvaddad och en ny behöver införskaffas. Tips på bil som är prismässigt bra? Den ska inte kosta miljarder att laga, kunna rymma en större resväska för tre personer. Har ingen aning om vad man ska tänka på. Vill inte ha bakhjulsdrift som inte går att köra iväg från parkeringen vid snö. Ge mig tips på vad jag bör tänka på vid ett bilköp. Hur mycket behöver man lägga på en bil som som inte ska vålla en för mycket problem och pengar vid reparation. Vad tipsar ni en ensamstående mamma med två barn i åldrarna 8-12 år? Har fått tips om en Skoda? Tack på förhand!

Andra krav? Manuell? Automat? Kör du mest korta sträckor kanske? Då är en bensindriven bil att föredra.

Ja manuell vill jag ha och mest korta sträckor.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 mars 2023 · 17 470 Inlägg

Ja manuell vill jag ha och mest korta sträckor.

Ok, Om vi ska leta på blocket så vilket län passar dig?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 mars 2023 · 13 736 Inlägg

SportPilot skrev:
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Auris Sports Touring 1.8 Hybrid https://www.blocket.se/annons/skane/aur … /106990020

Vill du ha en större så hittar du en Avensis för samma pengar också.
Toyota är varken häftigt eller sexigt, men jäkligt bra smile

dessa bilar är helt okej måste jag säga.. inte kört dom jätte mycket men suttit och pillat lite på dom och det är ju inte någon prius utan det ser ut som en vanlig bil.  ganska okej utrymme och skaplig skuff. 

monterat lite väktar utrustning i en sån och kört ett par hundra meter osv  så ingen aning om dom är tysta men Toyota gör i allmänhet väldigt bra bilar
som kommer ge så lite kostnad man kan tänka sig för en bil..
stog du med en Vw innan kommer du bli posetivt överaskad av en Toyota..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 mars 2023 · 17 470 Inlägg

Nu vill ju inte TS ha automat så Prius mk3 går bort. Synd. Stora och rymliga bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cuefa Ain't no place like home...
6 mars 2023 · 4 628 Inlägg

Var det något att klaga på gällande den krockade Tiguanen?
Om inte, varför inte satsa på en till? Kanske hitta en lite nyare?
Annars skulle jag kolla på en Volvo V70. Dom e rymliga, framhjulsdrivna och du kan i stort sett köpa hela bilen på Biltema så inte svindyra att reparera.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Ansan
7 mars 2023 · 27 Inlägg

Vad gulliga ni är som engagerar er så och dessutom vill hjälpa mig att leta på blocket <3

Ni har hjälpt mig att börja fundera. Nu ska jag nog vänta in hur mycket jag faktiskt får från försäkringen och sedan återkommer jag till er gärna för med tips. Tack!

Ansan
7 mars 2023 · 27 Inlägg

Oj allt gick snabbare än jag trott! 131 000 värderades den till men minus 4000 då i självrisken pga ålder tror jag. Så upp till 140 som max kan jag tänka mig. Var inte den värderingen rätt ok iaf?

Jaha då är det dags att börja kolla på bilar. Fy 17 alltså! Typ lika läskigt som olyckan.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 mars 2023 · 17 470 Inlägg

Ansan skrev:
Oj allt gick snabbare än jag trott! 131 000 värderades den till men minus 4000 då i självrisken pga ålder tror jag. Så upp till 140 som max kan jag tänka mig. Var inte den värderingen rätt ok iaf?

Jaha då är det dags att börja kolla på bilar. Fy 17 alltså! Typ lika läskigt som olyckan.

Mm. Vi ska byta ut vår andrabil här. Jag drar mig för detta!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang