Bränslepumpens flödeshastighet - vad gäller?

bojdacylindrar
7 mars 2023 · 25 Inlägg

Hallå,

Att hitta reservdelar till en Volvo V40 från 1999 är inget lätt projekt. Åtminstone när det gäller specifika saker som bränslepump. Vill man inte punga ut halva bilens marknadsvärde på en ny originaldel så är det Biltema som gäller, och då är gissningsleken igång:

Originalpumpen är en Walbro ERJ187 som är speccad till 3 bar, minsta flödesmastighet 60 liter/timma och max flödeshastighet 174 liter/timma. Biltemas dito är speccad till 3 bar och 90 liter/timma. Endast ett värde på flödeshastigheten alltså. Om man frågar dem vilket värde det är som avses så vet de inte vad man pratar om.

Är det någon här som kan göra en kvalificerad gissning om vad som menas? Hur specificeras vanligtvis flödeshastighet för bränslepumpar? Kan man alltid sätta in en bränslepump med högre flödeshastighet än original?

Hur noga är det att trycket stämmer exakt?

Bränslepumpen matas väl med konstant spänning - då måste väl flödeshastigheten också bli konstant, eller? Varför anges isf ett min- och ett maxvärde för flödeshastighet för originalpumpen?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 mars 2023 · 17 465 Inlägg

Intressant. Följer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
7 mars 2023 · 2 366 Inlägg

Trycket regleras av bränsletrycksregulatorn som (ofta) sitter i returänden av spridarbryggan.
När trycket i spridarbryggan når t.ex 3bar så ger regulatorn vika och släpper förbi bränsle vilket leds tillbaka till tanken.
Således sker en trycksänkning, och regulatorn sluter.
Detta sker ju väldigt fort och trycket hålls på 3bar ± några hundradelar.

Den maximala flödeskapaciteten brukar specas vid fritt flöde, dvs inget mottryck.
Flödeskapaciteten sjunker i takt med att mottrycket ökar.
Sen så är ju givetvis spänningen konstant om man bortser ifrån skillnaden mellan batterispänning och laddspänning.
T.ex 12,5v kontra 13,8v.

Säg att originalpumpen pumpar 60lph vid 3bar, och Biltemas 90lph vid 3bar,
Detta är inga konstigheter då det extra flödet kommer att gå i retur till tanken.
Sedan så ska man ju kanske inte slänga på en 355lph pump på ett system som inte är dimensionerat för en sådan, men en 90lph är inga problem. smile

Edit; Trycket vill man ha inom spec då detta avgör spridarnas flödeskapacitet.

Senast redigerat av Jesper328 (7 mars 2023)

Up the RA
bojdacylindrar
8 mars 2023 · 25 Inlägg

Jesper328 skrev:
Trycket regleras av bränsletrycksregulatorn som (ofta) sitter i returänden av spridarbryggan.
När trycket i spridarbryggan når t.ex 3bar så ger regulatorn vika och släpper förbi bränsle vilket leds tillbaka till tanken.
Således sker en trycksänkning, och regulatorn sluter.
Detta sker ju väldigt fort och trycket hålls på 3bar ± några hundradelar.

Den maximala flödeskapaciteten brukar specas vid fritt flöde, dvs inget mottryck.
Flödeskapaciteten sjunker i takt med att mottrycket ökar.
Sen så är ju givetvis spänningen konstant om man bortser ifrån skillnaden mellan batterispänning och laddspänning.
T.ex 12,5v kontra 13,8v.

Säg att originalpumpen pumpar 60lph vid 3bar, och Biltemas 90lph vid 3bar,
Detta är inga konstigheter då det extra flödet kommer att gå i retur till tanken.
Sedan så ska man ju kanske inte slänga på en 355lph pump på ett system som inte är dimensionerat för en sådan, men en 90lph är inga problem. smile

Edit; Trycket vill man ha inom spec då detta avgör spridarnas flödeskapacitet.

Så om jag förstår det rätt kan man alltså ha en bränslepump som är speccad för högre tryck än originalpumpen, eftersom det är bränsletrycksregulatorn som bestämmer trycket? Och högre flödeshastighet än originalpumpen är inte heller något problem (inom rimliga gränser)?

Jag sökte lite till och hittade motstridiga uppgifter om originalpumpen. En annan sida säger att den har en flödeshastighet på 105 liter/timma vid arbetstrycket 3 bar. Om man antar att Biltemas siffror också gäller vid arbetstryck, skulle den då funka fastän den bara klarar 85 eller 90 liter/timma?

granadadr
8 mars 2023 · 7 286 Inlägg

Turbo eller icke turbo? finns många olika motorer att välja bland ju smile

Senast redigerat av granadadr (8 mars 2023)

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
bojdacylindrar
8 mars 2023 · 25 Inlägg

granadadr skrev:
Turbo eller icke turbo? finns många olika motorer att välja bland ju smile

Icke-turbo. Motorn är en 1.8i, ska tydligen vara rebrandad Mitsubishi har jag fått höra.

Jesper328
8 mars 2023 · 2 366 Inlägg

Svar: Ja.
Du kan använda dig av en pump som flödar mer än original.
Som sagt inom rimliga gränser.
Kan regulatorn inte släppa igenom mer än vad pumpen flödar så kommer trycket att öka.

Jag skulle inte rekommendera att köra på en pump som flödar mindre än original just på grund av att vi inte vet vilken marginal uppåt som bilen har.
Alltså att motorn vid full belastning kanske kräver en pump som flödar 100lph.
Då funkar det givetvis en 105lph, men inte en 90lph.

Trodo brukar leverera inom 5 dagar, dubbelkolla dessa mot ditt regnr. smile
https://www.trodo.se/branslepump/volvo- … -20948-cid

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang