[Köpråd] Rymlig och driftsäker bil för 150-190k

Wingerlito
9 mars 2023 · 6 Inlägg

Jag och sambon börjar känna sug efter bil, speciellt på helger och semestrar och för vardagsärenden. Vi bor hyfsat centralt i Uppsala och kan absolut åka till angränsande län om det är rätt bil. Vi kommer förmodligen få starta med en boendeparkering på gatan eller parkeringsplats ute. Garageköerna är på 1-3 år.

Användningsområden:
Åka till jobbet 2-3 ggr/vecka (1 mil enkel resa)
Åka till familj 1-2ggr/månad (4,5 mil enkel resa)
Åka till fjälltrakterna på högtider och somrar (40-50 mil enkel resa)

Önskemål
Som alla andra. Bränslesnål (0,4-0,6), driftsäker och säker.
Föredrar bensin före diesel. Kan inte ladda hemma. Däremot kommer min sambo ha möjlighet att ladda bilen på sitt jobb. Därför har vi ögonen öppna för en laddhybrid, om det finns inom vår budget.
Sambon föredrar automat men är inget krav.
Vi vill köpa en bil som vi kan äga i många år (7-10 år), och barn är på g så den ska ha plats med både barnvagn och bagage.

Jag vill helst ha dragkrok, funkar med eftermontering. Använder sällan släp, men vill ogärna köpa en bil för nästan 200k och ändå behöva låna bil de gånger vi behöver det. Jag har insett att vissa hybrider inte tillåter eftermontering.

De bilkunniga vi frågat har rekommenderat Toyota till oss, t.ex. Avensis, men efter att läst runt lite så verkar en hyfsat ny Golf, Octavia, Astra, Mazda vara alternativ. Sambon är väldigt insnöad på Toyota just p.g.a. driftsäkerheten, så krävs något extra för att övertala henne till något annat.

Det negativa vi fått höra om Avensis är att den är rätt bullrig, att Toyotorna generellt har dåligt rostskydd och att den är en ganska tråkig bil. Kommer det vara outhärdligt att köra upp till fjällen i en sådan? Är mycket landsvägar och 2+1-vägar så vill kunna göra omkörningar utan att riskera livet. Är 1.8-motorn för klen?

Hur ska man tänka kring årtal och mil? Är allt under 5 år och 10k bra?
Hur mycket bättre bil kan vi få om vi skulle utöka budgeten till 220k?

Tack på förhand

Mossan1
9 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Inte vet jag om Toyota rostar mer än VAG. Det tror jag inte.
Så titta du på Toyota.
Tråkig, tja, kanske.
Frugan har en Rav4 2013 och visst stör man sig lite på vissa snålare detaljer. Stereon/backkameran tar en stund på sig att starta upp (vid start från avstängd) och backkameran slutar OMEDELBART man har lagt ut backen. Ingen fördröjning om man ev ska backa igen. Går inte att köra elhissarna mm utan tändning på. Ingen separat brytare för spegelvärme, stereon stängs av helt när startmotorn går,så lyssnar man på Spotify och man sen ska åka tar det typ 20sek innan det är igång igen.  Typ sådana vardagsirriterande detaljer som min avsevärt dyrare Audi inte har. (Inte perfekt den heller. Långt ifrån)

Dock, skulle vi ändå spara Toyotan om vi skulle tvingas till en bil.
Valet är lätt. Audin är för invecklad att våga ha som gammal. (Gammal, inte mil annat än att maskinskadeförsäkringen skall gälla)

Och visst är det KUL med en lite kvickare bil, men kan man inte göra en trafiksäker omkörning med motorsvagare bil är felet förarens brådska.  Det är kanske farligare att göra IDIOT/Tveksamma omkörningar med mindre prestanda.  Påstår man annat har man faktiskt fel.

Generellt skulle jag säga årsmodell över mil om valet står mellan två liknande. Milmyten om helslut bil vid 20k lever tusan än, trots att 70talet (när det ev stämde) har passerat för läääänge sedan...
Dock, kan man ha hjälp av försäkringen under vissa mil.

Senast redigerat av Mossan1 (9 mars 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 mars 2023 · 17 379 Inlägg

Prius. Snål och rymlig. Automat och det man behöver ingår. Extremt driftsäkra. Vi har haft dessa i 10 år nu...

EDIT: Glöm dragkrok på dessa.,

Senast redigerat av Hybrid_ (9 mars 2023)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
CCRobin
14 mars 2023 · 735 Inlägg

Rymlig driftsäker och snål passar rätt bra in hur jag skulle beskriva erfarenheten av min Skida superb.

Inte haft ett enda fel med den och har kört en bit över 10k mil sen jag köpte den. Har rullat snart 20k mil totalt.

Dock är det ju en diesel men i somras när vi var på semester norrut så låg den verkliga förbrukningen på 0,49/mil uppmätt mellan mackarna. Snittar i princip aldrig över 0,57 vid normal körning och med biltransport och bil på så drar den ca. 0,8.

Utrymme finns det gott om. Jag är 187 lång och drar jag bak förarstolen så långt det går så når jag knappt ratten men kan ändå sätta mig i baksätet utan att knäna tar i ryggstödet.

Wingerlito
20 mars 2023 · 6 Inlägg

Har nu kollat och testkört några stycken. Blir väldigt sugen på att öka budgeten men försöker tygla mig.

Toyota Avensis: Testade en äldre coupé från 2012 för att känna hur modellen är. Ingen wow-känsla men vi letar efter en kombi som är lite nyare. Ekonomiskt bästa valet troligen, men vet att den kommer vara tråkig.
Kia Ceed 1.6 GT: Bra drag i den och härlig att köra. Lät mycket mer än jag trodde när man låg på motorvägen. Tror den kan bli jobbig att ligga och trycka på E4an men ett alternativ.
Mazda 3: Kändes lyxig och sportig, men tyckte inte om att det var så mörkt i baksätet med de små fönstrena. Halvtaskig sikt. Dyrt att lägga till dragkrok också. Gillar garantin.

Vill testa:
Mazda 6 - tänker att den har vad 3an har men större
Skoda Superb - Kört mycket Octavia och den här känns som en bra familjebil.
Lexus CT200 - Hört mycket gott om den, vill känna på den.
Huyndai I40 - Satt i en I30 och den kändes för liten, men I40 ska vara mer som avensis.
Honda Civic - Bara sett de nyare men hört gott om dem

SportPilot Ubåtsingenjör
21 mars 2023 · 7 217 Inlägg

Kör en Avensis från 2009, tycker att den funkar utomordentligt. Ljudnivån är dräglig och man sitter bra. Komforten är inte jämförbar med en bmw 5 serie eller en Mercedes e klass... Men jag slipper skicka bilen på verkstad stup i kvarten och bränsleekonomin är bra.
Kvalitetskänslan är högre än motsvarande Hyundai (i40), Skoda dras med vws totalt värdelösa driftsäkerhet (oljetörst och dålig kamdrivning), CT200 är nog en trevlig bekantskap men den är dyr och ganska liten. Civic är en bra bil, men mindre och bullrigare. Mazda 6 är ett bra alternativ, hade kollat på 2013 och framåt, de äldre är väldigt bullriga.

Nu finns tyvärr inte Avensis som laddhybrid, hade det funnits så hade nästa bil blivit en sådan.

Det alla dessa bilar har gemensamt är att det är tråkiga bilar, ekonomiska bilar är sällan kul smile

Senast redigerat av SportPilot (21 mars 2023)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang