Varvtalet går upp lite vid koppling

DavidH
10 mars 2023 · 104 Inlägg

Köpte nyss en volvo v50 1.8f och när jag kopplar så går varvtalet först upp lite grann när man trycker ner kopplingen och sjunker lite långsamt sen. Tror ni det är något fel eller kan det vara normalt på den bilen?

Är det skadligt att fortsätta köra med den när det är så?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2023 · 17 376 Inlägg

Du kan nog lugnt köra vidare. Det kan vara spjällmotorn som trögar lite eller någon givare så den får fel blandning men då borde motorlampa tända sig.

Kör du enbart på bensin?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DavidH
10 mars 2023 · 104 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Du kan nog lugnt köra vidare. Det kan vara spjällmotorn som trögar lite eller någon givare så den får fel blandning men då borde motorlampa tända sig.

Kör du enbart på bensin?

Okej. Ja bara bensin. Ingen motorlampa, inga felkoder.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2023 · 17 376 Inlägg

DavidH skrev:

Hybrid_ skrev:
Du kan nog lugnt köra vidare. Det kan vara spjällmotorn som trögar lite eller någon givare så den får fel blandning men då borde motorlampa tända sig.

Kör du enbart på bensin?

Okej. Ja bara bensin. Ingen motorlampa, inga felkoder.

Kör på bara. Kolla över lite slangar så den inte drar in tjuvluft som första -och billigaste- åtgärd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Xebers76
10 mars 2023 · 2 250 Inlägg

Många bilar gör så för att lättare kunna hjälpa till med dragläget. Testa i neutral, då borde den inte ändra tomgångsvarvtalet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2023 · 17 376 Inlägg

Xebers76 skrev:
Många bilar gör så för att lättare kunna hjälpa till med dragläget. Testa i neutral, då borde den inte ändra tomgångsvarvtalet.

Gör de? Den enda bil jag kört som hade rev-matching var en i30N/P. Den laddade på bra i varv när man kopplade och växlade ner... Men det var tydligt att denna funktion sköttes av en dator då man kunde kliva av kopplingen och varvtalet var perfekt synkat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DavidH
10 mars 2023 · 104 Inlägg

Hybrid_ skrev:

DavidH skrev:

Hybrid_ skrev:
Du kan nog lugnt köra vidare. Det kan vara spjällmotorn som trögar lite eller någon givare så den får fel blandning men då borde motorlampa tända sig.

Kör du enbart på bensin?

Okej. Ja bara bensin. Ingen motorlampa, inga felkoder.

Kör på bara. Kolla över lite slangar så den inte drar in tjuvluft som första -och billigaste- åtgärd.

Okej tack för ditt svar. smile

Nickeboii
10 mars 2023 · 762 Inlägg

Min V70 2011 ökar också varvtalet när man kopplar och ska köra iväg. Det är för att "underlätta" start från stillastående. Tror det är standard på nyare manuella Volvo (någon får gärna rätta mig om jag har fel). smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Xebers76
10 mars 2023 · 2 250 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Xebers76 skrev:
Många bilar gör så för att lättare kunna hjälpa till med dragläget. Testa i neutral, då borde den inte ändra tomgångsvarvtalet.

Gör de? Den enda bil jag kört som hade rev-matching var en i30N/P. Den laddade på bra i varv när man kopplade och växlade ner... Men det var tydligt att denna funktion sköttes av en dator då man kunde kliva av kopplingen och varvtalet var perfekt synkat.

Revmatch har inget med detta o göra tongue Detta är endast vid stillastående när man ska iväg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang