Volvo V50 2006 - ojämn motorgång

L_i_n_u_s
18 mars 2023 · 6 Inlägg

Hej, skulle vara jättetacksam över lite input gällande följande.

Det gäller mina föräldrars bil som de haft i ca 6 år, hade gått runt 7000 mil då. Jag har inte kört den speciellt ofta förrän under senaste året och har då insett att den har problem med tre olika saker (möjligen relaterade, vet inte).

Bilmodell:
Volvo V50 Flexifuel från 2006 som gått ca 12000 mil.

Symptom - problem 1:
- Den har alltid varit "trög" vid gaspådrag. Om man trampar till på gaspedalen vid tomgång så dröjer det ca en halv till en sekund innan motorn varvar upp. Tänkte första gången jag körde bilen att det bara helt enkelt var en lite trött och tråkig motor men har under senaste året när jag kört den oftare insett att något är fel. Samma sak (trögheten) gäller även när man släpper på gasen, motorn varvtal går inte ner direkt när gaspedalen släpps. Alltså varje gång man växlar och simultant släpper gas och trycker ner kopplingen så varvar motorn upp istället för ner, därför att gaspådraget ligger kvar men belastningen försvinner då kopplingen trycks ner. Detta händer alltid oavsett varm/kall motor och om den körs på bensin eller etanol.

- Hög bränsleförbrukning. Den drar alltid över litern per mil, blandad körning. Enligt uppgift ska den dra 0.75 l/mil.

- När man rullar på motorbroms i nedförsbackar så borde ju förbrukningen vara noll, det är den inte. Enligt realtidsinfon om bränsleförbrukning ligger det oftast runt 0.3 som bäst vid motorbromsning. Det börjar högre och sjunker succesivt lite grann.

- Ojämn tomgång. Tycker varvtalet på tomgången ofta ligger lite väl högt, runt 1000. Ibland ligger det rimligare men ofta pendlar det också upp och ner. Ibland pendlar det ner så lågt att motorn dör, oftast vid kall motor och när man ska parkera. Omöjligt att köra på ettans växel på tomgång utan att bilen rycker och hackar sig fram.

- Lambdasonden gick sönder och byttes i dec förra året. Motorn tvärdog och gick inte att starta.

Symptom - problem 2:
- När varvtalet på motorn sjunker så knastrar det till i högtalarna (som av statisk elektricitet) och radion stängs av. Detta händer hela tiden när tomgångsvarvet går ner och blir så lågt att motorn nästan dör. Det händer ibland (ganska ofta) när varvtalet t.ex. sjunker från 2000-1000. Knastret som uppstår hörs aldrig annars när motorn eller radion stängs av på normalt vis. Radion stängs normalt inte av när motorn stannar utan först när nyckeln tas ur.

Symptom - problem 3:
- Mätaren för motortemp går aldrig högre än till ca 1/4. Antar att den ska gå upp till 50% (står rakt upp) för att visa korrekt arbetstemperatur? Eller har flexifuel motorerna en lägre arbetstemp än rena bensinmotorer men volvo har inte brytt sig om att kompensera mätaren?


Teori:
Termostaten har länge varit trasig (öppen) vilket lett till för låg arbetstemperatur. Detta har gjort att spjällhuset kläggat igen. För mycket oförbränt bränsle i avgaserna under för lång tid har sen fått lambdasonden att ge upp. Spjällhuset kärvar och går trögt vid både öppning och stängning. Problemet med radion är separat och kan möjligen bero på att generatorn eller generatorns regulator är trasig och inte lyckas hålla konstant spänning vilket märks på att radion beter sig konstigt.

Åtgärd: Byta spjällhus, termostat och regulator eller generator.


Låter det rimligt? Kan det vara något annat som är fel?

Gällande motortempen, eftersom temperaturen inte ens når upp då bilen står på tomgång (vilket är min erfarenhet av tidigare termostatproblem) så kanske det inte är fel på själva termostaten utan endast givaren till instrumentet på panelen. Det skulle kanske kunna vara något fel på motorstyrningen också och inte spjällhuset. Kanske har generatorn skickat ut spikar varvat med för låg spänning vilket överbelastat transistorerna på utgången till tändspolarna, eller nåt annat..

Vill inte lämna bara bilen på någon verkstad då min erfarenhet är att dom bara tar massa betalt för inkorrekt felsökning och sen antingen åtgärdar nåt som inte är trasigt alt. säger att det inte finns något fel på bilen, och tar massa betalt för att säga det.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 mars 2023 · 17 380 Inlägg

Att den drar mycket tyder ju på fel på bränslematning/Luft. Men då borde den tända motorlampa. Har du provat att köra bilen som en fullkomlig idiot en stund? Maxvarv, plattan i mattan osv... Kan göra gott då dessa ogillar gubbkörning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
L_i_n_u_s
18 mars 2023 · 6 Inlägg

Inte som en fullkomlig idiot men har varvat ur den ordentligt ibland, vilket inte gjort någon skillnad då.

Kan tillägga också att motorn går jättebra förutom det som är beskrivet ovan, pigg och stark, och startar jättelätt även när den är kall och har stått ett tag.

Edit: motorlampan har aldrig tänts. Tänker att ovanstående teori om problem med spjällhuset inte skulle innebära att lampan tänds?

Senast redigerat av L_i_n_u_s (18 mars 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 mars 2023 · 17 380 Inlägg

Jaha. Tempen går inte upp. Missade det sorry. Då drar den soppa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
L_i_n_u_s
3 april 2023 · 6 Inlägg

Inga tankar gällande problem 1 och 2?

Har mätt spänningen lite snabbt på batteriet bara. Vid tomgångsvarv ligger den helt ok (runt 14V) men den ligger inte helt stabilt utan fluktuerar en del och rör sig en bit över 15V vid lite högre varvtal. Misstänker att det är nåt knas med regulatorn. Det skulle ju kanske kunna vara dålig kontakt i kablage / jord till generatorn som ger avvikande volttal men tycker inte att spänningen borde påverkas av varierande motorvarv då.

Termostaten bör ju bytas. Funderar på att lämna in bilen för att byta generator och termostat och testa själv att rengöra spjällhuset sen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2023 · 13 673 Inlägg

testa någon annan bil med den motorn och se om den är likdan..  kan vara en ren programeringsfråga.. att dom helt enkelt valt att göra gasresponsen seg..   så spjället öppnar och stänger sakta.  för om den hade haft en onormal tröghet så borde den redan ha lagt felkod.     sen är det skit motorer det där..  det är ju en ford motor så redan där förstår man varför.  men på riktigt så är det ofta problem med dom.  sen tar det mer än en urgasning för att blåsa ur en bil ordenkligt..   men skulle undvika det pga motorn är känd för att gå sönder..    kompisen köper v50 och bygger a-trakorer av dom och han har nog bytt motor i 10st sånna smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
4 april 2023 · 2 752 Inlägg

L_i_n_u_s skrev:
Inga tankar gällande problem 1 och 2?

Har mätt spänningen lite snabbt på batteriet bara. Vid tomgångsvarv ligger den helt ok (runt 14V) men den ligger inte helt stabilt utan fluktuerar en del och rör sig en bit över 15V vid lite högre varvtal. Misstänker att det är nåt knas med regulatorn. Det skulle ju kanske kunna vara dålig kontakt i kablage / jord till generatorn som ger avvikande volttal men tycker inte att spänningen borde påverkas av varierande motorvarv då.

Termostaten bör ju bytas. Funderar på att lämna in bilen för att byta generator och termostat och testa själv att rengöra spjällhuset sen.

Spänningen skall inte överstiga 14v med mpnga decimaler.  14.2-14,3  möjligen.  Absolut inte 15v, så där är du något på spåren.  Faktiskt inte NÖDVÄNDIGTVIS regulatorn, men visst är den misstänkt.  Tillse att generatorn har god kontakt på alla anslutningar och god jordkontakt med chassiet.

Kläggigt gasspjäll rengör man ofta lätt.
Vet ej exakt hur det sitter på fordmotorn (ja, det är en fordmotor)  men är nog inte så besvärligt. På turbomototer brukar det sitta sämre till.  Man rengör då själva spjällets BÅDA sidor och dess anliggningsytor i loppet. Spraya rengöringsmedel (tex bromsrengöring/ WD40, osv) på en trasa och rengör. Spraya inte hejvillt i insuget.

Termostaten är huvudmisstänkt med motortemperaturen.  Misstänkt nr2 är givaren.  Köra så länge frestar på kat väldigt. Inte direkt lamdasonden så.  Trasig uppvärmning är vanligaste anledningen till byten och "bara händer" utan någon direkt röd tråd mer än tid/mil.  Igensotad är ovanligt. Rengörs isf.

L_i_n_u_s
4 april 2023 · 6 Inlägg

Growe skrev:
testa någon annan bil med den motorn och se om den är likdan..  kan vara en ren programeringsfråga.. att dom helt enkelt valt att göra gasresponsen seg..   så spjället öppnar och stänger sakta.  för om den hade haft en onormal tröghet så borde den redan ha lagt felkod.     sen är det skit motorer det där..  det är ju en ford motor så redan där förstår man varför.  men på riktigt så är det ofta problem med dom.  sen tar det mer än en urgasning för att blåsa ur en bil ordenkligt..   men skulle undvika det pga motorn är känd för att gå sönder..    kompisen köper v50 och bygger a-trakorer av dom och han har nog bytt motor i 10st sånna smile

Tack för svar! Ja jag har tidigare tänkt att den är trög bara. Men det verkar bara väldigt dumt att göra gaspådraget trögt med flit... Dessutom om det är så att spjället stänger så långsamt att sista biten (när man motorbromsar) tar typ en minut att gå ner och heller aldrig kommer ända ner på noll. Men det kan ju kanske bero på andra problem med motorstyrningen också. Får testa och se om det hjälper med rengöring.

Dessutom, om motorerna är programmerade att vara så tröga så låter det väl som en dålig kandidat att bygga a-traktorer av?

L_i_n_u_s
4 april 2023 · 6 Inlägg

Mossan1 skrev:
Spänningen skall inte överstiga 14v med mpnga decimaler.  14.2-14,3  möjligen.  Absolut inte 15v, så där är du något på spåren.  Faktiskt inte NÖDVÄNDIGTVIS regulatorn, men visst är den misstänkt.  Tillse att generatorn har god kontakt på alla anslutningar och god jordkontakt med chassiet.

Kläggigt gasspjäll rengör man ofta lätt.
Vet ej exakt hur det sitter på fordmotorn (ja, det är en fordmotor)  men är nog inte så besvärligt. På turbomototer brukar det sitta sämre till.  Man rengör då själva spjällets BÅDA sidor och dess anliggningsytor i loppet. Spraya rengöringsmedel (tex bromsrengöring/ WD40, osv) på en trasa och rengör. Spraya inte hejvillt i insuget.

Termostaten är huvudmisstänkt med motortemperaturen.  Misstänkt nr2 är givaren.  Köra så länge frestar på kat väldigt. Inte direkt lamdasonden så.  Trasig uppvärmning är vanligaste anledningen till byten och "bara händer" utan någon direkt röd tråd mer än tid/mil.  Igensotad är ovanligt. Rengörs isf.

Tack för svar!

Generatorn sitter så illa till och det är ju inte helt lätt att mäta eller se att det är bra kontakt på alla anslutningar. Tänker att det faktum att spänningen ändras med varvtal borde tyda på att det inte i första hand är fel på anslutningarna.

Spjällhuset sitter bra till, överst till höger, så man kommer lätt åt utan att demontera nåt.

Gällande temperaturen är jag rätt säker på att det är termostaten och inte givaren till mätaren. Mätaren visar en aning högre i bilkö eller om den gått på tomgång en stund, lägre på motorväg / landsväg. Dessutom är det inte speciellt hett i expansionskärlet, har mätt ca 50 grader.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang