VW: Feltändning/ryckig gång efter tändstiftbyte

Zasso
25 mars 2023 · 3 Inlägg

Hej!
Min ecofuel VW Touran 2013 som gått hur fint som helst i 8 år har direkt efter senaste servicen med tändstiftbyte fått grava problem! Den har nu ryckig gång (feltänder?) på tomgång och framförallt låga varvtal, ibland blinkar motorlampan när den rycker mycket. Lämnade tillbaka den till Olofsson bil som menar det inte har med tändstiftbytet/servicen att göra. Först sa de att uppdatering av software skulle fixa problemet. Det gjorde det inte. Sen har de bytt 4 spridare, en slang till spridare, blästrat nån motordel... dyrt som attan. Problemet kvarstår. Så nu behöver jag goda råd, vad göra? Problemet uppstod ju precis efter tändstiftbytet, så måste ha med det att göra. Läste någonstans ett tips att koppla ur batteriet ett tag, kan det funka? Tror förresten att batteriet också behöver bytas, är minst 8 år.
Mycket tacksam för alla råd och tips jag kan få för att lösa detta! Separerad sedan bara några månader med småbarn så jag behöver verkligen bilen och tajmingen på detta kunde knappast bli sämre!

zleepy Trucker
25 mars 2023 · 1 391 Inlägg

kan ju vara felaktiga stift, eller att gapet är för litet/stort så dom inte funkar så bra, be dom byta till nya stift för att utesluta att det är problemet ?

misständningar / ryckig gång brukar ju vara antaligen tändspole/ar eller tändstift smile

när bilar jag ägt brukar få "misfire" vid belastning så börjar jag med att flytta tändspolen på cylindern som jag får misfire på,
och se om felet flyttar sig, gör det så, så byts spolen, annars tittar man tändstiften, har hittils alltid varit spolen som strulat,
även om nya stift (NGK för mig) aldrig är fel, så man vet att dom är bra liksom smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Zasso
25 mars 2023 · 3 Inlägg

Stort tack för svar!!🙏
Låter ju hoppfullt att det kanske kan bero på stift/spole och inte nåt mystiskt elektronikfel eller ännu värre... har förstått att CNG-bensin hybrid bilar är rätt känsliga.
Jag ringer en annan firma på måndag och kollar om de kan testa nya stift eller spolar så som du beskrev! 😊

Zasso
4 april 2023 · 3 Inlägg

Hej igen, vill bara uppdatera att den andra verkstaden, Stiven, bytte ut tändstiften och en trasig spole på cylinder 1 viket löste problemet helt! 😀 Precis som zleepy trucker misstänkte!! Tusen tack till Zleepy trucker och Stiven verkstad- bilen räddad från att skrotas!! Nu går den hur fint som helst igen.
Det kostade 2700 pix, som hittat. Riktigt illa bara att jag betalat 24 400 till den andra, auktoriserade VW-verkstan helt i onödan för deras felsök och reparationer som inte löste problemet. Och såhär i efterhand tänker jag "vilken seriös bilmek byter 4 spridare mm för över 24000 spänn utan att FÖRST testa tändstiften/spolar vid dessa symtom... När problemet dessutom uppkom DIREKT efter deras tändstiftbyte?!". Jag sa ju till dem att jag undrade om det kunde ha med tändstiftbytet att göra men de nekade det. Känner mig riktigt grundlurad.

Senast redigerat av Zasso (4 april 2023)

Utmarks-Loke
4 april 2023 · 5 809 Inlägg

Ryckig gång borde få varje bilmekaniker att genast tänka på tändningsfel och VAG har varit kända nästan sedan urminnes tider för tändspolar som går sönder. Så varför verkstaden började byta spridare för stora pengar är helt oförklarligt.

zleepy Trucker
5 april 2023 · 1 391 Inlägg

Zasso skrev:
Hej igen, vill bara uppdatera att den andra verkstaden, Stiven, bytte ut tändstiften och en trasig spole på cylinder 1 viket löste problemet helt! 😀 Precis som zleepy trucker misstänkte!! Tusen tack till Zleepy trucker och Stiven verkstad- bilen räddad från att skrotas!! Nu går den hur fint som helst igen.
Det kostade 2700 pix, som hittat. Riktigt illa bara att jag betalat 24 400 till den andra, auktoriserade VW-verkstan helt i onödan för deras felsök och reparationer som inte löste problemet. Och såhär i efterhand tänker jag "vilken seriös bilmek byter 4 spridare mm för över 24000 spänn utan att FÖRST testa tändstiften/spolar vid dessa symtom... När problemet dessutom uppkom DIREKT efter deras tändstiftbyte?!". Jag sa ju till dem att jag undrade om det kunde ha med tändstiftbytet att göra men de nekade det. Känner mig riktigt grundlurad.

Men vad skönt att höra! härligt!

Stört att någon går på och byter spridare för såna pengar så löst, tråkigt du fick betala så mycket..

Hoppas vi kärran rullar felfritt framöver då smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang