Köpråd pendlarbil

Delusional
9 mars 2023 · 1 Inlägg

Hej! Det är nu dags att uppgradera min Toyota Aygo till något lite mer stabilare med ett nytt jobb. Jag kommer pendla 7 mil varje dag och köra i 80 km/h ungefär förutom en kort sträcka som är på motorvägen. Jag vill försöka hålla bränslepriset nere så mycket som möjligt. Kommer lägga runt 70 k på denna bil. Det jag kollat på hittills är Volvo V40 d2 och Volvo c30 d2. Båda är diesel vilket gör mig lite osäker då framtidsprognoser säger att dieselpriserna kan landa uppe emot 30 kr/l. Så jag undrar om någon vänlig själ har lite råd att ge, är de modeller jag sagt en bra idé eller har någon något bättre alternativ?

Oreggad Ruter Knekt
9 mars 2023 · 625 Inlägg

Ingen aning om hållbarhet i relation med volvos övriga dieslar, men 1.6D. D2 är säkert billigare i längden.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 mars 2023 · 17 385 Inlägg

Duvetdet skrev:
Ingen aning om hållbarhet i relation med volvos övriga dieslar, men 1.6D. D2 är säkert billigare i längden.

Det är en bra motor som återfinns i många europeiska bilar. Samma snurra sitter i föräldrarnas Peugeot 508 och den drar under halvliterrn.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 mars 2023 · 17 385 Inlägg

Jag undrar hur Volvos Powershift är? Typ av låda? Lika ryckig som DSG i krypkörning? Frun hittade en S60 R-design som hon kunde tänka sig nämligen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cuefa Ain't no place like home...
9 mars 2023 · 4 628 Inlägg

Är inte powershift-lådorna från Ford? 🤔
Inte hört så jättebra om dem gällande hur de är att köra...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Noobnisse
9 mars 2023 · 181 Inlägg

Jag hittar inte många v40 d2 till salu för under 70k om man inte köper en med rätt många mil vilket är en chansning om man vill ha billigt bilägande.

Jag slänger in denna som bubblare men den kanske blir för liten?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … /107112697

Antar att det inte finns möjlighet till att ladda elbil eller laddhybrid?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 mars 2023 · 17 385 Inlägg

Cuefa skrev:
Är inte powershift-lådorna från Ford? 🤔
Inte hört så jättebra om dem gällande hur de är att köra...

Japp. Googlade lite. Ford-låda av modell torrlamell som då innebär en viss hoppighet. Så till TS rekommenderas att undvika denna låda. För vår del som bor "på landet" spelar det mindre roll. Ska prova en.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr94092
9 mars 2023 · 4 378 Inlägg

Har en v70 -13 T4. Med powershift
Lite hård i starten på drive,men om man bara lugnar sig i en sek innan man gasar iväg så blir det bra,sen under körning och den växlar upp/ner så ser man bara på varvräknaren att den växlar! Väldigt viktigt med oljebyte i lådan,och enklare än en med autolåda med turbin..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 mars 2023 · 13 674 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag undrar hur Volvos Powershift är? Typ av låda? Lika ryckig som DSG i krypkörning? Frun hittade en S60 R-design som hon kunde tänka sig nämligen...

man ska aldrig krypköra med någon sån låda.. det är döden för dom...  oavsätt fabrikat.. det är förbjudet smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
10 mars 2023 · 2 752 Inlägg

ALLA bilar med dubbelkopplingslådor skall behandlas som manuella kopplingar. Dvs dra fullt, eller inte alls. = Slira så lite som möjligt.

Det är manuella lådor och kopplingslameller som slits. Bara avsaknad av kopplingspedal egentligen och därför kanske inte alla förstår det.
En hel del av problemen med dessa lådor är användarrelaterade just så.

Fungerar annars i regel mycket bra och är bränsleffektiva men dom växlar aldrig så mjukt som momentomvandlarautomater eftersom det inte slirar på samma sätt.  Märks mest på lägre växlarna.
Egenskap. Inget fel.
Dom är också adaptiva så det är inte bara föraren som ska lära sig lådan. Lådan ska lära sig föraren också.
Därför KAN det vara negativt med två förare av samma bil om dom har helt olika körstil.  Då kanske den aldrig blir riktigt riktigt så bra som den kan bli....

Senast redigerat av Mossan1 (10 mars 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang