Kopplingspedal stökar ibland, Volvo v40

Brumjocke
8 mars 2023 · 2 Inlägg

Gäller en Volvo v40, 2016, D2, 15300 mil.

Sista halvåret har kopplingspedalen fastnat på vägen upp, men bara ibland. Jag har försökt leta efter ett mönster, men det enda som jag märker är att det är när jag backar, eller fickparkerar. När jag väl hjälpt upp pedalen så funkar allt som vanligt, och det har inte blivit sämre.

Snarare tyckte jag att det blev bättre några veckor när jag sprayade på fett (white grease) på och kring pedalen.

Jag bad en mekaniker, som jag har förtroende för, att kolla på den, men han hittade inget synligt fel på varken slav- eller huvudcylindern, eller returfjädern. Han tyckte det var knepigt, och att det är synd om jag lägger 15000+ på slavcylinderbyte och koppling, om det sen inte löser problemet. Han tyckte jag skulle köra till jag märker något mer.

När jag läst på olika forum verkar endel skriva om slavcylindern, som är en svag punkt. Andra har bytt huvudcylindern, och deras problem har lösts.

Inget oljeläckage, inga problem att växla.

Någon som har någon erfarenhet av det här specifikt? Eller råd, vad skulle ni gjort? Bytt huvudcylindern i ett första steg? Bytt allt?

Tack för hjälp!
Med vänlig hälsning,
Jocke

jaka54
8 mars 2023 · 5 682 Inlägg

Det är antingen slavcylindern eller huvudcylindern nere vid pedalstället! När jag hade samma symptom som du beskriver på min Audi 100 från 1989 , för ca 15 år sedan, så har jag för mig att det vara huvudcylindern.

Senast redigerat av jaka54 (8 mars 2023)

Mossan1
9 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Försvinner ingen vätska skulle jag också säga huvudcylindern om inte en golvmatta eller nåt sådant hindrar pedalen.
Huvudcylindern behöver man inte ta mer lådan för = avsevärt billigare.

Föressten:
När byttes bromsvätskan i kopplingen senast? Den glöms ofta av.
Kanske ska börja där.

torsen
9 mars 2023 · 7 202 Inlägg

Jag har råkat ut för fenomenet att kopplingspedalen ibland inte "följer med foten upp", alternativt att den bara "följer med halvvägs".
När SAAB 900 kom var detta ett standardfel på de första exemplaren.
Hyrde 2 olika SAAB 900 som hade samma defekt.
Berodde på att membrankopplingens fingrar ibland inte fjädrade tillbaka.

Har även råkat ut för samma sak på ägd bil.
Där hade membrankopplingen förlorat "spänsten".
Receptet är byt lamell!

På en annan bil att urtrampningslagret skar så att det svarvades ett djupt spår i fingrarna på kopplingen.
Medförde bl a att kopplingspedalen fick "tryckpunkt" = svårt att starta mjukt.

Nu vet jag ju förståss inte om ts Volvo har membran- eller tryckfjäderkoppling?

Mossan1
10 mars 2023 · 2 752 Inlägg

"Membrankoppling"?
Måste vara solfjädern i tryckplattan som menas? Eller?

Tryvkplatta med skruvfjäder och "hävarmar" (i brist på teknisk term)  har jag inte sett på någon modern bil.
Utan typ 60tal.

Tryckplatta och lamell är också två skilda saker i kopplingen. Lamellen kan ha fjädrande centrum med skruvfjädrar om det inte är ett dubbelmassesvänghjul, men brister sådan blir det ryckiga starter.

Kärvande slavcylinder/urttampningslager förekommer och är möjligt i detta fallet.

Men jag hade börjat med ett vätskebyte i kopplingen.
Rimlig chans till förbättring till låg kostnad.  Under 100kr om man gör det själv (medhjälpare krävs)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang