bilen orkar inte starta, verkar som den inte får soppa. Volvo 945 b230fd årsmodell:1995

Volvo945c
11 mars 2023 · 25 Inlägg

Hej, första tråden jag gör här och min Volvo 945 med B230fd startar inte. Jag har kollat tändstift och testat fylla på bensin eftersom att min tankmätare är lite sådär. Den verkar inte få någon soppa fram till motorn men jag tycker det låter konstigt eftersom att båda bränslepumparna är nybytta, en byttes för bara 2 veckor sedan och den andra för crika 2-3 månader sedan, vad kan problemet vara? Jag börjar tröttna rejält på bilen nu. Jag är inte sådär jättekunnig om bilar men kan litegrann

För att lägga till lite så skulle jag starta den igår kväll då den inte riktigt orkade starta, den hostade till några gånger sen gav jag upp. Skulle starta den imorse och då kom det inte ens ett host från bilen. Startmotorn snurrar och allt verkar vilja gå runt. Det är cirka -15 grader här men kylan borde inte vara något problem då jag har startat den när det var runt -30 grader. De senaste 2 veckorna på morgonen när jag startar den så har den legat på runt 50 varv på tomgång och ökar sedan långsamt när bilens temperatur ökat

Senast redigerat av Volvo945c (11 mars 2023)

Utmarks-Loke
11 mars 2023 · 5 833 Inlägg

Plocka lös bränsleledningen från fuel rail och stoppa ned i en flaska. Kolla om det sprutar ordentligt med bensin när någon försöker starta. Återkom med resultat för vidare felsökning. Men var försiktig när du lossar slangen, är det tryck i den stänker det rejält och man vill varken få det i ögonen eller någonstans där det kan ta eld. Håll med en trasa runt eller något liknande.

Volvo945c
11 mars 2023 · 25 Inlägg

Tack för snabbt svar. Snabb fråga bara, skulle det kunna vara bränslepumpsreläet som har gått?

uhlin
11 mars 2023 · 2 834 Inlägg

Volvo945c skrev:
Hej, första tråden jag gör här och min Volvo 945 med B230fd startar inte. Jag har kollat tändstift och testat fylla på bensin eftersom att min tankmätare är lite sådär. Den verkar inte få någon soppa fram till motorn men jag tycker det låter konstigt eftersom att båda bränslepumparna är nybytta, en byttes för bara 2 veckor sedan och den andra för crika 2-3 månader sedan, vad kan problemet vara? Jag börjar tröttna rejält på bilen nu. Jag är inte sådär jättekunnig om bilar men kan litegrann

För att lägga till lite så skulle jag starta den igår kväll då den inte riktigt orkade starta, den hostade till några gånger sen gav jag upp. Skulle starta den imorse och då kom det inte ens ett host från bilen. Startmotorn snurrar och allt verkar vilja gå runt. Det är cirka -15 grader här men kylan borde inte vara något problem då jag har startat den när det var runt -30 grader. De senaste 2 veckorna på morgonen när jag startar den så har den legat på runt 50 varv på tomgång och ökar sedan långsamt när bilens temperatur ökat

Runt 50 varv på tomgång? Måste nästan vara skrivfel... 500 varv?

Hur mycket bensin fyllde du på? Står bilen plant?

Volvo945c
11 mars 2023 · 25 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Plocka lös bränsleledningen från fuel rail och stoppa ned i en flaska. Kolla om det sprutar ordentligt med bensin när någon försöker starta. Återkom med resultat för vidare felsökning. Men var försiktig när du lossar slangen, är det tryck i den stänker det rejält och man vill varken få det i ögonen eller någonstans där det kan ta eld. Håll med en trasa runt eller något liknande.

Jag har faktiskt plockat bort slangen medans farsan testade starta, kom inge soppa där nej. Kom också på att filtret är bytt också för bara någon månad sedan

Volvo945c
11 mars 2023 · 25 Inlägg

uhlin skrev:

Volvo945c skrev:
Hej, första tråden jag gör här och min Volvo 945 med B230fd startar inte. Jag har kollat tändstift och testat fylla på bensin eftersom att min tankmätare är lite sådär. Den verkar inte få någon soppa fram till motorn men jag tycker det låter konstigt eftersom att båda bränslepumparna är nybytta, en byttes för bara 2 veckor sedan och den andra för crika 2-3 månader sedan, vad kan problemet vara? Jag börjar tröttna rejält på bilen nu. Jag är inte sådär jättekunnig om bilar men kan litegrann

För att lägga till lite så skulle jag starta den igår kväll då den inte riktigt orkade starta, den hostade till några gånger sen gav jag upp. Skulle starta den imorse och då kom det inte ens ett host från bilen. Startmotorn snurrar och allt verkar vilja gå runt. Det är cirka -15 grader här men kylan borde inte vara något problem då jag har startat den när det var runt -30 grader. De senaste 2 veckorna på morgonen när jag startar den så har den legat på runt 50 varv på tomgång och ökar sedan långsamt när bilens temperatur ökat

Runt 50 varv på tomgång? Måste nästan vara skrivfel... 500 varv?

Hur mycket bensin fyllde du på? Står bilen plant?

Nej jag skrev rätt… varvnålen ligger nästintill 0 och den låter som en riktigt trött gräsklippare, när motorn blir varm ligger den runt 900-1000. alla mina polare säger att det är ett under att bilen höll sig vid liv men det gick, hela bilen vibrerade men den dog iallafall inte. Bilen står plant på uppfarten hemma och jag hällde bara i någon liter men jag hörde att det redan var soppa i när jag hällde.

Senast redigerat av Volvo945c (11 mars 2023)

Utmarks-Loke
11 mars 2023 · 5 833 Inlägg

Volvo945c skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Plocka lös bränsleledningen från fuel rail och stoppa ned i en flaska. Kolla om det sprutar ordentligt med bensin när någon försöker starta. Återkom med resultat för vidare felsökning. Men var försiktig när du lossar slangen, är det tryck i den stänker det rejält och man vill varken få det i ögonen eller någonstans där det kan ta eld. Håll med en trasa runt eller något liknande.

Jag har faktiskt plockat bort slangen medans farsan testade starta, kom inge soppa där nej. Kom också på att filtret är bytt också för bara någon månad sedan

Vrid på tändningen men försök inte starta, du skall då höra pumpen surra några sekunder och sedan stoppa. Om du hör pumpen men det inte kommer någon bensin får du antingen tanka eller så kanske det är dags att plocka lös bränslefiltret och kolla att det är monterat åt rätt håll och inte har tätnat

uhlin
11 mars 2023 · 2 834 Inlägg

Volvo945c skrev:

uhlin skrev:

Volvo945c skrev:
Hej, första tråden jag gör här och min Volvo 945 med B230fd startar inte. Jag har kollat tändstift och testat fylla på bensin eftersom att min tankmätare är lite sådär. Den verkar inte få någon soppa fram till motorn men jag tycker det låter konstigt eftersom att båda bränslepumparna är nybytta, en byttes för bara 2 veckor sedan och den andra för crika 2-3 månader sedan, vad kan problemet vara? Jag börjar tröttna rejält på bilen nu. Jag är inte sådär jättekunnig om bilar men kan litegrann

För att lägga till lite så skulle jag starta den igår kväll då den inte riktigt orkade starta, den hostade till några gånger sen gav jag upp. Skulle starta den imorse och då kom det inte ens ett host från bilen. Startmotorn snurrar och allt verkar vilja gå runt. Det är cirka -15 grader här men kylan borde inte vara något problem då jag har startat den när det var runt -30 grader. De senaste 2 veckorna på morgonen när jag startar den så har den legat på runt 50 varv på tomgång och ökar sedan långsamt när bilens temperatur ökat

Runt 50 varv på tomgång? Måste nästan vara skrivfel... 500 varv?

Hur mycket bensin fyllde du på? Står bilen plant?

Nej jag skrev rätt… varvnålen ligger nästintill 0 och den låter som en riktigt trött gräsklippare, när motorn blir varm ligger den runt 900-1000. alla mina polare säger att det är ett under att bilen höll sig vid liv men det gick, hela bilen vibrerade men den dog iallafall inte. Bilen står plant på uppfarten hemma och jag hällde bara i någon liter men jag hörde att det redan var soppa i när jag hällde.

Jag skulle tanka i 5-10 liter ytterligare. Pumpen kanske inte orkar suga upp bensinen.  Och höra om det är bensin kvar i tanken när man häller i vet jag inte direkt........

Volvo945c
11 mars 2023 · 25 Inlägg

uhlin skrev:

Volvo945c skrev:

uhlin skrev:

Runt 50 varv på tomgång? Måste nästan vara skrivfel... 500 varv?

Hur mycket bensin fyllde du på? Står bilen plant?

Nej jag skrev rätt… varvnålen ligger nästintill 0 och den låter som en riktigt trött gräsklippare, när motorn blir varm ligger den runt 900-1000. alla mina polare säger att det är ett under att bilen höll sig vid liv men det gick, hela bilen vibrerade men den dog iallafall inte. Bilen står plant på uppfarten hemma och jag hällde bara i någon liter men jag hörde att det redan var soppa i när jag hällde.

Jag skulle tanka i 5-10 liter ytterligare. Pumpen kanske inte orkar suga upp bensinen.  Och höra om det är bensin kvar i tanken när man häller i vet jag inte direkt........

den ligger på samma varv precis efter jag har tankat fullt

uhlin
11 mars 2023 · 2 834 Inlägg

Volvo945c skrev:

uhlin skrev:

Volvo945c skrev:

Nej jag skrev rätt… varvnålen ligger nästintill 0 och den låter som en riktigt trött gräsklippare, när motorn blir varm ligger den runt 900-1000. alla mina polare säger att det är ett under att bilen höll sig vid liv men det gick, hela bilen vibrerade men den dog iallafall inte. Bilen står plant på uppfarten hemma och jag hällde bara i någon liter men jag hörde att det redan var soppa i när jag hällde.

Jag skulle tanka i 5-10 liter ytterligare. Pumpen kanske inte orkar suga upp bensinen.  Och höra om det är bensin kvar i tanken när man häller i vet jag inte direkt........

den ligger på samma varv precis efter jag har tankat fullt

Nu tänkte jag snarare på att den inte startar

Volvo945c
11 mars 2023 · 25 Inlägg

uhlin skrev:

Volvo945c skrev:

uhlin skrev:

Jag skulle tanka i 5-10 liter ytterligare. Pumpen kanske inte orkar suga upp bensinen.  Och höra om det är bensin kvar i tanken när man häller i vet jag inte direkt........

den ligger på samma varv precis efter jag har tankat fullt

Nu tänkte jag snarare på att den inte startar

ska testa imorgon att tanka mer. Tack för hjälpen, jag återkommer om det inte fungerar

uhlin
12 mars 2023 · 2 834 Inlägg

Volvo945c skrev:

uhlin skrev:

Volvo945c skrev:

den ligger på samma varv precis efter jag har tankat fullt

Nu tänkte jag snarare på att den inte startar

ska testa imorgon att tanka mer. Tack för hjälpen, jag återkommer om det inte fungerar

Skriv om det var det som var felet isåfall så andra kan söka och få hjälp.

Volvo945c
12 mars 2023 · 25 Inlägg

Nu har jag tankat ännu mer och den startar inte, den hostar till lite ibland men varv mätaren ligger på 0 hela tiden alltså rör den inte på sig när man försöker starta jag börjar fundera om det är någon givare som är kaputt

Update: tändstiften har inte längre någon gnista när jag startar, den hade det igår

Senast redigerat av Volvo945c (12 mars 2023)

Mew
12 mars 2023 · 2 156 Inlägg

Du har en koppling på bränsleledningen under bilen som är standard att det rostar hål på, det är en hane-hane skarv som kopplar ihop två bränsleledningar. Är typ i längd med baksätet, så kolla rakt under där och se om den är fuktig av bensin.

Men ingen gnista heller? Om det verkligen är så så verkar du ha två separata problem. Stiften luktade inte bensin när du tog ut dem?

Volvo945c
12 mars 2023 · 25 Inlägg

Mew skrev:
Du har en koppling på bränsleledningen under bilen som är standard att det rostar hål på, det är en hane-hane skarv som kopplar ihop två bränsleledningar. Är typ i längd med baksätet, så kolla rakt under där och se om den är fuktig av bensin.

Men ingen gnista heller? Om det verkligen är så så verkar du ha två separata problem. Stiften luktade inte bensin när du tog ut dem?

Jag kände inte att dom luktade bensin men dom var ju inte heller blöta vilket dom var igår och dom hade även gnista igår, jag ska kika på ledningen annars lämnar jag in den på verkstad så får dom kolla på den.

Nickeboii
12 mars 2023 · 762 Inlägg

Du kan lätt kolla om det är bränslepumpsrelät. Finns säkert bra guider på hur du får ut det, men det sitter vid säkringarna. Ett stort vitt relä.

1. Få hjälp av någon att kolla om bränslepumparna brummar. När du försöker att starta bilen.
2. Ta av den vita kåpan på relät, det är bara ett vitt plastlock som är påklämt, så ser du två spolar med koppartråd. Mellan dem finns det en liten "brytare", se om den aktiverar när du försöker att starta. Aktiveras inte relät så trycka på den lilla brytaren/kontaktorn med något icke strömledande så ska du kunna höra att pumparna går igång. Och då borde du också kunna starta bilen.

Men eftersom att varvräknaren inte fungerar så brukar det vara ett tecken på att vevaxelgivaren gett upp. Den sitter uppepå växellådan mellan motor och torpedväggen. Finns bara en givare där bak så den är enkel att hitta. Den är även rätt enkel att byta. Det är en 10ans nyckel/hylsa om jag inte minns fel. Men har du otur så har den fastnat, och då ska du inte bända allt för hårt. fästet kan gå av om man är allt för hårdhänt smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Volvo945c
13 mars 2023 · 25 Inlägg

Nickeboii skrev:
Du kan lätt kolla om det är bränslepumpsrelät. Finns säkert bra guider på hur du får ut det, men det sitter vid säkringarna. Ett stort vitt relä.

1. Få hjälp av någon att kolla om bränslepumparna brummar. När du försöker att starta bilen.
2. Ta av den vita kåpan på relät, det är bara ett vitt plastlock som är påklämt, så ser du två spolar med koppartråd. Mellan dem finns det en liten "brytare", se om den aktiverar när du försöker att starta. Aktiveras inte relät så trycka på den lilla brytaren/kontaktorn med något icke strömledande så ska du kunna höra att pumparna går igång. Och då borde du också kunna starta bilen.

Men eftersom att varvräknaren inte fungerar så brukar det vara ett tecken på att vevaxelgivaren gett upp. Den sitter uppepå växellådan mellan motor och torpedväggen. Finns bara en givare där bak så den är enkel att hitta. Den är även rätt enkel att byta. Det är en 10ans nyckel/hylsa om jag inte minns fel. Men har du otur så har den fastnat, och då ska du inte bända allt för hårt. fästet kan gå av om man är allt för hårdhänt smile

Jag började fundera på om det var vevaxelgivaren men den ser ut att vara knepig att komma åt, ska kika på det idag möjligtvis, jag hörde att bränslepumpen gick igång igår så nu känns det som 2 separata fel.

1. Den får inte bränsle p.g.a. Möjliga hål i ledningarna

2.vevaxelgivaren har pajat

Senast redigerat av Volvo945c (13 mars 2023)

Nickeboii
13 mars 2023 · 762 Inlägg

Volvo945c skrev:

Nickeboii skrev:
Du kan lätt kolla om det är bränslepumpsrelät. Finns säkert bra guider på hur du får ut det, men det sitter vid säkringarna. Ett stort vitt relä.

1. Få hjälp av någon att kolla om bränslepumparna brummar. När du försöker att starta bilen.
2. Ta av den vita kåpan på relät, det är bara ett vitt plastlock som är påklämt, så ser du två spolar med koppartråd. Mellan dem finns det en liten "brytare", se om den aktiverar när du försöker att starta. Aktiveras inte relät så trycka på den lilla brytaren/kontaktorn med något icke strömledande så ska du kunna höra att pumparna går igång. Och då borde du också kunna starta bilen.

Men eftersom att varvräknaren inte fungerar så brukar det vara ett tecken på att vevaxelgivaren gett upp. Den sitter uppepå växellådan mellan motor och torpedväggen. Finns bara en givare där bak så den är enkel att hitta. Den är även rätt enkel att byta. Det är en 10ans nyckel/hylsa om jag inte minns fel. Men har du otur så har den fastnat, och då ska du inte bända allt för hårt. fästet kan gå av om man är allt för hårdhänt smile

Jag började fundera på om det var vevaxelgivaren men den ser ut att vara knepig att komma åt, ska kika på det idag möjligtvis, jag hörde att bränslepumpen gick igång igår så nu känns det som 2 separata fel.

1. Den får inte bränsle p.g.a. Möjliga hål i ledningarna

2.vevaxelgivaren har pajat

Då tror jag på att vevaxelgivaren har gått sönder. Om den inte går så fungerar varken tändning eller bränsle. Det den gör är att känna av hur fort motorn snurrar och när den ska skicka signal till spridarna för att öppna. Så fungerar den inte kan datorn inte sköta sitt jobb. smile

Jag har bytt den på flera bilar. På 740-940 är det lätt. Den sitter med en skruv nere vid växellådan och en sen är det en kontakt du ska lossa. Den lossar du genom att trycka in metallbygeln på kontakten och sen drar du isär kontaktstycket. smile

På 240 är det samma princip, men väldigt mycket trängre. Men går att göra även där.

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Volvo945c
16 mars 2023 · 25 Inlägg

Snabb fråga, kan man komma åt vevaxelgivaren utan att plocka bort massa grejor

Nickeboii
16 mars 2023 · 762 Inlägg

Volvo945c skrev:
Snabb fråga, kan man komma åt vevaxelgivaren utan att plocka bort massa grejor

Ja, du ska inte behöva ta bort något. Det kan vara lite trångt, men det ska gå smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang