Saab 93-00 startar inte ibland

Jansve
23 mars 2023 · 9 Inlägg

Denna saab startar inte ibland har haft den på verkstad i omgångar och ingen hittar felet,jag kan vara på affärn och kommer ut och bilen startar inte,får sitta i bilen bra länge och prova starta i omgångar och efter en kvart kan den starta,startmotorn går runt och är bytt,bränslepumpen är bytt och ett relä,nytt batteri,går jättebra annars men är ju så opålitlig, suck,dom 2 sista gångerna det hänt har jag "skakat" bilen och då har den startat,alltså jag blir tokig snart på denna bil.

Brådhis * Voff voff *
23 mars 2023 · 10 245 Inlägg

Kommer det ett rökmoln när den till slut startar?

Inte helt ovanligt att dom surar ner stiften...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jansve
23 mars 2023 · 9 Inlägg

Nä inga svartmoln utan allt är som vanligt,kan det vara så att den får för lite bensin?

Brådhis * Voff voff *
23 mars 2023 · 10 245 Inlägg

Jansve skrev:
Nä inga svartmoln utan allt är som vanligt,kan det vara så att den får för lite bensin?

För lite eller för mycket... Är det någon skillnad om bilen är varm/kall eller körd kort/långt?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jansve
23 mars 2023 · 9 Inlägg

Ingen skillnad alls,jag tycker de är så konstigt att när jag ruskar på bilen så startar den oftast sen,jag har haft den på en saab verkstad ochså och dom har inte lyckats lösa detta mysterium🙂och det är ingen varningslampa som lyser heller.

EmsAnders
23 mars 2023 · 151 Inlägg

Rör sig varvräknaren lite när du kör på starten och bilen inte startar?
Om inte, är det nog vevaxelgivaren som är felet.

Jansve
23 mars 2023 · 9 Inlägg

Vevaxelgivaren var det första dom bytte på verkstan,sen startmotorn och efter det bytte dom relä till bränslepumpen och bränslepumpen, bytte sensor, och tempgivare.

uhlin
23 mars 2023 · 2 831 Inlägg

Hur mår tändningslåset månntro?

Skulle nog satsa en peng på det.

Själva kontaktplattan då förstås.

Senast redigerat av uhlin (23 mars 2023)

Jansve
23 mars 2023 · 9 Inlägg

Det byttes för ca 2 år sen så det är där det kanske strular???🤔 det började jävlas efter att dom bytt tändningslåset men inget jag tänkt på förrän nu,kontaktplattan vad gör den?

uhlin
23 mars 2023 · 2 831 Inlägg

Jansve skrev:
Det byttes för ca 2 år sen så det är där det kanske strular???🤔 det började jävlas efter att dom bytt tändningslåset men inget jag tänkt på förrän nu,kontaktplattan vad gör den?

Kontaktplattan fördelar vad som skall fungera, såsom tändning, start, och när du slår av motorn.  Blir den sliten så finns ingen kontakt eller dålig kontakt. Kan funka en del gånger och en del gånger inte.

Jansve
23 mars 2023 · 9 Inlägg

När dom bytte tändningslåset så byts kontaktplattan ochså eller?.eller är de 2 olika delar? Jag är så tacksam för hjälp här av er🙂

Utmarks-Loke
23 mars 2023 · 5 814 Inlägg

Prova ge bilen lite startgas när den inte vill starta, och se om det gör någon skillnad. Du kan också plocka ur ett tändstift efter att du försökt starta en stund utan att lyckas, för att se om det är torrt eller surt. Då får du ledtrådar till om det är gnistan eller bränslet som krånglar

Jansve
23 mars 2023 · 9 Inlägg

Tack jag ska försöka med de🙂 jag är tjej och lite dålig på bilar därför jag haft mycket med verkstäder att göra men jag ska försöka..

uhlin
24 mars 2023 · 2 831 Inlägg

Jansve skrev:
När dom bytte tändningslåset så byts kontaktplattan ochså eller?.eller är de 2 olika delar? Jag är så tacksam för hjälp här av er🙂

Det är väl egentligen 2 delar fast de sitter ihop med varann men går och byta var för sig.  Var tändningslåset nytt när det byttes eller ett begagnat från skroten eller liknande?

Men som sagt, pröva med startgas, tänder den till då så kan du ju utesluta låset.

jaka54
24 mars 2023 · 5 682 Inlägg

När vi säger att det är fel på "tändningslåset" så menar nog de flesta av oss här  att det är fel på kontaktplattan av plast som sitter baktill på tändningslåset.

Jansve
24 mars 2023 · 9 Inlägg

Tusen tack för tipsen🙂jag ska prova era tips och se vad som händer,och jag fattade det som att tändningslåset var nytt när dpm bytte det..

jaka54
24 mars 2023 · 5 682 Inlägg

Det du beskriver var precis vad min bror råkade ut för på sin Audi 100 Turbo från 1991.
Bilen startade alltid direkt på morgonen (eller när den stått någon timme) men när min bror kört och stannat för något ärende så var bilen omöjlig att få igång.
Vi kollade och bytte för säkerhets skull bränslepump, bränslerelä och startmotor. Trots det fanns felet kvar. Till slut testade vi att bogsera igång bilen! -Då startade motorn direkt, på någon sekund.
Då förstod vi att felet måste sitta i tändplattan bakom tändningslåset. Köpte ny tändplatta , kostade ca 150kr på Skruvat .se och monterade...och sedan dess startar och går hans bil perfekt!

Jansve
24 mars 2023 · 9 Inlägg

Men oj och sen har det inte hänt igen? Jag ska ta alla råd här och testa mej fram🙂bytte ni bara tändplattan eller bytte ni tändningslåset ochså?..

jaka54
25 mars 2023 · 5 682 Inlägg

Jag bytte bara tändplattan, alltså den elektriska delen. Tändningslåset har inget med det elektriska att göra, åtminstone inte på Audi 100.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang