Fruktansvärd avgaslukt i kupé S70 -98

Macluc
25 mars 2023 · 5 Inlägg

Hej! Jag köpte nyligen en Volvo S70 2.0 126hk. Där bl.a avgassystemet var bytt enda fram till grenröret. Men något jag märkt nu när jag kört den är hur fruktansvärt mycket avgaser det luktar i kupén. Det är så starkt att man får huvudvärk. Inte nog med det låter den ju något avsevärt, precis som att det inte skulle vara tätt någonstans. Och eftersom lukten går in i kupén bör ju läckaget vara rätt så nära motorrummet. När man kör är det ingen fara, det är när man stannar eller backar som lukten kommer. Är det någon som haft liknande problem och har någon aning om vad det kan vara, så är jag tacksam för svar!

Mvh Macluc

zzr94092
25 mars 2023 · 4 378 Inlägg

Inte svårare än att du kryper under o kollar!

Macluc
25 mars 2023 · 5 Inlägg

zzr94092 skrev:
Inte svårare än att du kryper under o kollar!

Har gjort detta. Även täppt till avgasröret för att höra läckaget lättare. Men hör inget ovanligt

zzr94092
25 mars 2023 · 4 378 Inlägg

Då är det väl tätt då..
"med det låter den ju något avsevärt, " skriver du,

Macluc
25 mars 2023 · 5 Inlägg

zzr94092 skrev:
Då är det väl tätt då..
"med det låter den ju något avsevärt, " skriver du,

Vad förklarar då avgaslukten i kupén?

Utmarks-Loke
25 mars 2023 · 5 813 Inlägg

Är det ett originalsystem eller är det eftermarknads typ Simons? I såna fall kan det vara dämpare som inte dämpar speciellt effektivt och då är det därför det väsnas. Men om det väsnas trots att det är original måste det ju läcka någonstans och det är omöjligt för oss att gissa som inte är på plats. Men generellt är det i skarvarna största risken för läckage är så skärskåda dom noga.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 mars 2023 · 13 673 Inlägg

nog lättare än så..  vevhusventilationen..  det kan lukfta rejält och ge huvudvärk  jag märker diret när vevhusesgaser läcker ut men vissa märker det aldrig..   men när man stannar eller backar så brukar gaserna lättare leta in sig i friskluften som sitter relativt nära motorn  så där skulle jag börja kolla..  gissar på att slangen är trasig uppe på toppen eller just när den går in innaför insuget det är standard fel på dom.. 

hade en 855:a som slangen var av på  både jag och bes gubben märkte doften..  men han kunde inte hitta var det läckte och släppte igenom den..  men där var slangen trasig just vid insuget men slangen var relativt fastkilad och totalt omöjligt att se att en var av.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Macluc
25 mars 2023 · 5 Inlägg

Growe skrev:
nog lättare än så..  vevhusventilationen..  det kan lukfta rejält och ge huvudvärk  jag märker diret när vevhusesgaser läcker ut men vissa märker det aldrig..   men när man stannar eller backar så brukar gaserna lättare leta in sig i friskluften som sitter relativt nära motorn  så där skulle jag börja kolla..  gissar på att slangen är trasig uppe på toppen eller just när den går in innaför insuget det är standard fel på dom.. 

hade en 855:a som slangen var av på  både jag och bes gubben märkte doften..  men han kunde inte hitta var det läckte och släppte igenom den..  men där var slangen trasig just vid insuget men slangen var relativt fastkilad och totalt omöjligt att se att en var av.

Tack för svar! Ska kolla detta såfort som möjligt!

Låter ju som att det kan vara något sådant!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 mars 2023 · 13 673 Inlägg

Macluc skrev:

Growe skrev:
nog lättare än så..  vevhusventilationen..  det kan lukfta rejält och ge huvudvärk  jag märker diret när vevhusesgaser läcker ut men vissa märker det aldrig..   men när man stannar eller backar så brukar gaserna lättare leta in sig i friskluften som sitter relativt nära motorn  så där skulle jag börja kolla..  gissar på att slangen är trasig uppe på toppen eller just när den går in innaför insuget det är standard fel på dom.. 

hade en 855:a som slangen var av på  både jag och bes gubben märkte doften..  men han kunde inte hitta var det läckte och släppte igenom den..  men där var slangen trasig just vid insuget men slangen var relativt fastkilad och totalt omöjligt att se att en var av.

Tack för svar! Ska kolla detta såfort som möjligt!

Låter ju som att det kan vara något sådant!

ja om den är lite fränare i doften och sötare så är det nog vevhuset..smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang