Få tillgång till äldre besiktningsprotokoll

BjornCarlsson
22 mars 2023 · 182 Inlägg

Hej,

Finns det möjlighet att få tillgång till äldre besiktningsprotokoll när tidigare ägare har besiktat bilen? Har kikat lite på car.info och där står det bara vilket miltal och vilket datum besiktningen genomfördes.

Tack på förhand

Jesper328
22 mars 2023 · 2 366 Inlägg

Via transportstyrelsen kan du få tag i de nedslag som bilen har fått på besiktningen.
Tror dock endast att det gäller tiden mellan besiktning och tills dess att åtgärd har kontrollerats och godkänts.
Transportstyrelsen > sök fordonsuppgifter > regnr > uppgifter som ej får visas i tjänsten > beställ ägaruppgifter.

Hos SBP så kan du dra ut protokoll från de 3 senaste åren.

Jag TROR inte att du kan få tag i det på så sätt, men det är ändå värt att ringa Transportstyrelsen och fråga.

Senast redigerat av Jesper328 (23 mars 2023)

Up the RA
simlar
23 mars 2023 · 5 524 Inlägg

Maila till dom besiktningsföretagen bilen blivit besiktad och begär ut sparade protokoll.

Har själv gjort det på några bilar jag varit intresserad att köpa.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Mossan1
23 mars 2023 · 2 805 Inlägg

Som sagt, går alldeles utmärkt att få skickad till sig som PDF till exempel.

Bara man vet vilket bolag som besiktade och kanske inte HUR långt tillbaka som helst om det är en veteranbil tex.  Ända in på 90talet var det handskrivet på papperformulär.

Senast redigerat av Mossan1 (23 mars 2023)

BjornCarlsson
23 mars 2023 · 182 Inlägg

Tack för svaren!

Om man nu inte vet vilka företag som har utfört besiktningen, finns det någon bra hemsida för det? Eller måste man kontakta tidigare ägare isåfall?

simlar
23 mars 2023 · 5 524 Inlägg

Du kan maila alla företagen om du inte vet var bilen besiktats, kostar inget mer än lite tid för dig.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
BjornCarlsson
23 mars 2023 · 182 Inlägg

Smart, tack! Det ska jag testa smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang