Körkort för Automat?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 mars 2023 · 17 455 Inlägg

På mitten av 90-talet skulle jag köpa en Volvo 740. För det var fina och dyra bilar då. Skulle absolut ha en automatare! En GL med AW-lådan. Den var var mycket billigare än motsvarande manuell. Min chef skulle låna bilen några dagar senare och kom tillbaka med kommentaren "Hade du inte råd att köpa en manuell?". Jo... Men jag vill ha automat... Han tittade på mig som jag var en komplett idiot.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 mars 2023 · 13 731 Inlägg

Hybrid_ skrev:
På mitten av 90-talet skulle jag köpa en Volvo 740. För det var fina och dyra bilar då. Skulle absolut ha en automatare! En GL med AW-lådan. Den var var mycket billigare än motsvarande manuell. Min chef skulle låna bilen några dagar senare och kom tillbaka med kommentaren "Hade du inte råd att köpa en manuell?". Jo... Men jag vill ha automat... Han tittade på mig som jag var en komplett idiot.

finns ju inte många bilar med sämre automatlåda än en gammal volvo..  så hemska.

chefens farsa har en 91:Ans 945 som gått som taxi dom första 5åren i sitt liv riktigt hemsk låda på den.   växlar så man får nackpisk skador smile sen blir dom SÅÅÅÅ trötta med automatlåda smile

att priserna har varit lägre var att folk hade förstånd förr..   alla vet hur dyrt det blir NÄR en automat rasar..  smile

kan köpa 10st lådor till en gammal volvo 740 än vad ett oljebyte kostar på en automatlåda till en 740 smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
18 mars 2023 · 4 020 Inlägg

Har inte lite nyare Volvo 240 och uppåt låsning av momentomvandlaren på högsta växeln som gör att den drar stor sett lika mycket bränsle som en manuell på landväg ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 mars 2023 · 17 455 Inlägg

Nåja. Volvo 740 är ju en smula utdaterad. Så kommenterar inte den saken.

Däremot är ju en VW med DQ200 en tickande bomb. Men dessa verkar säljas på bra? Kan folk inte googla längre?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 mars 2023 · 13 731 Inlägg

spillolja skrev:
Har inte lite nyare Volvo 240 och uppåt låsning av momentomvandlaren på högsta växeln som gör att den drar stor sett lika mycket bränsle som en manuell på landväg ?

lockup har dom senare tror det är aw70 eller aw71?!  går att köra lockupen på alla växlar om man vill   fråga inte hur jag vet ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lucif3r
18 mars 2023 · 2 207 Inlägg

En liten del till att automater var "mindre värda" var ju att många automatlådor var lika hållbara som vått hushållspapper, och växlade lika fint och mjukt som en upphettsad 15åring big_smile .
Skulle man ha något med lite motor i så var det manuell som gällde.
Så är det förståss inte nu för tiden, men lite av det tankesättet lever ju kvar än idag.

AW-lådorna med lockup har slutbeteckning "L" förresten wink , t ex AW-71L
Men att dom skulle dra lika mycket/lite som en manuell med lockupén i låter som rent skit/säljsnack big_smile Inte en suck att jag kan få min 945a(AW-71L) att dra lika lite som förra manuella 945an(M47) landsväg.
Möjligtvis att AW'n skulle vara lite mer effektiv i högre hastigheter, typ 110+, det har jag inte provat, det är max 90 på 'min' landsväg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang