Otroligt mycket kondens inne i bilen. Kia Niro, laddhybrid 2020

ratvinkel
15 mars 2023 · 6 Inlägg

Hej. Det bildas så otroligt mycket kondens på insidan av framrutan - när bilen står still - att det inte går att se ut när jag ska använda bilen. Dessa frostdagar har jag mer att skrapa på insidan än utsidan.
Har haft bil i 20 år (Volvo, Renault, Ford, Toyota) och aldrig haft något liknande problem.
Det är så mycket kondens att det bildas droppar som droppar ner på instrumentpanelen.
Vet någon vad det kan bero på?

(Kan det påverka att jag ofta kör bilen med kall innetemp? Kian kan bara få varmluft från förbränningsmotorn, inte batteriet. Och det känns idiotiskt att dra 4L/mil istället för 0 L/mil bara för att värma bilen när jag ska köra några km. Då räcker stolvärme och rattvärme bra istället.)
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243224/243224-d84b9975ade2da7768cb3c5eb7b1c47b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243224/243224-376ee3c815cc68ab35f004c44d7a1510.jpg

Senast redigerat av ratvinkel (15 mars 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 mars 2023 · 13 669 Inlägg

ja att inte ha värmen på är ingen höjdare då torkar aldrig bilen ur.  så det är nog det stora problemet..    men låter märkligt att den ska dra 4l/milen   möjligen 0.4l milen 

Min polo drar 0.2-0.4l i timmen på tomgång och värmen på fullt då håller den tempen perfekt på tomgång.   så låter otroligt att den ska dra så mycket per mil.  bara för att få värme.  Men samtidigt byggs bilarna bara för att det ska se bra ut på pappret verkligeheten är skitsamma.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
15 mars 2023 · 10 244 Inlägg

Sannolikt beror det på att du tillför en massa fuktig luft (när du andas) och att du aldrig låter den torka ur (med värmen) ordentligt. Gissningsvis har du kanske även AC´n avslagen och då har du även där tagit bort en funktion som torkar luften...

Steg ett är ju alltid att kolla hur blött det är under mattorna, snöiga skor ger en hel del vätska över tid.

Men viktigast är nog att du åtgärdar detta genom att verkligen låta bilen torka ur ordentligt. Med den fukthalten kommer mögel som ett brev på posten och det kommer kosta dig betydligt mer än vad din bensinmotor förbrukar när den jobbar lite...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
15 mars 2023 · 5 680 Inlägg

Har du kollat så inte värmepaketet läcker?

Senast redigerat av jaka54 (15 mars 2023)

viccoA
15 mars 2023 · 3 109 Inlägg

Igensatt kupéluftfilter i kombination med avslagen A/C brukar ge liknande fenomen alt läckande värmepaket.

ratvinkel
15 mars 2023 · 6 Inlägg

Tack alla. Ja 4 L/mil var ju en felskrivning. 0.4 L/mil menar jag.
AC har jag igång, och ganska bra blås. Men sällan värmen. Kan nog vara det då som gör att det inte torkar ut. (Sen bli värmen heller aldrig riktigt varm som mina andra bilar, kanske har med ev läckande värmepaket att göra då).

Senast redigerat av ratvinkel (15 mars 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 mars 2023 · 17 379 Inlägg

Tyvärr får du nog veva igång värmen. Alternativt finns det färdiga bensindrivna paket från eberspächer till denna bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang