M90 kopplingsbyte

hedbergan
18 mars 2023 · 4 Inlägg

Hej,

Bytte kopplingspaket för ett tag sedan på min Volvo 940 FTT med M90.
När jag ändå hade lådan nere gick ju då tankegångarna att sätta dit en lite värre tryckplatta. Så de blev LMRs orginallamell tillsammans med deras förstärkta tryckplatta som låg på ett lite billigare pris gentemot deras andra tryckplattor som fanns i sortimentet.
När allt var monterat och klart enligt konstens alla regler, så ville de nya grejerna inte lira som tänkt.
Kopplingen frikopplade ej ur alls när man hade pedalen längst ner i botten. Gick ej att få i växlarna utan våld. Samt syntes de tydligt att kopplingsgaffeln inte trycktes lika långt bak som tidigare av slavcylindern. Vi luftade och luftade men de blev inte bättre. Hade vid detta laget luftat igenom bromsvätskan så mycket så borde bytt ut all vätska i systemet flera gånger om.

Efter ett tag hörde jag av mig till LMR. Fick där rådet att modifiera kulan till kopplingsgaffeln till en ställbar som kan justeras utifrån. De sade även att det inte är ett måste att shimsa om lamelltjockleken är fel.
Efter närmare efterforskning nu långt senare har jag gjort upptäckten, att jag nog beställt fel lamelltjocklek i tron om att de var rätt. Enligt LMRs produktbeskrivning till tryckplattan står det som följer:
”Rek lamelltjocklek: 7,1mm
Tänk på att många lameller, Även standardlameller är 8,1mm tjocka, då är det lämpligast att chimsa 1mm”
Jag såg senare i min beställning att lamellen jag beställt var 8,1 mm och inte 7,1 mm som jag trodde.

Utöver kopplingen satte jag även dit ny slavcylinder med stålomspunnen slang och ny huvudcylinder.

Kan denna skillnaden på lamelltjocklek då orsaka att den ej frikopplar ur alls?
Har någon annan varit med om samma problem och hur har det löst sig?
Om man nu vill bygga om till ”justerbar kula” till kopplingsgaffeln, hur har ni gjort då?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 mars 2023 · 13 733 Inlägg

dom är ju rätt känsliga så har man orginal slang så är det oftast problem direkt oavsätt om man har rätt tjocklek eller ej på lamellen så skulle börja där och sen riva om det behövs..   smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
hedbergan
18 mars 2023 · 4 Inlägg

Ja, som jag skrev byttes den slangen till stålomspunnen redan vid bytet av kopplingen.👍🏻 Så de kan man avfärda.

Steff240
18 mars 2023 · 1 016 Inlägg

Är lamellen för tjock kommer den inte frikoppla ordentligt, 1 mm kan göra stor skillnad i det här läget.
Det kanske fungerar att förlänga slaget på slavcylindern men det säkraste kortet är nog att riva ner lådan igen och schimsa ut tryckplattan.

hedbergan
18 mars 2023 · 4 Inlägg

Okej, faktum är att jag byggde en justerbar tryckstav till slavcylindern. Det hjälpte för att kunna frikoppla ur. Men de märktes att de inte var ordentligt den kopplade ur. De funkar inte optimalt i längden.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 mars 2023 · 13 733 Inlägg

hedbergan skrev:
Ja, som jag skrev byttes den slangen till stålomspunnen redan vid bytet av kopplingen.👍🏻 Så de kan man avfärda.

jag som läste slarvigt trodde det var din nästa plan ihop med att shimsa tryckplattan..smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang