Tips på bil till mamma och 2 barn

mats757
8 mars 2023 · 912 Inlägg

Det första du ska göra är att aliera dig med en vännina eller kompis att göra det här tillsammans med. Någon som törs ifrågasätta dina val, alltså inte håller med i alla lägen.

Ta sedan höjd för att inte spränga banken för att köpa din bil, ta höjd för service, nya däck och oväntade kostander som kan dyka upp i början.
Ta sedan reda på vad servicekostnade ÄR för den bil du tänkt dig, det kan variera beroende på motormodell. kan vara allt mellan 4-20´000kr för en service.
Däck lika så. Vanliga dimetioner av bra märke kostar kanske 1300-1500kr st
Är det någont special kan däcken kosta 4000kr styck.

Kom ihåg att det går att förhandla lite med försäkringsbolaget också. Men lite tur och skicklighet kanske det går att få ut några tusenlappar till.

Toyota Avensis, som tidigare nämts är troligtvis den bästa, men tråkigaste bil, man kan köpa.

SportPilot Ubåtsingenjör
8 mars 2023 · 7 218 Inlägg

mats757 skrev:
Det första du ska göra är att aliera dig med en vännina eller kompis att göra det här tillsammans med. Någon som törs ifrågasätta dina val, alltså inte håller med i alla lägen.

Ta sedan höjd för att inte spränga banken för att köpa din bil, ta höjd för service, nya däck och oväntade kostander som kan dyka upp i början.
Ta sedan reda på vad servicekostnade ÄR för den bil du tänkt dig, det kan variera beroende på motormodell. kan vara allt mellan 4-20´000kr för en service.
Däck lika så. Vanliga dimetioner av bra märke kostar kanske 1300-1500kr st
Är det någont special kan däcken kosta 4000kr styck.

Kom ihåg att det går att förhandla lite med försäkringsbolaget också. Men lite tur och skicklighet kanske det går att få ut några tusenlappar till.

Toyota Avensis, som tidigare nämts är troligtvis den bästa, men tråkigaste bil, man kan köpa.

Nog för att Avensisen är en tråkig bil, men jag har absolut inget att klaga på smile låg förbrukning, vi har inte behövt laga något alls under de 3 åren vi haft den, komforten var också över förväntan. Den är minst lika kul som en motsvarande Passat eller Volvo, dvs skit tråkig.
Det är helt enkelt ett bilval man gör med huvudet, inte med hjärtat.
Sen är den ganska ful, men det bekommer inte mig smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torsen
8 mars 2023 · 7 198 Inlägg

Toyota Avensis eller Auris.
Om du vill ha driftsäkerhet, men kan acceptera lite tråkigare/osportigare köregenskaper.
Mazda 3 är även tänkbar.
Kombinationen driftsäkerhet och härliga köregenskaper pekar på Honda Civic.

Passa dig för tyska, italienska och svenska bilar - driftsäkerhetsmässigt - med tanke på ekonomin.

victorimba1
8 mars 2023 · 56 Inlägg

Ansan skrev:
Vad tipsar ni en ensamstående mamma med två barn i åldrarna 8-12 år? Har fått tips om en Skoda? Tack på förhand!

Håller med den som tipsat dig om Skoda. Min sambo äger en Skoda Fabia kombi (generation 3) sedan 2015 och det har tametusan inte varit ett enda fel på den bilen och den har gått igenom alla besiktningar med bravur. Vi är en familj på två vuxna och en ettåring och för oss har det aldrig varit problem att göra långresor med tillhörande packning.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars 2023 · 17 380 Inlägg

victorimba1 skrev:

Ansan skrev:
Vad tipsar ni en ensamstående mamma med två barn i åldrarna 8-12 år? Har fått tips om en Skoda? Tack på förhand!

Håller med den som tipsat dig om Skoda. Min sambo äger en Skoda Fabia kombi (generation 3) sedan 2015 och det har tametusan inte varit ett enda fel på den bilen och den har gått igenom alla besiktningar med bravur. Vi är en familj på två vuxna och en ettåring och för oss har det aldrig varit problem att göra långresor med tillhörande packning.

Jag känner också en som har en Fabia -15 som bara går... Därmed inte sagt att de inte är riskbilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
8 mars 2023 · 7 218 Inlägg

torsen skrev:
Toyota Avensis eller Auris.
Om du vill ha driftsäkerhet, men kan acceptera lite tråkigare/osportigare köregenskaper.
Mazda 3 är även tänkbar.
Kombinationen driftsäkerhet och härliga köregenskaper pekar på Honda Civic.

Passa dig för tyska, italienska och svenska bilar - driftsäkerhetsmässigt - med tanke på ekonomin.

Civicen av aktuell generation är enligt mig helt bedrövlig att köra. Mazdan är dock trevlig

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars 2023 · 17 380 Inlägg

Toyota i all ära men de är dyra som guld. Nej, jag går på KIA-spåret. En Ceed SW borde passa TS perfekt. Lägger med en annonslänk med många bilder som referens. För övrigt är Hyundai i30 samma bil....

https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106554357

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 mars 2023 · 13 673 Inlägg

Hybrid_ skrev:

victorimba1 skrev:

Ansan skrev:
Vad tipsar ni en ensamstående mamma med två barn i åldrarna 8-12 år? Har fått tips om en Skoda? Tack på förhand!

Håller med den som tipsat dig om Skoda. Min sambo äger en Skoda Fabia kombi (generation 3) sedan 2015 och det har tametusan inte varit ett enda fel på den bilen och den har gått igenom alla besiktningar med bravur. Vi är en familj på två vuxna och en ettåring och för oss har det aldrig varit problem att göra långresor med tillhörande packning.

Jag känner också en som har en Fabia -15 som bara går... Därmed inte sagt att de inte är riskbilar.

Fabian är ingen dålig bil. om man gör rätt val. 

den med 1.2:an med turbo är ingen dålig bil.  så länge man håller sig till manuella bilar.  fördelen med tex en fabia är att den delar plattform med både audi a1 Vw polo Seat ibiza så reservdelar är otäckt billigt. 

hade en 06:A med 1.2l utan turbo det var därimot en hemsk bil när det gäller motorn.    jag gillade bilen skarpt om det inte varit för en motorn som saknade allt förstånd i huvudtaget.  Det enda sättet man kunde köra den var att köra den som man snott den.. altså rödvarva och tok köra. Så fort man började köra lungt var motorn totalt stendöd.  totalt avskanad av vrid.  vilket gjorde att det var en av dom bilarna jag ägt kortast tid.  men jag tjänade närmare 25k på den så jag gråter inte.   06 är ju dock första gen av Fabian   men väldigt fräsh i karossen ac fungerade den jag köpte bilen av med rasad motor hade inte gjort något med bilen sedan dom köpte den sprillans  och det var nog anledninen att kamkedjan kuggade vid 17000mil  smile

men dom nyare med 1.2tsi motorn som har överladdning är mycket bättre och det har inte varit en storm av problem med den motorn varken hört det från kamrater eller läst det från nätet.   men automaten som sitter i alla smallblocks bilar från volkswagen ska man alltid hålla sig undan.

2015 ser den ju dessutom riktigt bra ut..  övervägde själv att köpa en Fabia när jag köpte Polon och det var just en 2015 jag tittade på.   tyvärr hann den bli såld innan  jag fick loss mina pengar.  men man får mycket bil för pengarna om man gillar att åka vw.  dessa bilar känns ganska rubusta och välbyggda även om många inte tycker om kvaliten på volkswagens produkter så känns dom alltid rejäla och välbyggda. 

dessutom har man fördelen med volksvagens grejer är att man kan byta abs styrenheter centraldatorer osv utan minsta krångel.  går utmärkt att använda beg inget är ihoplåst och förstört..  jag kan helt enkelt ta en skodas central elektronik och montera i min polo en enkel kodning man kan göra med mobilen eller en dator och vips den fungerar.   en snabb programering av dosorna som man inte ens behöver dator till och man kan använda centrallåset via dosan osv.     det gör att man kan köpa en sån för 350kr istället för en ny till många andra märken för mellan 7-15k smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Ansan
10 mars 2023 · 27 Inlägg

mats757 skrev:
Det första du ska göra är att aliera dig med en vännina eller kompis att göra det här tillsammans med. Någon som törs ifrågasätta dina val, alltså inte håller med i alla lägen.

Ta sedan höjd för att inte spränga banken för att köpa din bil, ta höjd för service, nya däck och oväntade kostander som kan dyka upp i början.
Ta sedan reda på vad servicekostnade ÄR för den bil du tänkt dig, det kan variera beroende på motormodell. kan vara allt mellan 4-20´000kr för en service.
Däck lika så. Vanliga dimetioner av bra märke kostar kanske 1300-1500kr st
Är det någont special kan däcken kosta 4000kr styck.

Kom ihåg att det går att förhandla lite med försäkringsbolaget också. Men lite tur och skicklighet kanske det går att få ut några tusenlappar till.

Toyota Avensis, som tidigare nämts är troligtvis den bästa, men tråkigaste bil, man kan köpa.

Hej och tack för dessa handfasta tips!

Ansan
10 mars 2023 · 27 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Toyota i all ära men de är dyra som guld. Nej, jag går på KIA-spåret. En Ceed SW borde passa TS perfekt. Lägger med en annonslänk med många bilder som referens. För övrigt är Hyundai i30 samma bil....

https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106554357

Tack! På vilket sätt är Hyundai samma bil? Funderade just på den.

Ansan
11 mars 2023 · 27 Inlägg

Ansan skrev:

Hybrid_ skrev:
Toyota i all ära men de är dyra som guld. Nej, jag går på KIA-spåret. En Ceed SW borde passa TS perfekt. Lägger med en annonslänk med många bilder som referens. För övrigt är Hyundai i30 samma bil....

https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106554357

Tack! På vilket sätt är Hyundai samma bil? Funderade just på den.

Ok nu har jag läst på lite mer och förstår. Efter lite efterforskningar så tänker jag att de förslagen jag fick dvs Kia Ceed SW eller en Hyundai i30 verkar vara bra alternativ.

NU kommer det läskiga - att veta vad man ska titta på och fråga efter när man köper. Det är ju inte så att pengar växer på träd i övrigt just nu. Ha ett dyrt huslån själv för att kunna bo kvar med barnen så jag kommer inte att klara stora reparationsutgifter kring en bil också.

Om ni som ville hjälpa mig att kolla. Skicka snälla förslag om ni skulle råka på något intressant! Tack <3

Ansan
22 mars 2023 · 27 Inlägg

Hej igen alla!

Jag hittar ju inga bilar. Tror jag måste sänka in budget också för att ha beredskap. Låt säga 115 000 max. Manuell, bensin Kia ceed eller Hyundai 130 som föreslagits här. Men helt omöjligt att hitta. Vad får jag för 115 000? Om någon råkar se något tipsa mig! Nu börjar snart alla vårens aktiviteter som barnen behöver skjutsas runt till!

Försöker ringa runt några bilhandlare och de vill bara sälja på mig massa annat skit. Suck! Det här känns oöverkomligt svårt!

SportPilot Ubåtsingenjör
22 mars 2023 · 7 218 Inlägg

https://www.blocket.se/annons/sodermanl … /107336092

https://www.blocket.se/annons/sodermanl … /107425946

https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106177440

Kolla så att servicen är skött, kolla efter rost och så att allt funkar. Bilar är tyvärr ett rent lotteri, men oddsen är bättre om man köper en asiat smile

Senast redigerat av SportPilot (22 mars 2023)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang