Hur ställer man in förgasare / tändning på en B21?

motlas
14 mars 2023 · 25 Inlägg

B21A alltså 240 motor från 79.
nyss bytt motor men har problem med tändning, vet ingenting om hur man ställer in förgasare / tändning så all hjälp uppskattas
borde väll bara vara någon form av skruv någonstans?

jaka54
14 mars 2023 · 5 680 Inlägg

Skaffa en Haynesbok!

uhlin
15 mars 2023 · 2 831 Inlägg

Tändning ställer man genom att vrida fördelare med/motsols och använder stroboskoplampa. Man kan även ställa på känsla om man vet vad man gör. Man hör hur motorn går. Men stroboskoplampa gäller om man vill ha det exakt.

Vad har du för förgasare? Stromberg 175 CD eller den andra vad den nu heter minns jag inte. Var länge sen man höll på med dessa.

torsen
15 mars 2023 · 7 198 Inlägg

Går motorn "dåligt"/"konstigt" - kolla membranet(pessaret kallat) om det är fråga om Strombergförgasare.
Ett råd förr till SAAB- och Volvo-ägare var att alltid ha ett pessar i handskfacket.

Mossan1
15 mars 2023 · 2 752 Inlägg

motlas skrev:
B21A alltså 240 motor från 79.

1979 har sannolikt Zentih Stromberg 175CD.  Den man lyfter nålen via loppet för dämpkolven för mängdjusteringen. Äldre ZS hade huvudmunstycket under flottörhuset.
(Om det inte är orginalförgasaren)
Jag hade det specialverktyget för huvidmunstycket till senare ZS en gång, men jag minns tusan inte hur den såg ut i spetsen. Om det var en spårmejsel, insex, eller nått annat.
Viktigt att membranet är helt och att det är ATF olja till dämpkolven.

Justeras med nytt/rent luftfilter.

Tändningen justeras medelst stroposkoplampa kopplad mot cyl1 tändkabel och man läser på vevaxelns remskiva. Man har bortkopplad (och pluggad) vakuumslang till vakuumklockan.
Man ser då också till att brytarspetsen har rätt avstånd innan man justerar tändningen.

Grundinställning av tändningen (tex om fördelaren demonterats) är ett annat förfarande

Senast redigerat av Mossan1 (15 mars 2023)

motlas
15 mars 2023 · 25 Inlägg

Tack!

motlas
17 mars 2023 · 25 Inlägg

Mossan1 skrev:

motlas skrev:
B21A alltså 240 motor från 79.

1979 har sannolikt Zentih Stromberg 175CD.  Den man lyfter nålen via loppet för dämpkolven för mängdjusteringen. Äldre ZS hade huvudmunstycket under flottörhuset.
(Om det inte är orginalförgasaren)
Jag hade det specialverktyget för huvidmunstycket till senare ZS en gång, men jag minns tusan inte hur den såg ut i spetsen. Om det var en spårmejsel, insex, eller nått annat.
Viktigt att membranet är helt och att det är ATF olja till dämpkolven.

Justeras med nytt/rent luftfilter.

Tändningen justeras medelst stroposkoplampa kopplad mot cyl1 tändkabel och man läser på vevaxelns remskiva. Man har bortkopplad (och pluggad) vakuumslang till vakuumklockan.
Man ser då också till att brytarspetsen har rätt avstånd innan man justerar tändningen.

Grundinställning av tändningen (tex om fördelaren demonterats) är ett annat förfarande

Du vet inte vars alla vakumslangar ska gå? Minns inte riktigt hur dem satt när jag tog ur motorn, en till förgasaren, en till soppapumpen vet jag. Men finns två hål kvar i insuget som jag inte vet vars dem ska gå.

Edit; en till fördelaren, inte soppapumpen.

Senast redigerat av motlas (17 mars 2023)

Mossan1
17 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Gudars!
Nu är det otroligt länge sedan jag skruvade 240. Speciellt så tidig.

Är det inte en EGR-ventil på en 1979'a?. En vakuumklocka på ett stålrör mellan insug och avgasröret.
Det är i så fall en liknande vakuumslang till den. 

Jag minns inte när PulsAir-systemet kom, men det var nog dit också.  Som en klocka på grova slangen från PulsAir.

Ibland går det en liten vakuumslang till omställningsventilen före luftfiltret för luftförvärmningen också.
Minns ej om det satt sådan på 240 1979 eller om den ännu hade luftfiltret ditekt på förgasaren....

Sen är det vevhusventilationen till luftfiltret (gick väl från ventlkåpan?)  och bromsservon.  Fler vakuumslangar minns jag inte. Ev satt det en oljefälla under insuget. Kanske var en dit, men nu flyter nog årsmodellerna ihop för mig rejält.....  Ta med nypa salt

Senast redigerat av Mossan1 (17 mars 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 mars 2023 · 13 673 Inlägg
Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang