Skoda fabia 1.2 tsi AUTOMAT (2016) - rekommendationer

erbert8510
11 mars 2023 · 9 Inlägg

Hej!

Är påväg att göra ett bilinköp nu innan sommaren. Har sneglat på en Skoda fabia 1.2 tsi AUTOMAT (2016), låg milad och kontinuerligt servad. Ska enligt spec dra 0,47L/100km, vid provkörning drog den ungeför 0,77 - 0,8L i stadstrafik.

Har läst på en hel del online om bilen, åsikterna verkar turdelade. Främst är jag bekymrad över motorn som är på 1.2 TSI och dess hästkrafter. Skoda verkar från år 2018 byggt om motorerna och gjort dom mer resurssnåla. Numera verkar det vara 1,0TSI och på 95HK motorerna ligger på.

Vad säger ni? Har ni några rekommendationer att ge mig?

Jesper328
11 mars 2023 · 2 326 Inlägg

Vad har du för budget, och hur tänker du använda bilen?

Jag skulle undvika allt som har med VAG att göra såvida det inte gäller äldre bilar.
Nog för att alla bilar är skräp och går sönder förr eller senare så finns det betydligt bättre bilar än de ur VAG-koncernen.

erbert8510
11 mars 2023 · 9 Inlägg

Skoda fabia 1.2 tsi AUTOMAT 2016 som jag har sneglat på ligger på en 120.000kr och uppåt. Har tänkt använda bilen till och från arbete, spontana resor och aktiviteter på helgerna.

Okej, varför avråder du att köpa bilar från VAG koncernen?
Vad anser du är lämpligt att lägga på en Skoda Fabia 1.2 tsi automat?

Senast redigerat av erbert8510 (11 mars 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 mars 2023 · 13 644 Inlägg

vet inte vilket bryt år det är på dom där automaterna men dom som sitter i tex polo mfl från 2010 och uppåt  är väldigt väldigt dåliga och ska undvikas över allt annat..   annars är det nog en problemfri bil.    fördelen är ju att det är samma plattform på polo audi a1 seat ibiza och fabian det gör att bromskivor och belägg går på kanske 600kr istället för 6k som det kostar till många andra märken.   

vw har problem ibland men skulle inte oroa mig för att köpa en om den bara har den nyare varianten av låda men jag har noll koll när den nya lådan kom för den äldre är som att springa runt med en handgranat utan sprint det är bara en fråga när det går åt helvete tyvärr...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 mars 2023 · 17 345 Inlägg

En släkting köpte sin ny 2015 (DSG7) och den har rullat utan problem faktiskt. De bor i en stad men använder inte bilen där utan enbart för längre sträckor så när den väl rullar så är det ut från stan och landsväg.

Just där är orsaken: de ogillar att växla och då i synnerhet i stadstrafik. Ska den köras korta sträckor och i köer ibland så bör man fundera en vända till i sitt bilval. Att ovan exempel har rullat felfritt är nog väldigt ovanligt. Minst en mecatronic bör de ju ha bytt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
12 mars 2023 · 2 733 Inlägg

En 2016 pytteskoda kan fortfatande ha torrlameller till DSG. Jag ver inte, men kan vara.
Dock, så fungerar det med små bilar och liten motor och sämre med tung bil och stark motor.  Därför fick dom senare våtlameller tidigare.
Skulle inte vara särskilt orolig ens med torrlameller i den.

Vad det gäller 1.2 TSI motorn och VAGs usla kamkedjor vet jag inte läget, och inte om oljesörplande heller. Men jag tror det är TFSI'erna det gäller främst.
Dock inte säker.

Dom enklare Skodorna håller iregel ihop bättre än Audi och dyrare VW av anledningen att Skoda tekniskt hålls flera år efter och när den kommit ner i Skodorna är den mer avbuggad.

Senast redigerat av Mossan1 (12 mars 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 mars 2023 · 17 345 Inlägg

Den 2015 jag själv har kört har DQ200. Dvs 7-petad med torrlameller. Det märks även på gången. De är rätt ryckiga/hugger i lägre farter. Tittade på blocket på en från 2017 och det är samma låda. Skön beskrivning av den bilen med:

"Här har vi fått en jätte fin Skoda Fabia på hela 110hk. En jätte charmig och häftig bil " big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
12 mars 2023 · 2 326 Inlägg

erbert8510 skrev:
Skoda fabia 1.2 tsi AUTOMAT 2016 som jag har sneglat på ligger på en 120.000kr och uppåt. Har tänkt använda bilen till och från arbete, spontana resor och aktiviteter på helgerna.

Okej, varför avråder du att köpa bilar från VAG koncernen?
Vad anser du är lämpligt att lägga på en Skoda Fabia 1.2 tsi automat?

Just DSG skulle jag undvika.
Nog för att dom får oförtjänt mycket skit, men jag har aldrig kört en bil utrustad med DSG som jag inte fått tuppjuck på.. och då har jag haft en del inom arbete. smile

Vill du ha en automat och i storlek med en Fabia så skulle jag föreslå en Yaris med CVT-låda.
Eller annan japanare med CVT.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 mars 2023 · 13 644 Inlägg

Mossan1 skrev:
En 2016 pytteskoda kan fortfatande ha torrlameller till DSG. Jag ver inte, men kan vara.
Dock, så fungerar det med små bilar och liten motor och sämre med tung bil och stark motor.  Därför fick dom senare våtlameller tidigare.
Skulle inte vara särskilt orolig ens med torrlameller i den.

Vad det gäller 1.2 TSI motorn och VAGs usla kamkedjor vet jag inte läget, och inte om oljesörplande heller. Men jag tror det är TFSI'erna det gäller främst.
Dock inte säker.

Dom enklare Skodorna håller iregel ihop bättre än Audi och dyrare VW av anledningen att Skoda tekniskt hålls flera år efter och när den kommit ner i Skodorna är den mer avbuggad.

hört nogra enstaka klagat på 1.2an men tveksamt om det verkligen är något problem.. på tex 1.4orna med kedja var det inget snack om att det fanns problem efter som mängder av folk hade problem ..  men inte hört någon klagat på 1.2orna förutom här..  så fundera lite på om det är den tidigare 1.2an utan turbo för den hade problem har själv fixat en motor från en sån med kamkedje ras. 

men saker att tänka på är ju att kanske inte parkera bilen utan handbroms och växel i (gäller manuella bilar så klart) då kedjan kan slaka av att spännaren står belastad.  det var just det som hänt på den motorn jag  fixade..   uppfarten hos förra ägaren lutade så bilen stog i baklut  handbromsen strulade så den användes inte enligt förra ägaren

så det var ju ganska enkelt att förstå varför det hände.. sen var bilen inte välvårdad enligt förra ägaren hade dom inte gjort något sen dom köpte den helt ny när jag hämtade den av samma ägare hade den gått 17000mil så tror bara dom bytt olja när det känndes som en bra ide inget annat...    slutade med att jag kastade i en full servad motor som gått 11000mil iställlet

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
erbert8510
13 mars 2023 · 9 Inlägg

Tack för era svar.

Bilen är utrustad med 7-växlad DSG automatlåda. Om det är en DQ200 kan jag inte svara på. Om den har våtlamell eller torrlamell vet jag inte heller. Vilken utav dom är att föredra?

Om jag skulle få eventuella problem framöver med DSG lådan, vad gör man? Byts hela automatlådan? Eller går det att byta torr & våtlamellerna bara?

Bilen har som tur ingen kamkedja, utan det är kamrem på den jag har kollat på. Enligt vad jag läst på ska den dessutom vara underhållsfri bara den ses över regelbundet på service.

Jesper328
13 mars 2023 · 2 326 Inlägg

DQ200 är tyvärr utrustad med torrlameller.
Dessa lådor är ungefär lika pålitliga som Nordkoreas elnät.

Den ”nya” 7-växlade med våtlameller (dq380?) finner du i bilar med lite motorstarkare alternativ, t.ex Golf GTI.

Senast redigerat av Jesper328 (14 mars 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang