Lambda lampa lyser INTE Volvo 940

FilipStenmark
16 mars 2023 · 70 Inlägg

Kanske låter konstigt att någon vill att lambda lampan ska lysa, min lambda lampa börjar lysa när jag drar ur kontakten till LMM, men inte när jag drar ur lambdan. Plus så går motorn precis likadant när jag drar ur lambdan men går in i ”Limp-mode” när jag drar ur LMM. Har felsökt min bil då den rycker och har sig när jag fisgasar runt 1500-2300rpm och hittade detta fenomen nu också.

Jesper328
16 mars 2023 · 2 333 Inlägg

Ja, ”lambdalampan” är en motorlampa.
Har inget specifikt med lambdan att göra på så sätt.

Up the RA
FilipStenmark
16 mars 2023 · 70 Inlägg

Nej det har jag förstått, men ändå, den borde ju börja lysa om man drar ut kantakten till lambdan?

Lucif3r
16 mars 2023 · 2 183 Inlägg

Inte direkt. Det tar flera minuter innan lambdaregleringen blir aktiv, beroende på motor- och utetemperatur.
Efter det kan det ta ytterligare flera mil innan bilen upptäcker "hoppsan, här kanske det saknas något...".... Det är inte smarta styrsystem direkt wink

FilipStenmark
22 mars 2023 · 70 Inlägg

Lucif3r skrev:
Inte direkt. Det tar flera minuter innan lambdaregleringen blir aktiv, beroende på motor- och utetemperatur.
Efter det kan det ta ytterligare flera mil innan bilen upptäcker "hoppsan, här kanske det saknas något...".... Det är inte smarta styrsystem direkt wink

Okej, ska testa att koppla ifrån lambdan och köra ett tag utan den, se ifall bilen beter sig likadant eller om lampan ens tänds. Har bytt tändstift, tändkablar, rengjort rotor och fördelare, bytt kol och vevaxelgivare, så mitt sista hopp är väll att lambdan är trasig..
Om inte, kan det vara nått med svänghjulet? Att det är skitigt eller något så vevaxelgivaren inte kan få en bra impuls?
Annars vetefan hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang