Maximera användningen av däck inför byte?

d-b
8 mars 2023 · 504 Inlägg

Jag har dubbade vinterdäck, vilket inte är så bra om man bor i centrala Stockholm där dubbdäck förbjuds på alltfler gator, så jag tänkte byta till dubbfria vinterdäck när de befintliga däcken är utslitna. Problemet är bara att däck inte slits jämnt, framdäcken slits mer än bakdäcken, särskilt på framhjulsdrivna bilar.

Å andra sidan ska man väl, särskilt för dubbdäck, montera dem på samma position varje gång för att minimera slitaget (Eller? Vad är egentligen skälet till att man ska sätta tillbaka dem på samma position?).

Det jag skulle vilja uppnå är att alla fyra däcken blir utslitna ungefär samtidigt. Jag antar att det innebär att jag, trots allt, måste byta positioner på däcken, alltså sätta befintliga bakdäck fram och vice versa. Frågan är om man skifta på samma sida eller diagonalt - alltså ska höger bak bli höger fram och motsvarande för vänster (samma sida) eller ska höger bak bli vänster fram och vänster bak bli höger fram (diagonalt) om målet är att alla fyra ska bli utslitna ungefär samtidigt?

Mossan1
8 mars 2023 · 2 751 Inlägg

Flytta mellan fram och bak är helt ok.
Dvs behålla samma rotationshåll. Ofta har också vinterdäcken (och ibland sommardäck också) ett mönster som kräver ett särskilt rotationshåll. Det är i så fall märkt med en pil.

Personligen kör jag samtliga däck åt samma håll.  Sommar och Vinter oavsett mönster.
Märker hjulen med V eller H.
Jag sätter sen bästa däcken fram, trots att allmän rekomendation är tvärsom.
Men då är det bara en knapp skillnad mellan bästa och sämsta. Måste syna noga för att se.
Är det stor skillnad ska bästa vara bak helt klart.

Brådhis * Voff voff *
8 mars 2023 · 10 244 Inlägg

Dom flesta däck idag har ju rotationsriktning (är väl bara Continental nästan som har in- / utsidemönster på vinterdäcken?) så då kan du ju inte flytta dom diagonalt utan att kränga av och på dom från fälgarna.

Samma position är nog inte så viktigt ur slitagesynpunkt, däremot förr när däck inte hade rotationsriktning så var det ingen bra ide att vända håll på dubbdäck då dubbarna lätt släppte då.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
8 mars 2023 · 7 198 Inlägg

Som skrivet ovan av alla - ändra inte rotationsriktning på däcken.
Dock kan 2-hjulsdrivna bilar slita de icke drivande däcken mindre men å andra sidan kan där uppstå "snedklackar" på däck med grovt mönster.
Den andra huvudregeln är bästa däcken bak - varför? - jo för att uppnå bästa riktningsstabilitet vid bromsning - så att bilen inte "vänder om".

Putteliten
8 mars 2023 · 9 068 Inlägg

Kör med däcken vintern ut. När det sen är dags för sommardäck så petar du ut dubbarna och kör med dom i sommar också.

Jokabsson
8 mars 2023 · 1 172 Inlägg

Putteliten skrev:
Kör med däcken vintern ut. När det sen är dags för sommardäck så petar du ut dubbarna och kör med dom i sommar också.

Ska man rekommendera raggarlösningar så tycker jag det kan vara smakfullt att förklara riskerna också.

Vinterdäck har mjukare gummiblandning och är tillverkade för att fungera bättre i kallare klimat samt på halt och löst underlag. De har betydligt sämre egenskaper i torrt och varmt klimat än vad sommardäck har. Dvs bromssträckan blir märkbart sämre och bilen blir understyrd vid snabba manövrar om man kör vinterdäck på sommaren.

Skifta däcken mellan fram och bak för att få jämnt slitage. Alternativt köp nya hjul med dubbfria däck och sälj de gamla på blocket.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
spillolja
8 mars 2023 · 4 014 Inlägg

Eller så kör man vidare med dubbarna på

big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Putteliten
8 mars 2023 · 9 068 Inlägg

Jokabsson skrev:

Putteliten skrev:
Kör med däcken vintern ut. När det sen är dags för sommardäck så petar du ut dubbarna och kör med dom i sommar också.

Ska man rekommendera raggarlösningar så tycker jag det kan vara smakfullt att förklara riskerna också.

Vinterdäck har mjukare gummiblandning och är tillverkade för att fungera bättre i kallare klimat samt på halt och löst underlag. De har betydligt sämre egenskaper i torrt och varmt klimat än vad sommardäck har. Dvs bromssträckan blir märkbart sämre och bilen blir understyrd vid snabba manövrar om man kör vinterdäck på sommaren.

Skifta däcken mellan fram och bak för att få jämnt slitage. Alternativt köp nya hjul med dubbfria däck och sälj de gamla på blocket.

Alltså inte farligare än dessa så kallade åretruntdäck som väldigt många kör runt med. För att inte tala om dessa billiga, sladdriga Kinadäck som extremt många kör runt med, som är som att köra på is så fort det regnar.

granadadr
8 mars 2023 · 7 268 Inlägg

Mossan1 skrev:
Flytta mellan fram och bak är helt ok.
Dvs behålla samma rotationshåll. Ofta har också vinterdäcken (och ibland sommardäck också) ett mönster som kräver ett särskilt rotationshåll. Det är i så fall märkt med en pil.

Personligen kör jag samtliga däck åt samma håll.  Sommar och Vinter oavsett mönster.
Märker hjulen med V eller H.
Jag sätter sen bästa däcken fram, trots att allmän rekomendation är tvärsom.
Men då är det bara en knapp skillnad mellan bästa och sämsta. Måste syna noga för att se.
Är det stor skillnad ska bästa vara bak helt klart.

jag har också alltid de bästa däcken fram, hellre en sladd än att ej kunna styra eller bromsa när det behövs smile

Brådhis * Voff voff *
9 mars 2023 · 10 244 Inlägg

granadadr skrev:

Mossan1 skrev:
Flytta mellan fram och bak är helt ok.
Dvs behålla samma rotationshåll. Ofta har också vinterdäcken (och ibland sommardäck också) ett mönster som kräver ett särskilt rotationshåll. Det är i så fall märkt med en pil.

Personligen kör jag samtliga däck åt samma håll.  Sommar och Vinter oavsett mönster.
Märker hjulen med V eller H.
Jag sätter sen bästa däcken fram, trots att allmän rekomendation är tvärsom.
Men då är det bara en knapp skillnad mellan bästa och sämsta. Måste syna noga för att se.
Är det stor skillnad ska bästa vara bak helt klart.

jag har också alltid de bästa däcken fram, hellre en sladd än att ej kunna styra eller bromsa när det behövs smile

I en paniksituation kan jag garantera att du hellre vill ha bästa däcken bak, du vet bara inte om det (tyvärr).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
9 mars 2023 · 7 268 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

Mossan1 skrev:
Flytta mellan fram och bak är helt ok.
Dvs behålla samma rotationshåll. Ofta har också vinterdäcken (och ibland sommardäck också) ett mönster som kräver ett särskilt rotationshåll. Det är i så fall märkt med en pil.

Personligen kör jag samtliga däck åt samma håll.  Sommar och Vinter oavsett mönster.
Märker hjulen med V eller H.
Jag sätter sen bästa däcken fram, trots att allmän rekomendation är tvärsom.
Men då är det bara en knapp skillnad mellan bästa och sämsta. Måste syna noga för att se.
Är det stor skillnad ska bästa vara bak helt klart.

jag har också alltid de bästa däcken fram, hellre en sladd än att ej kunna styra eller bromsa när det behövs smile

I en paniksituation kan jag garantera att du hellre vill ha bästa däcken bak, du vet bara inte om det (tyvärr).

duu,, jag kör ca 3000 mil, jag bor i norra Norrland,, tror nog jag kör på halt underlag mer än dig wink  och jag har aldrig haft problem med att jag åker av pga sämre däck bak,, men att få stopp på skiten i ex korsningar är BETYDLIGT viktigare ,,  har hänt jag ryckt kryckan pga bilen ej får stopp= glider rakt fram,,  räddat mig några ggr smile

Brådhis * Voff voff *
9 mars 2023 · 10 244 Inlägg

granadadr skrev:

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

jag har också alltid de bästa däcken fram, hellre en sladd än att ej kunna styra eller bromsa när det behövs smile

I en paniksituation kan jag garantera att du hellre vill ha bästa däcken bak, du vet bara inte om det (tyvärr).

duu,, jag kör ca 3000 mil, jag bor i norra Norrland,, tror nog jag kör på halt underlag mer än dig wink  och jag har aldrig haft problem med att jag åker av pga sämre däck bak,, men att få stopp på skiten i ex korsningar är BETYDLIGT viktigare ,,  har hänt jag ryckt kryckan pga bilen ej får stopp= glider rakt fram,,  räddat mig några ggr smile

Ah... Förstås... Glömde att snön och isen är halare och milen längre i norra Norrland... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
9 mars 2023 · 7 268 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

Brådhis skrev:

I en paniksituation kan jag garantera att du hellre vill ha bästa däcken bak, du vet bara inte om det (tyvärr).

duu,, jag kör ca 3000 mil, jag bor i norra Norrland,, tror nog jag kör på halt underlag mer än dig wink  och jag har aldrig haft problem med att jag åker av pga sämre däck bak,, men att få stopp på skiten i ex korsningar är BETYDLIGT viktigare ,,  har hänt jag ryckt kryckan pga bilen ej får stopp= glider rakt fram,,  räddat mig några ggr smile

Ah... Förstås... Glömde att snön och isen är halare och milen längre i norra Norrland... wink

har mer av den varan wink   som sagt kört på halt underlag MKT och aldrig haft problem  med inbromsning väja , pga sämre däcken bak,, vi har snö och is ca 7-8 månader om året , så vi hinner träna mkt på att köra på halt underlag

Noobnisse
9 mars 2023 · 181 Inlägg

Jag har de tre senaste gångerna köpt mina däck parvis. Alltså, upptäcker jag att två av mina fyra däck är slitna så köper jag så klart bara två nya däck och sätter alltid fräschast däck där bak. Nästa byte blir det förmodligen fyra nya däck eftersom alla kommer vara relativt jämnslitna efter säsongen men om några år är det förmodligen dags att byta ett par igen.

Utmarks-Loke
9 mars 2023 · 5 809 Inlägg

Jag köper också gärna däcken parvis, vilket blir ett problem om man vill gå mellan dubbat och odubbat. Så nu kör jag dubbat bak på drivhjulen och odubbat fram på svänghjulen och det är en perfekt kombination. Det mesta dubbljudet letar sig in via framhjulen så jag slipper det nästan, medan jag fortfarande har full drivning. Att bromsa och svänga har inte varit något problem, det blir ju ändå inte värre än att ha dubbfritt runt om på bilen. Och här på västkusten är det runt nollan under en ganska stor del av vintern så vi har ofta våta vägbanor som fryser på under natten eller frusna vägbanor med vatten ovanpå. De norrländska vintrarna är långa och kalla men det är inte under midvintern det är som halast.

Ja just det, man får egentligen inte köra med dubbat på ena axeln och odubbat på andra. Dock utan att någon kan ge en välgrundad förklaring på varför det är så.

Lucif3r
9 mars 2023 · 2 182 Inlägg

Jag skiftar bara fram/bak varje säsong. Den lilla skillnad som hinner bli mellan fram/bak påverkar inte funktionen när man sätter "sämsta däcken bak" då.

Kör man mycket så däcken slits mycket kan det ju vara en god idé att skifta fram/bak i mitten av säsongen. Ju mindre differans desto bättre. smile

d-b
10 mars 2023 · 504 Inlägg

Putteliten skrev:
Kör med däcken vintern ut. När det sen är dags för sommardäck så petar du ut dubbarna och kör med dom i sommar också.

Jag ställer av denna bil på sommaren.

d-b
10 mars 2023 · 504 Inlägg

Noobnisse skrev:
Jag har de tre senaste gångerna köpt mina däck parvis. Alltså, upptäcker jag att två av mina fyra däck är slitna så köper jag så klart bara två nya däck och sätter alltid fräschast däck där bak. Nästa byte blir det förmodligen fyra nya däck eftersom alla kommer vara relativt jämnslitna efter säsongen men om några år är det förmodligen dags att byta ett par igen.

Inte tillåtet att kombinera dubbat och odubbat.

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
10 mars 2023 · 1 366 Inlägg

Skifta mellan fram och bak, men på samma sida. då vinterdäcken troligen har en pil eller annan märkning för rotation. Sen kan du köpa 4 nya odubbade och sälja de 2 dubbdäcken som är bäst när det är dags. Men hur gamla är däcken som du har idag? de kanske bara är mönstret som är djupt men däcket är gammalt. Det finns en märkning på ena sidan av däcket,  det står förhoppningsvis 4 siffror i samband med DOT ( kan även vara 3 siffror med en liten pil, men då är däcken tillverkade på -90 talet) de siffrorna anger vecka och år så tex 3818 är innebär att däcket är tillverkat v38 2018. Rekommendationen för vinterdäck är max 6 år gamla.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
uhlin
10 mars 2023 · 2 831 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

Mossan1 skrev:
Flytta mellan fram och bak är helt ok.
Dvs behålla samma rotationshåll. Ofta har också vinterdäcken (och ibland sommardäck också) ett mönster som kräver ett särskilt rotationshåll. Det är i så fall märkt med en pil.

Personligen kör jag samtliga däck åt samma håll.  Sommar och Vinter oavsett mönster.
Märker hjulen med V eller H.
Jag sätter sen bästa däcken fram, trots att allmän rekomendation är tvärsom.
Men då är det bara en knapp skillnad mellan bästa och sämsta. Måste syna noga för att se.
Är det stor skillnad ska bästa vara bak helt klart.

jag har också alltid de bästa däcken fram, hellre en sladd än att ej kunna styra eller bromsa när det behövs smile

I en paniksituation kan jag garantera att du hellre vill ha bästa däcken bak, du vet bara inte om det (tyvärr).

Egentligen har det ingen betydelse vid en paniksituation om det är glashalt och bilen är försedd med ABS bromsar.
Det finns totalt noll bromsverkan då.

Första gången jag körde med ABS bromsar och skulle bromsa var det isgata. Jävlar vad jag bromsade, det gick lika lätt ändå. Totalt noll broms. Och detta ska va trafiksäkerhet. Hahaha.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang