Ford S Max 2014 låter och luktar i låg hastighet

FordMama
18 mars 2023 · 2 Inlägg

Hej!

Jag har en familjebil, Ford S Max 2014, dieselbil.
Avgasröret hängde löst så jag lämnade in den och de bytte hela avgasröret.

Efter detta byte har jag märkt att bilen mullrar väldigt mycket, hörs inifrån kupén, endast när jag kör i låg hastighet, t.ex. när jag ska parkera.
Men bara ibland och jag har inte märkt att det blir någon skillnad på om motorn är varm eller kall.
När den mullrar väldigt mycket så börjar det också stinka väldigt illa, lite inne i kupén men mest när man går ur bilen. Luktar väl typ diesel eller bränt, en blandning.

Idag körde jag runt i låg hastighet och letade parkering, då började den mullra. Jag lät bilen stå still utan att gasa alls, och såg på displayen att den drog 43 L per mil medan jag stod stilla!! Samtidigt som mullret höll på. När jag tryckte på bromsen sänktes förbrukningen till typ 1 L/mil.
Avgasröret gör även stor svart fläck på marken.

Jag har lämnat in den för en kontroll och de sa att avgasröret såg korrekt ut och gjorde en felsökning utan anmärkning (men jag fick inte papper på det).

Kan någon leda mig i rätt riktning?

Jesper328
18 mars 2023 · 2 366 Inlägg

Låter precis som att bilen kör en regenerering av partikelfiltret.

Detta sker medans man kör, men om den ej hinner köra klart regenereringen under körning så kan symptom som dessa uppstå… förhöjd tomgång, luktar illa, eldar bort snön på marken, osv.
Detta p.g.a att motorstyrdonet skickar på extra mycket diesel för att få upp en hög avgastemperatur vilket bränner ur sotet ur partikelfiltret.

Rekommenderar att ligga på landsväg/motorväg i minst 30km en gång varje/varannan vecka.
Gärna på en lägre växel så att motorvarvtalet håller sig mellan 2000rpm - 3000rpm.

Senast redigerat av Jesper328 (18 mars 2023)

Up the RA
FordMama
18 mars 2023 · 2 Inlägg

Jesper328 skrev:
Låter precis som att bilen kör en regenerering av partikelfiltret.

Detta sker medans man kör, men om den ej hinner köra klart regenereringen under körning så kan symptom som dessa uppstå… förhöjd tomgång, luktar illa, eldar bort snön på marken, osv.
Detta p.g.a att motorstyrdonet skickar på extra mycket diesel för att få upp en hög avgastemperatur vilket bränner ur sotet ur partikelfiltret.

Rekommenderar att ligga på landsväg/motorväg i minst 30km en gång varje/varannan vecka.
Gärna på en lägre växel så att motorvarvtalet håller sig mellan 2000rpm - 3000rpm.

Okej, stort tack för ditt svar!
Är det normalt?
Jag reagerar på att den inte har varit såhär under de två åren jag har ägt den förrän avgasröret lossnade.
Ska göra som du säger.

xXSammy
19 mars 2023 · 6 569 Inlägg

Idealt varvtal på Fordarna är 2000 rpm vid rengöring partikelfilter, blir avgaserna för varma så avbrytar den istället. Plus att högre varv bildar fler partiklar så det tar längre tid att bränna ur

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang