Körkort för Automat?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 mars 2023 · 17 376 Inlägg

Från SVT idag:

"Antalet personer som vill ta körkort för bil med automatisk växellåda har ökat kraftigt de senaste åren. Enligt Trafikverkets siffror var det 40 procent som körde upp för automatväxlad bil 2022, jämfört med 15 procent 2017.
– Det går åt det elektriska hållet och elbilar är automat, säger körskoleläraren Annah Ahlbäck till SVT Nyheter"


Tja, men ska man få jobb där det krävs körkort så tillstöter det nog vissa problem för dessa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
16 mars 2023 · 4 014 Inlägg

Tja, en riktig bil har manuell växellåda, inte programväljare för tvättmaskin

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
granadadr
16 mars 2023 · 7 268 Inlägg

deras problem smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 mars 2023 · 17 376 Inlägg

Ämnet är laddat. Köper det. Själv kör jag/vi automatbilar sedan +25 år tillbaka.

Ett problem som dök upp var att vi behöver folk på jobbet och en kille hörde av sig till mig och sa sig vara intresserad. Jaja, han ska bara köra bilar... Då frågade jag om han hade ett "riktigt körkort". Den unge mannen tog inte den frågan så bra... För det hade han inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 mars 2023 · 14 007 Inlägg

Manuell växellåda är så förbannat gammalmodigt. Jodå, jag har "ett riktigt" körkort som en del väljer att kalla det. Jag har haft automatbilar de senaste 30 åren och trivs väldigt bra med det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Eleeb90
16 mars 2023 · 345 Inlägg

Hej! Att ta körkort för automat tycker jag man inte ska göra. Kanske hade tyckt annat om 5 år.
Att ta körkort för automat eller manuell är egentligen inte så stor skillnad.  Visst det kan krävas ett par extra lektioner för att få in manövreringen med manuell låda.
Dvs växling, koppling, drag läge, start i med och motlut. Annars kräver ett automat körkort likaycket uppmärksamhet på övriga trafikanter, skyltar regler m. m.

För vissa kan det vara mycket svårt med att hinna med manövrering och uppmärksamhet avsökning.
Jag tycker att man kan prova några lektioner med manuell låda. Och öva mycket hemma. Skulle det funka dåligt kan man ju ta automatkort istället. Då kanske man redan har en automat bil och kanske har ett jobb redan som har automat bil eller inte kräver bilkörning alls. Mvh

spillolja
16 mars 2023 · 4 014 Inlägg

Vet minst en som först tagit automat-kort, då förusättningarn att övningköra hemma inte funnits då familjens bil har automat, men med kortet i hand är steget till manuell inte så stort

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
MrHyde
16 mars 2023 · 634 Inlägg

Finns även en hel del i detta avlånga land som tar automatkörkort och sen sitter och kör manuella bilar ändå. Billigare körkort har jag fått höra, vet minst 6 stycken i den ort jag jobbar.

Jag tycker det är fullständigt jävla vansinnigt att vanligt folk ska kunna ta körkort endast för automat, det borde vara enbart för handikappade som verkligen behöver det.
För hur f*n ska lagen kunna upprätthållas? Polisen ser när du inte har bälte på dig, men hur ska dom kunna se om du kör manuell på fel kort?

Senast redigerat av MrHyde (16 mars 2023)

Live long, and prosper.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 mars 2023 · 17 376 Inlägg

spillolja skrev:
Vet minst en som först tagit automat-kort, då förusättningarn att övningköra hemma inte funnits då familjens bil har automat, men med kortet i hand är steget till manuell inte så stort

Frun i huset hade en manuell bil när jag träffade henne. Hon kom inte riktigt överens med den. Trots att hon köpte den som helt fabriksny dagen efter hon tog lappen! Hon tog kortet 2005 och tog cirka 50 körlektioner. Hennes föräldrar kör som sagt auto. Jag frågade då hur hon upplevde att köra automat? Det hade hon aldrig gjort. "Det verkar krångligt" var svaret.

Planterade henne bakom ratten på min dåvarande bil med auto och sedan den dagen körde hon automat (min bil). Hennes Clio manuell -05 såldes kort därefter. Sedan dess åker hon Prius. Problemet är att vi behöver nu köpa en ny bil till henne då den rullat snart 18000 mil men en Prius Mk4 ser inte klok ut.

Hon vill köra CVT. EN Rapid spaceback DSG har passerat med men lådan rasade innan den hunnit rulla 1000 mil. Det får bli en beg CVT.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 mars 2023 · 13 669 Inlägg

min sambo gillar inte köra automat..    hon övningskörde dock i våran 855turbo automatare men hon har aldrig gillat det.   aldrig upplevt att hon haft minsta problem med manuella lådor.   

jag tror att en del är ganska dåliga bilförare och inte klarar av att växla och derför tar den enkla vägen.. men kan man inte lära sig växla utan att tänka ska man nog inte ens ha körkort..

har haft några automat bilar och har alltid hatat dom.. den enda som var okej var just den bilen hon övningskörde i  300hk och den växlade fint och allt.. men vid 14000mil så rasade lådan..   visst den kördes väldigt hårt av mig men kör alla bilar hårt och inte haft det problemet på någon manuell bil.  sen att skiten är snordyrt NÄR skiten går sönder för det är ju inte frågan om..     känner en i usa som har en Cheva 1500 ls maskin automat och allt sånt där smäck..  han är inne på 3e lådan på 5år så klarar inte ens folk i usa att få en automat att hålla så kan verkligen inte vi i sverige hålla ordning på lådorna smile  för där kör ju ALLA automat och ingen klarar av att köra manuellt..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
17 mars 2023 · 2 182 Inlägg

Det är ju dock stor skillnad på att ta körkort för endast automat, och aktivt välja att köra automat. Bara för att man tar körkort för manuell så betyder det inte att man inte kan föredra automat.
Men med automat-kort däremot har man inget val - även om manuella blir allt mer "ovanliga".
Det finns ingen vettig anledning att begränsa sin behörighet på det viset, när skillnaden i pris är, sist jag kollade, några få hundringar. Man lägger ut så mycket pengar på sitt körkort ändå att några extra hundra är ingenting.

Jag tillhör dock skaran som föredrar manuell, men har såklart inga problem att köra automat heller. Heck, min 945a är ju automat så... tongue ... Det kan vara skönt ibland, men från punkt A till punkt B spelar det (mig) noll och ingen roll faktiskt.

granadadr
17 mars 2023 · 7 268 Inlägg

för mig kvittar det,, jag gillar båda,,  men kör bara manuell pga att Fords aut ej gillar att dra tungt med, plus aut drar LIIITE mer soppa med släp,   men aut är bekvämt om man bara ska bruksa,, ps, hatar dsg, powershift,, långsamma tröga å allmänt irriterande vxl enligt mig,

krambriw
17 mars 2023 · 424 Inlägg

Det är väl lite så att automat bär med sig gubbvarning, gammal fördom som hänger kvar
Själv har jag kört manuell hela livet ända tills nu (förutom då jag hade amerikanska hyrbilar)

Min nuvarande spelar fantastiskt, jag kan forfarande växla en manuell bil men saknar det inte; A6 Avant quattro med automat. Imponerande hur fint och mjukt den går när den nästan omärkligt växlar (S-Tronic). (För att inte tala om väghållningen, vilket grepp, går det verkligen att sladda av vägen med den här bilen??)

Jokabsson
17 mars 2023 · 1 172 Inlägg

Det är ju ganska logiskt egentligen, finns det bara automatbilar i familjen (vilket är vanligt nuförtiden) och vederbörande bara har för avsikt att äga nyare bilar så behövs inget manuell-kort. Manuella lådor fasas ut snabbt men som någon sa tidigare kan det bli problem när man söker jobb där B-körkort för manuell är krav. Många företag har fortfarande manuella bilar. Jag hade inte fått mitt jobb med automat-kort trots att vi endast har automater numera.

Jag tycker att det är kortsiktigt att idag endast ta automat-kort då urvalet på tjänster man kan söka blir betydligt snävare. Det är en dynamisk arbetsmarknad jämfört med förr där folk byter tjänst och arbetsplats som man byter skor. Helt plötsligt uppstår en intressant tjänst med kravet att man har körkort för manuella bilar. Jag gillar att hålla alla dörrar öppna för eventuella framtida tjänster.

Av samma anledning tycker jag det är smart att läsa högskoleförberedande på gymnasiet för att slippa komvux om man skulle vilja ändra inriktning senare i livet.

Med det sagt, det är omständigare för många att övningsköra manuellt idag då många familjer endast har automater, så det finns definitivt två sidor av varje mynt.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Mossan1
17 mars 2023 · 2 751 Inlägg

Automatkörkort blir väldigt begränsande.  Speciellt om man ska köra i jobbet och inte kan välja bil själv.
Mpnga företag väljer dock automater (och el) men många lätta lastbilar (B-kort) är ännu manuella.

Att sen föredra att köra automat är en heeelt annan sak. Med "vanligt" körkort har man valet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 mars 2023 · 17 376 Inlägg

Ni är inne på rätt sak enligt min mening. Kör automat hela livet men ta "fullt" körkort. Längesedan jag körde en manuell på jobbet men det förekommer. Vi har någon gammal Ford connect och en V70 som man får röra runt i oljan med själv.

Vad jag har snappat upp så kör man numera upp i tung lastbil med automat men får fullt körkort. Stämmer detta?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
17 mars 2023 · 10 244 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vad jag har snappat upp så kör man numera upp i tung lastbil med automat men får fullt körkort. Stämmer detta?

Det stämmer i viss mån. Du kan köra upp med tex I-shift eller Opticruise (eller motsvarande), kravet är att det ska finnas möjlighet att växla manuellt samt att man ska kunskapsmässigt kunna använda funktionen.

Detta bottnar högst sannolikt i att man idag måste specialbeställa för att få en manuell lastbil och hos vissa tillverkare går inte ens det längre.

Senast redigerat av Brådhis (17 mars 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Steff240
17 mars 2023 · 1 005 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vad jag har snappat upp så kör man numera upp i tung lastbil med automat men får fullt körkort. Stämmer detta?

Åtminstone på vissa körskolor är det så.

Jag hade en praktikelev med mig i lastbilen för nåt år sen och hon hade aldrig kört manuell växellåda i lastbil, ja faktiskt inte ens lastbil med kopplingspedal som tex Scania har i sina automatlådor.
När hon satte sig bakom ratten i min lastbil frågade hon lite förvirrat vad den tredje pedalen var till för... roll Ja hon hade körkort, både normalt B och C.

Sen är det ju så att manuellt växlade lastbilar börjar bli ganska sällsynta idag, de allra flesta bilarna sen åtminstone 10 år tillbaka är automater. I många fall är manuell låda inte standard utan tillval och till vissa motorkonfigurationer inte ens möjligt att välja.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 mars 2023 · 17 376 Inlägg

Undrar när man får lov att köra upp för B-behörighet i en automat man samtidigt få fullt kort? Det ligger väl inte så många år bort. Om sedan den nyblivna föraren väljer att köpa en manuell bil någon gång så är det väl för att denne vill det och troligen klarar av den saken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
17 mars 2023 · 3 296 Inlägg

Jag har haft automat körkort i över 12 år, då var det rätt så ovanligt. Vi hade då en audi a6 automat och andra bil bmw e34 manuell som jag övnings körde med.

Jag fastnade helt för automat, allt kändes mycket enklare och roligare.Har alltid gillat amerikanska bilar som oftas är automat.

Många är väldigt blinda när man har automatkörkort vissa tror att man inte kan köra manuell bara för det. Alltid kul att bevisa motsatsen.  Jag ångrar inte en enda sekund ännu idag.

Men visst har tänkt uppgradera körkortet om man behöver låna en bil lagligt. Men när man har 2 bilar så har det aldrig behövts.

Ni som tror att man är en dålig förare pga automat körkort så har jag aldrig krockat eller fått böter😉

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang