Gäller en Volvo v40, 2016, D2, 15300 mil.
Sista halvåret har kopplingspedalen fastnat på vägen upp, men bara ibland. Jag har försökt leta efter ett mönster, men det enda som jag märker är att det är när jag backar, eller fickparkerar. När jag väl hjälpt upp pedalen så funkar allt som vanligt, och det har inte blivit sämre.
Snarare tyckte jag att det blev bättre några veckor när jag sprayade på fett (white grease) på och kring pedalen.
Jag bad en mekaniker, som jag har förtroende för, att kolla på den, men han hittade inget synligt fel på varken slav- eller huvudcylindern, eller returfjädern. Han tyckte det var knepigt, och att det är synd om jag lägger 15000+ på slavcylinderbyte och koppling, om det sen inte löser problemet. Han tyckte jag skulle köra till jag märker något mer.
När jag läst på olika forum verkar endel skriva om slavcylindern, som är en svag punkt. Andra har bytt huvudcylindern, och deras problem har lösts.
Inget oljeläckage, inga problem att växla.
Någon som har någon erfarenhet av det här specifikt? Eller råd, vad skulle ni gjort? Bytt huvudcylindern i ett första steg? Bytt allt?
Tack för hjälp!
Med vänlig hälsning,
Jocke