Val av turbo kamaxel

PLarsson945
21 mars 2023 · 24 Inlägg

Tjena håller på och bygga ihop en ny motor till 940n
De e en b230fk me 92mm vev å h profil å annat, ska byggas riktigt seriöst smile

Toppen jag har är en 531 som är planad, vet inte hur mycket men inte så mycket iaf, portad av NLR Christer så det är ordentligt, 46/38 ventiler.

Just nu har jag bara en vx3 kam, så undrar vad för kam jag bör skaffa
Jag har hört att 531 toppen behöver mycket lyft för att flöda bra, å de turbo så ska la inte va mycket överlapp

Tacksam för alla svar
Mvh Patrik

Vene om de spelar nån roll men ska köra e85

Senast redigerat av PLarsson945 (21 mars 2023)

volvoqq Lastbilsmekaniker
22 mars 2023 · 5 127 Inlägg

PLarsson945 skrev:
Tjena håller på och bygga ihop en ny motor till 940n
De e en b230fk me 92mm vev å h profil å annat, ska byggas riktigt seriöst smile

Toppen jag har är en 531 som är planad, vet inte hur mycket men inte så mycket iaf, portad av NLR Christer så det är ordentligt, 46/38 ventiler.

Just nu har jag bara en vx3 kam, så undrar vad för kam jag bör skaffa
Jag har hört att 531 toppen behöver mycket lyft för att flöda bra, å de turbo så ska la inte va mycket överlapp

Tacksam för alla svar
Mvh Patrik

Vene om de spelar nån roll men ska köra e85

Jag kör med en A-kam på min, finns många bra eftermarknads kamaxlar, vx3 hade jag sålt till någon utan turbo är ingen bra turbokam

PLarsson945
30 mars 2023 · 24 Inlägg

volvoqq skrev:

PLarsson945 skrev:
Tjena håller på och bygga ihop en ny motor till 940n
De e en b230fk me 92mm vev å h profil å annat, ska byggas riktigt seriöst smile

Toppen jag har är en 531 som är planad, vet inte hur mycket men inte så mycket iaf, portad av NLR Christer så det är ordentligt, 46/38 ventiler.

Just nu har jag bara en vx3 kam, så undrar vad för kam jag bör skaffa
Jag har hört att 531 toppen behöver mycket lyft för att flöda bra, å de turbo så ska la inte va mycket överlapp

Tacksam för alla svar
Mvh Patrik

Vene om de spelar nån roll men ska köra e85

Jag kör med en A-kam på min, finns många bra eftermarknads kamaxlar, vx3 hade jag sålt till någon utan turbo är ingen bra turbokam

Okej gött, har du några tips på bra eftermaknads kam

Lucif3r
30 mars 2023 · 2 182 Inlägg

Jag har alltid funderat på vad det är som gör VX3-axeln så "dålig" för turbo... Är det bara för att den saknar bottenvrid eller?

PLarsson945
3 april 2023 · 24 Inlägg

Lucif3r skrev:
Jag har alltid funderat på vad det är som gör VX3-axeln så "dålig" för turbo... Är det bara för att den saknar bottenvrid eller?

Är inte helt säker men har fått de förklarat för mig som att vx3an har mycke överlapp som då gör att turbon blåser igenom motorn utan att bygga tryck

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang