Peugeot 508 1.6 E-Hdi EGS -12 vill inte växla i automatläge.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2023 · 17 379 Inlägg

Denna bilen körs mycket sparsamt och ofta korta sträckor. Idag klagade mina föräldrar på att den inte ville växla i automatläge men gick bra att köra manuellt med paddlarna. Mätte spänning på batteri efter att bilen stått avstängd och låst en bra stund fast med öppen huv och den var då 11,7v. Den kanske bara behöver motioneras? Dåligt batteri har ju gett felkoder på bilar förr... Eftersom även start-stopfunktion slogs ut är jag lite orolig över felkod P1755.

Någon som har lite input här?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
21 mars 2023 · 2 333 Inlägg

11,7v anses ju vara kasst, bra laddspänning?
Vill du inte radera koder med bilen igång så skulle jag hänga på ett par startkablar ifrån annan bil, radera koder, och sen starta och provköra.

Dålig batterispänning ger ju som sagt ofta lite skumma felkoder, och med 11,7v i vilospänning så kan vi ju fundera på vart vi hamnar under motorstart. smile

Att andra funktioner slås ut av en felkod är inget speciellt att oroa sig över i det här läget.
T.ex så hade jag en Golf en gång där jag fick felkod på VVT.
Denna slog ut farthållare, frontradar, osv. lol

Så en kvalificerad gissning är att problemen beror på spänningen.
Tvekar på att komponenten skulle behöva läras in igen, men det är väl nästa steg innan man börjar felsöka ”på riktigt”.

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 mars 2023 · 13 669 Inlägg

Jesper328 skrev:
11,7v anses ju vara kasst, bra laddspänning?
Vill du inte radera koder med bilen igång så skulle jag hänga på ett par startkablar ifrån annan bil, radera koder, och sen starta och provköra.

Dålig batterispänning ger ju som sagt ofta lite skumma felkoder, och med 11,7v i vilospänning så kan vi ju fundera på vart vi hamnar under motorstart. smile

Att andra funktioner slås ut av en felkod är inget speciellt att oroa sig över i det här läget.
T.ex så hade jag en Golf en gång där jag fick felkod på VVT.
Denna slog ut farthållare, frontradar, osv. lol

Så en kvalificerad gissning är att problemen beror på spänningen.
Tvekar på att komponenten skulle behöva läras in igen, men det är väl nästa steg innan man börjar felsöka ”på riktigt”.

säkert under 10v  och då vill ju inte alla styrenheter vara med.. smile

skulle vara intresant och se hur långt ner den går men endå drar startmotorn..    en del bilar är ju sjukt känsliga för låg spänning och startmotorn låter som en kulspruta smile

Senast redigerat av Growe (21 mars 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 mars 2023 · 17 379 Inlägg

Nja. I natt stod bilen på laddning. De tog den och körde 2,5 mil för att storhandla. Bilen gick perfekt dit. På hemväg sedan så la den in Neutral vid ett parkeringsljus och det tog gubben cirka en minut innan den ville lägga in 1:an. Han fick sedan köra manuellt hem. Med en enkel multimeter så är spänningen 12,61 volt med avstängd motor och då med öppna dörrar och "vaken bil". Efter 5 mils körning. Ej kollat laddning. Ska göra det i morgon.

Hm.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
23 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Laddades batteriet fortfarande anslutet i bilen, eller var bilen strömlös under batteriladdningen?
Var bilen strömlös är det kanske anledningen till varför den fungerade en stund.
Sscenariot alltså:
Det är ett fel som stänger av funktionen som en säkerhetsåtgärd, och strömlös försvann felminnet. Sen uppstod det igen = ruta 1.

Talar i så fall emot batteriet eller laddningen

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 mars 2023 · 17 379 Inlägg

Ja, jag tror det är kopplingarna som börjar trilskas. Har dessutom sålt min fina felkodsläsare/Maxisys då jag fick ett bra pris. Nu hade den varit bra att ha... Men: Om man har en ELM327 och köper Torque Pro? Kan den läsa lådan då tro?

EDIT: Rättelse, det är ju en koppling. Single clutch.

Senast redigerat av Hybrid_ (23 mars 2023)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 mars 2023 · 17 379 Inlägg

skulle vara intresant och se hur långt ner den går men endå drar startmotorn..    en del bilar är ju sjukt känsliga för låg spänning och startmotorn låter som en kulspruta

Det sitter ju en kondensator som sköter start/stop. Ytterligare en källa till fel alltså... Som vår Prius. Där drar högvolten igång maskin så har man över 9 volt så startar den...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2023 · 17 379 Inlägg

Batteriet är friskt och laddspänningen pendlar mellan 14,1 till 14,7 volt så ok den med. Det blir verkstad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang