Volvo 740 klonkande ljud bakifrån

dwadw
17 mars 2023 · 292 Inlägg

Halloj, jag får nå klonkande ljud bakifrån bilen när det blir rätt så ojämn väg. Platt väg låter den ingenting. Det är som att något sitter löst och slår. Men vad jag sett så sitter avgassystemet fast ordentligt även bromsok.

Någon som kan veta vad det är? Låter även lite granna när man rör på hjulen när bilen står still.

Steff240
18 mars 2023 · 1 005 Inlägg

Nån bussning som är kass förmodligen. Låter det när du gungar bilen upp och ned eller sida till sida?

Om det inte är så enkelt att avgasröret gungar och slår i karossen någonstans.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 mars 2023 · 13 669 Inlägg

kollat stötdämparna? så inte bussningarna är slut i dom.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
dwadw
18 mars 2023 · 292 Inlägg

Growe skrev:
kollat stötdämparna? så inte bussningarna är slut i dom.. smile

Jag vet att stördämparna är rätt slut bak, ska byta dom imorgon. Men visste inte ens att stötdämpare hade bussning. Kan det vara dom där gummi sakerna som sitter vid där man fäster dämpare?

dwadw
18 mars 2023 · 292 Inlägg

Steff240 skrev:
Nån bussning som är kass förmodligen. Låter det när du gungar bilen upp och ned eller sida till sida?

Om det inte är så enkelt att avgasröret gungar och slår i karossen någonstans.

Låter ingenting när jag gungar bilen upp o ned, vad jag vet. Kan testa efter jobbet och se. Annars låter det när man försöker vrida hjulen fram o bak när bilen är ståendes.

Avgassystemet sitter fast så tror inte det är det som är problemet.

Senast redigerat av dwadw (18 mars 2023)

Steff240
18 mars 2023 · 1 005 Inlägg

Det sitter bussningar i bägge ändar på stötdämparen, köper du nya dämpare får du bussningarna på köpet.

Om du ruskar lite på Avgasröret så märker du om det slår i nånstans så det är lätt att kolla

Du menar att det klonkar när du rullar bilen fram och tillbaka menar du? Eller är det med hjulen upplyfta?

dwadw
18 mars 2023 · 292 Inlägg

Steff240 skrev:
Det sitter bussningar i bägge ändar på stötdämparen, köper du nya dämpare får du bussningarna på köpet.

Om du ruskar lite på Avgasröret så märker du om det slår i nånstans så det är lätt att kolla

Du menar att det klonkar när du rullar bilen fram och tillbaka menar du? Eller är det med hjulen upplyfta?

Har köpt nya stötdämpare men fick inte med några.

Det klonkar när bilen står på marken. När man försöker vrida på hjulen.

Lucif3r
18 mars 2023 · 2 182 Inlägg

"Vrida på hjulen"? Hur menar du? Som att du försöker styra med hjulen eller? o.O
Det ska ju vara en fysisk omöjlighet... Så då lär ju hela bakaxeln sitta lös för att det ska vara möjligt.
... Eller menar du att det klonkar när du vrider på *framhjulen* ?


Låter f.ö. väääldigt märkligt om du inte fick med några bussningar till dom nya dämparna... Det var ju t om med på internets billigaste dämpare som jag köpte till 945an big_smile

zzr94092
18 mars 2023 · 4 378 Inlägg

Är väl inga lösa bussningar på dom bakre dämparna!?

Lucif3r
18 mars 2023 · 2 182 Inlägg

Dom går ju att pressa ur om man vill.. Så mjo, det är ju "lösa" bussningar.

zzr94092
18 mars 2023 · 4 378 Inlägg

Jaja,du förstog nog vad jag menade!
Har aldrig sett 740/940 bakre dämpare med "lösa" bussningar..

Senast redigerat av zzr94092 (18 mars 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 mars 2023 · 13 669 Inlägg

zzr94092 skrev:
Jaja,du förstog nog vad jag menade!
Har aldrig sett 740/940 bakre dämpare med "lösa" bussningar..

dom är ju gummiupphängda så går dom sönder så glappar dämparen av bara f-n...   
dom sitter i pressade i dämparen och har en stålhylsa i mitten där man sätter skruven genom

väldigt tydligt att det är bussningar i stötdämparna bak..
https://www.speeding.nu/p/chassi-2559/h … PUQAvD_BwE

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
dwadw
19 mars 2023 · 292 Inlägg

Lucif3r skrev:
"Vrida på hjulen"? Hur menar du? Som att du försöker styra med hjulen eller? o.O
Det ska ju vara en fysisk omöjlighet... Så då lär ju hela bakaxeln sitta lös för att det ska vara möjligt.
... Eller menar du att det klonkar när du vrider på *framhjulen* ?


Låter f.ö. väääldigt märkligt om du inte fick med några bussningar till dom nya dämparna... Det var ju t om med på internets billigaste dämpare som jag köpte till 945an big_smile

Nja menade vicka hjulen fram o bak. On du förstår vad jag menar.

Jadu jag köpte på biltema.. Jag har 4st lösa bussningar som räcker till en dämpare. Får se om klonkandet försvinner på ena sidan da. Vet inte vart man annars kan få tag på sånna...

Iofs så var ju typ alla förpackningar öppna på biltema så vet inte om någon filur har varit och snott alla bussningar haha.

Senast redigerat av dwadw (19 mars 2023)

dwadw
19 mars 2023 · 292 Inlägg

zzr94092 skrev:
Jaja,du förstog nog vad jag menade!
Har aldrig sett 740/940 bakre dämpare med "lösa" bussningar..

Jooo är väl så här dom ser ut?? 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240900/240900-7148449bef982f3a2a0120c315af83e9.jpg

torsen
20 mars 2023 · 7 198 Inlägg

dwadw skrev:
Halloj, jag får nå klonkande ljud bakifrån bilen när det blir rätt så ojämn väg. Platt väg låter den ingenting. Det är som att något sitter löst och slår. Men vad jag sett så sitter avgassystemet fast ordentligt även bromsok.

Någon som kan veta vad det är? Låter även lite granna när man rör på hjulen när bilen står still.

Han det vara kardanaxelns stödlager som orsakar oljudet, eftersom det hörs när du kör på gropig väg?
Prova och ryck i kardanaxeln!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 mars 2023 · 13 669 Inlägg

torsen skrev:

dwadw skrev:
Halloj, jag får nå klonkande ljud bakifrån bilen när det blir rätt så ojämn väg. Platt väg låter den ingenting. Det är som att något sitter löst och slår. Men vad jag sett så sitter avgassystemet fast ordentligt även bromsok.

Någon som kan veta vad det är? Låter även lite granna när man rör på hjulen när bilen står still.

Han det vara kardanaxelns stödlager som orsakar oljudet, eftersom det hörs när du kör på gropig väg?
Prova och ryck i kardanaxeln!

borde märkas när man stampar av och på med gasen.. men skulle kunna vara att den hoppar runt och slår i men sköter sig när den bara snurrar.. men dom brukar röra sig ganska mycket just när man släpper av och gasar igen.


kan ju t.o.m vara så enkelt att det ligger något skit i reservhjulsbaljan som skramlar konstigare saker har hänt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
dwadw
20 mars 2023 · 292 Inlägg

Growe skrev:

torsen skrev:

dwadw skrev:
Halloj, jag får nå klonkande ljud bakifrån bilen när det blir rätt så ojämn väg. Platt väg låter den ingenting. Det är som att något sitter löst och slår. Men vad jag sett så sitter avgassystemet fast ordentligt även bromsok.

Någon som kan veta vad det är? Låter även lite granna när man rör på hjulen när bilen står still.

Han det vara kardanaxelns stödlager som orsakar oljudet, eftersom det hörs när du kör på gropig väg?
Prova och ryck i kardanaxeln!

borde märkas när man stampar av och på med gasen.. men skulle kunna vara att den hoppar runt och slår i men sköter sig när den bara snurrar.. men dom brukar röra sig ganska mycket just när man släpper av och gasar igen.


kan ju t.o.m vara så enkelt att det ligger något skit i reservhjulsbaljan som skramlar konstigare saker har hänt smile

Tror det var dom där bussningarna till stötdämparna bak. Hittade 6st så jag satte på dom. Saknas ju 2 bussningar till övre på ena stötdämparen baktill men klonkandet har försvunnit just nu iaf.

Men nu rasslar det o har sig vid katalysatorn så...

torsen
20 mars 2023 · 7 198 Inlägg

dwadw skrev:

Growe skrev:

torsen skrev:
Han det vara kardanaxelns stödlager som orsakar oljudet, eftersom det hörs när du kör på gropig väg?
Prova och ryck i kardanaxeln!

borde märkas när man stampar av och på med gasen.. men skulle kunna vara att den hoppar runt och slår i men sköter sig när den bara snurrar.. men dom brukar röra sig ganska mycket just när man släpper av och gasar igen.


kan ju t.o.m vara så enkelt att det ligger något skit i reservhjulsbaljan som skramlar konstigare saker har hänt smile

Tror det var dom där bussningarna till stötdämparna bak. Hittade 6st så jag satte på dom. Saknas ju 2 bussningar till övre på ena stötdämparen baktill men klonkandet har försvunnit just nu iaf.

Men nu rasslar det o har sig vid katalysatorn så...

Är det en obesiktad A-traktor?
Att bussningar saknas till stötdämpare borde bilprovningen ha sett och märkt vid provkörningen.

dwadw
20 mars 2023 · 292 Inlägg

torsen skrev:

dwadw skrev:

Growe skrev:

borde märkas när man stampar av och på med gasen.. men skulle kunna vara att den hoppar runt och slår i men sköter sig när den bara snurrar.. men dom brukar röra sig ganska mycket just när man släpper av och gasar igen.


kan ju t.o.m vara så enkelt att det ligger något skit i reservhjulsbaljan som skramlar konstigare saker har hänt smile

Tror det var dom där bussningarna till stötdämparna bak. Hittade 6st så jag satte på dom. Saknas ju 2 bussningar till övre på ena stötdämparen baktill men klonkandet har försvunnit just nu iaf.

Men nu rasslar det o har sig vid katalysatorn så...

Är det en obesiktad A-traktor?
Att bussningar saknas till stötdämpare borde bilprovningen ha sett och märkt vid provkörningen.

Lol nej. Är en besiktad bil som är besiktad till sommar 2024.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 mars 2023 · 13 669 Inlägg

torsen skrev:

dwadw skrev:

Growe skrev:

borde märkas när man stampar av och på med gasen.. men skulle kunna vara att den hoppar runt och slår i men sköter sig när den bara snurrar.. men dom brukar röra sig ganska mycket just när man släpper av och gasar igen.


kan ju t.o.m vara så enkelt att det ligger något skit i reservhjulsbaljan som skramlar konstigare saker har hänt smile

Tror det var dom där bussningarna till stötdämparna bak. Hittade 6st så jag satte på dom. Saknas ju 2 bussningar till övre på ena stötdämparen baktill men klonkandet har försvunnit just nu iaf.

Men nu rasslar det o har sig vid katalysatorn så...

Är det en obesiktad A-traktor?
Att bussningar saknas till stötdämpare borde bilprovningen ha sett och märkt vid provkörningen.

tveksamt om dom ser det..   då måste man verkligen kolla..    dom kollar ju dom bussningarna som håller i bakvagnen men stötdämparens ändar är inte speciellt synliga..  då får man ha lite fantasi och en liten kamera och trycka i mellan för att se.    dom har ju ingen direkt funktion som är viktig man får lite spel i dämparen det är allt..   

än så länge vet jag ingen som fått 2:A på stötdämpare bussningar glappa..   fast o andra sidan så var jag tvungen att ringa polarn som är platschef och fråga om han eller någon där satt en 2a på hjulinställing när jag såg en annons på en bil som fått 2:a på just det..  han hade satt det på en bmw..  bakvagnen stog helt åt helvete  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang