V70 diesel-08 växellåda krånglar automat

Jimmycamilla6
25 mars 2023 · 7 Inlägg

Hej har en volvo v70 -08 automat som det är något konstigt det har hänt med. Var ute och körde en långtur (körde normalt) plötsligt så slutar bilen driva som att den dör och visat felmedelande växelåda erfodrar service och antisladsystem fel. Stannar efter vägkanten stängen av bilen och startar den när jag lägger i d som vanligt och ska köra vidare så är den superslö och det tar ca 15 min till bilen är uppe i 70 km/h och har då fastnat på växel 3 och varvar 3000. Stänger av och försöker igen lika dand då har även växlat manuellt men ingen skillnad och fastnar på 3'an. Tar då av minuspolen i ca 15 min ingen skillnad. Körde bilen hem så ändå ca 22 mil och det gick ju som tur var drog fruktansvärt mycket soppa bara. Någon som har någon erfarenhet av detta fenomen eller kan tänkas kunna veta vad detta är Mvh

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 mars 2023 · 17 455 Inlägg

Bensinbil?

Lyser det någon lampa i instrumentpanelen? Kanske en orange lampa som ska föreställa en motor?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr94092
25 mars 2023 · 4 385 Inlägg

Står diesel...

BilFixare
25 mars 2023 · 140 Inlägg

Vet du vilken låda du har?

Jimmycamilla6
25 mars 2023 · 7 Inlägg

Körde bilen nu ikväll när jag låtit minuspolen på bateriet varit av i ett dyngn. Den är som sagt superslö händer inte mycket på fullgas men nedförbakar sticker den iväg lite bättre och den går iväg lite lättare när bilen har körts varm. Går ej att växla manuellt och som sagt den låser sig på växel 3 som att den går i nått slags lock upp läge eller vad det kallas för. Motorlampan lyser och antisladd lampan. Och växellådan service erfodras står det i felmeddelande och och något med antisladd står det med. När man startar bilen och lägger I d så rycker det till lite när växeln går i sen rycker inte växlarna i när det växlar upp till 3'an då växlar den mjukt. Vet inte men det värkar inte som att det skulle vara något fel på lådan har jag fått för mig nu. Någon som vet vad det kan vara med denna nya beskrivning av beteendet Mvh Jimmy

BilFixare
25 mars 2023 · 140 Inlägg

Jimmycamilla6 skrev:
Körde bilen nu ikväll när jag låtit minuspolen på bateriet varit av i ett dyngn. Den är som sagt superslö händer inte mycket på fullgas men nedförbakar sticker den iväg lite bättre och den går iväg lite lättare när bilen har körts varm. Går ej att växla manuellt och som sagt den låser sig på växel 3 som att den går i nått slags lock upp läge eller vad det kallas för. Motorlampan lyser och antisladd lampan. Och växellådan service erfodras står det i felmeddelande och och något med antisladd står det med. När man startar bilen och lägger I d så rycker det till lite när växeln går i sen rycker inte växlarna i när det växlar upp till 3'an då växlar den mjukt. Vet inte men det värkar inte som att det skulle vara något fel på lådan har jag fått för mig nu. Någon som vet vad det kan vara med denna nya beskrivning av beteendet Mvh Jimmy

Ok,Hade jag vart du skulle jag läs felkoder på lådan, kolla olja nivå på lådan,kolla färg på oljan om det är svart prova spola lådan med ny olja + nollställa bilen med datorn.

på min 2010 bara rycker lite vid 70 km ca ibland växla han ner sedan upp trots man kör i 90 km. Jag tappa ur olja det "luktar bränd" jag tror bilfirma fyller för lite olja. jag spola med ny olja nollställa bilen nu har jag inte märk att han rycker eller välxa ned och up.

Senast redigerat av BilFixare (25 mars 2023)

Jimmycamilla6
25 mars 2023 · 7 Inlägg

Ok tack för rådet ska felsöka med dator imorgon så får vi se hoppas det är något lätt och billigt bara. Återkommer imorgon vad datorn sa Mvh Jimmy

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 mars 2023 · 13 732 Inlägg

blir aldrig billigt om det är något strul med lådan..  derför man håller sig långt ifrån automatbilar.. strular alltid förr eller senare..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 mars 2023 · 17 455 Inlägg

Äh, det är ju en vanlig hederlig låda. Eller vänta lite nu? När kom powershift?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr94092
26 mars 2023 · 4 385 Inlägg

"Tror" inte den fanns redan -08!
Men kan det vara den 6 växlade, utan sticka,bara ett nivårör?

Jimmycamilla6
26 mars 2023 · 7 Inlägg

5 växlar

JN1975
26 mars 2023 · 234 Inlägg

Är det en Fas2? Vår '08 D5 automat är iaf en 6-växlad med Geartronic/"dubbelkoppling".

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
xXSammy
26 mars 2023 · 6 569 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Äh, det är ju en vanlig hederlig låda. Eller vänta lite nu? När kom powershift?

Powershiftlådorna brukar frikoppla när de går sönder och inte driva alls

men eftersom TS nämner att den är 5 växlad så är det en V70N med AW55-50/Aisin AF33

De/Dem
Jimmycamilla6
26 mars 2023 · 7 Inlägg

Det är tydligen 6 växlar

Jimmycamilla6
26 mars 2023 · 7 Inlägg

Går det ej att kolla oljan på någon sticka då ?

BilFixare
26 mars 2023 · 140 Inlägg

Jimmycamilla6 skrev:
Går det ej att kolla oljan på någon sticka då ?

Vad har du för låda? jag tror på är TF 80SC låda på min ingen sticka på den dock sitter olja nivå och olja plug på den sitter under lådan.

https://www.google.com/search?q=tf+80sc … RZlrzvWUbM

Mossan1
26 mars 2023 · 2 795 Inlägg

JN1975 skrev:
Är det en Fas2? Vår '08 D5 automat är iaf en 6-växlad med Geartronic/"dubbelkoppling".

Geratronic är väl ingen dubbelkopplingslåda?
Jag är (tämligen) säker på att det är hydrualisk momentomvandlare på den.
Mer "traditionell automat".

Powershift är däremot en dubbelkopplingslåda.
En sk Direktdriven automat lika som DSG, mfl.

JN1975
26 mars 2023 · 234 Inlägg

Mossan1 skrev:

JN1975 skrev:
Är det en Fas2? Vår '08 D5 automat är iaf en 6-växlad med Geartronic/"dubbelkoppling".

Geratronic är väl ingen dubbelkopplingslåda?
Jag är (tämligen) säker på att det är hydrualisk momentomvandlare på den.
Mer "traditionell automat".

Powershift är däremot en dubbelkopplingslåda.
En sk Direktdriven automat lika som DSG, mfl.

Kan inte tekniken, men den lägger i nästa växel innan det är dags. Kanske inte är dubbelkoppling, men de kallar den "manumatic". Växlar j-ligt mjukt och snabbt iaf.

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Jimmycamilla6
26 mars 2023 · 7 Inlägg

Tack för era svar och anganskeman i tråden. Har varit och kollat felkoder nyss och det kommer upp massor av felmeddelande styrdon mellan växellåda och motor varvantal och nått med överhettning och massa mer. Jag har inte ekonomi att prova mig fram tyvärr så gör mig av med bilen istället.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang