Bmw F30 328 Halvljus saknar spänning

Richtenb
19 mars 2023 · 1 365 Inlägg

Hej, har en 328 f30 2014 med ett märkligt halvljus problem. Det är endast på passsgerarsida och som sagt endast halvljus.

Har mätt kotaktens baksida vid kabeln på bägge sidor och förare ger 12v medan passagerare ger 0. Föraraida ger 12v oavsett om en lampa är där eller inte så verkar inte finnas någon smart styrning. Halogen är det också.

Misstänker ju en ärgad kontakt. Vet någon var själva ISO kontakten för hela ljusmodulen sitter? Hur kommer jag åt den?
Tack på förhand

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
torsen
20 mars 2023 · 7 238 Inlägg

Om det inte är någon säkring som löst ut eller ärgat, kan du följa ledningen från lampan till närmaste kabelskarv.
Sära den och "gnid" på kontaktstyckenas ytor och ev spreja lite med 5 56, eller motsvarande medel.

Richtenb
8 april 2023 · 1 365 Inlägg

Tack, jag får försöka göra det. Är otroligt trångt så man får väl öppna från hjulhuset för att se något antar jag

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
xXSammy
8 april 2023 · 6 570 Inlägg

Finns det säkringar till halvljusen? Om inte så är det nog automatsäkring genom karosstyrdonet

De/Dem
Richtenb
8 april 2023 · 1 365 Inlägg

Har kikat alla säkringar till lysen så tyvärr inte där. Det finns ju någon modul som sköter belysningen för xenon men vet faktiskt inte om det gäller halogen också

xXSammy skrev:
Finns det säkringar till halvljusen? Om inte så är det nog automatsäkring genom karosstyrdonet

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Mossan1
8 april 2023 · 2 823 Inlägg

Höger och vänster halvljus är väldigt ofta separerade.  Dvs olika säkring, relä/shunt.
En 2014 BMW är säkert till/frånslag av halogenlampor reglerat av en CAN-modul. Säkert lödda hårdvaruprodukter direkt i kretskorten.

Richtenb
8 april 2023 · 1 365 Inlägg

Ja förmodligen är det ju den där modulen som behöver bytas ut. Har sett den nämnas ett par gånger när jag googlat runt men folk har oftast fler problem än 1 lampkrets

Mossan1 skrev:
Höger och vänster halvljus är väldigt ofta separerade.  Dvs olika säkring, relä/shunt.
En 2014 BMW är säkert till/frånslag av halogenlampor reglerat av en CAN-modul. Säkert lödda hårdvaruprodukter direkt i kretskorten.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
xXSammy
8 april 2023 · 6 570 Inlägg

Richtenb skrev:
Har kikat alla säkringar till lysen så tyvärr inte där. Det finns ju någon modul som sköter belysningen för xenon men vet faktiskt inte om det gäller halogen också

xXSammy skrev:
Finns det säkringar till halvljusen? Om inte så är det nog automatsäkring genom karosstyrdonet

Menar att om karosstyrdonet sköter säkringarna till belysningen så kan de räcka med att radera felkoder

Kan inte svara för bmw men ford bryter spänningen till lampan om den varit trasig för länge

De/Dem
Richtenb
8 april 2023 · 1 365 Inlägg

Det var ju en riktigt bra teori. Jag provade det på andra sidan men det var ju bara ett par minuter den körde utan lampa (spänningen var då 12v utan lampa på kontakten)
Jag hsr faktiskt inte ens testat att radera felkod så det ska jag prova

xXSammy skrev:

Richtenb skrev:
Har kikat alla säkringar till lysen så tyvärr inte där. Det finns ju någon modul som sköter belysningen för xenon men vet faktiskt inte om det gäller halogen också

xXSammy skrev:
Finns det säkringar till halvljusen? Om inte så är det nog automatsäkring genom karosstyrdonet

Menar att om karosstyrdonet sköter säkringarna till belysningen så kan de räcka med att radera felkoder

Kan inte svara för bmw men ford bryter spänningen till lampan om den varit trasig för länge

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
15 april 2023 · 1 365 Inlägg

Hej igen. Jag har nu felsökt lite mer och halvljuset har 12V på isokontakt från hjulhuset. Den gul-blå tråden

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
15 april 2023 · 1 365 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88803/88803-fd4da642af0d9ecc3422143844146bfd.jpg

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
23 april 2023 · 1 365 Inlägg

Kan det vara hela lys-modulen som behöver bytas. Det kan ju inte vara varken dator, säkringar eller relä när det är 12v på huvudkabel till halvljus.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang