Passat 2002 1,8t automat

Fridsbo
11 mars 2023 · 3 Inlägg

Jättebekymmer.. vid start av bil lyser samtliga växelväljarlampor.. och måste hålla på en stund med att starta om bilen.. problemet verkar vara större när batterinivån blir låg. Så jag har bytt generator och batteri.. funkar bra ett tag men är tillbaka och värre än nånsin.. har vi några snillen spekulerar därute som kan hjälpa mig ,,har kontaktsprayat styrdosan till automaten..

Oreggad Ruter Knekt
11 mars 2023 · 644 Inlägg

Och det gjorde vad?
Vad är problemet...

Mer än "jättebekymmer" kan du testa dinga ut OBD2 koder istället.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
uhlin
11 mars 2023 · 2 834 Inlägg

Felkoder är A och O.  Garaget må ha bra kunskap men spåkulor finns inte här... Hehehe.  Det vill säga kan va precis vad som helst.

Fridsbo
11 mars 2023 · 3 Inlägg

Uhlin.. jo jag vet .. har vag felkodsläsare men får inga felkoder   det gör mig nojig då det inte är ett konstant fel ..

Nybergrobin
11 mars 2023 · 2 378 Inlägg

har du mätt laddning och strömmen i batteriet?

Fridsbo
11 mars 2023 · 3 Inlägg

Nytt batteri och ny generator så det borde bli rätt..

Nybergrobin
11 mars 2023 · 2 378 Inlägg

Det kan man inte räkna med.  Mät spänningen

uhlin
11 mars 2023 · 2 834 Inlägg

Fridsbo skrev:
Uhlin.. jo jag vet .. har vag felkodsläsare men får inga felkoder   det gör mig nojig då det inte är ett konstant fel ..

Jag skulle tro att en riktig felkodsläsare skulle läser ut om det finns några felkoder. Dessa billiga kan ju vara bra om en motorlampa eller ABS lampa lyser. Men mera avancerat är det dyrare grejer som gäller. Typ de som verkstäder har.

Men som sagts. Mät hur mycket den laddar om inte det är gjort.

Mossan1
11 mars 2023 · 2 790 Inlägg

Om det är en VAG-felkodsläsare (märkesspecifik) så antar jag den är heltäckande för alla styrdon som finns på så gammal modell. Finns billiga till äldre VAG. Bla på Biltema.

En avancerad (typ VCDS med rätt interface) hittar inga fler felkoder i den bilen än en enklare VAG-specifik. Läser ju samma protokoll. Men avancerad kan givetvis göra mycket mer än läsa felkoder och framför allt klara alla styrdon på betydligt nyare modeller.
Kan ju krävas komponentaktivering, mm för att finna felet här.

Men för allas vetskap, vad är det för läsare det handlar om?
Okunskapen om vad olika läsare egentligen kan är stor hos många. Det kommer att fastna där tills det är utrett.

Senast redigerat av Mossan1 (11 mars 2023)

Oreggad Ruter Knekt
11 mars 2023 · 644 Inlägg

Fridsbo skrev:
Uhlin.. jo jag vet .. har vag felkodsläsare men får inga felkoder   det gör mig nojig då det inte är ett konstant fel ..

Jordfel/defekt display utifrån den information du gett.
Du formulerar inte alls om det är något egentligt problem mer än att du stör dig på att det lyser.

Inget illa ment men man ska inte behöva gissa sig till vad du har för problem och spekulera utifrån detta vad du behöver hjälp med (har pulat med lådan 01m men förstår inte vad du skriver)

Senast redigerat av Duvetdet (11 mars 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang