Hur mycket kan det kosta att byta motor i en volvo 740?

eyivvh
26 mars 2023 · 3 Inlägg

Tjenare, är nyfiken på hur mycket det kan kosta om man lämnar in sin 740 till en ordentlig verkstad för att byta ut en b230f till b230fk på en volvo 740.

Skulle gärna vilja ha en turbomotor i min bil men har varken kunskap eller plats för ett motorbyte.

xXSammy
26 mars 2023 · 6 566 Inlägg

Bara arbete för byte motor och förflyttning komponenter samt montera ny kamrem brukar ligga på allt ifrån 10 till 30 tusen (och upp) i arbete beroende på bil och timdebitering

Sen är det frågan om hur många verkstäder som vill konvertera en bil, som sen måste registreringsbesiktigas för att bli laglig. Om de ens går den "lätta" vägen.

Senast redigerat av xXSammy (26 mars 2023)

De/Dem
Mossan1
26 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Ja, även om en 740 är enkel att byta motor i drar timmarna iväg = pengar.

Ska den sen ändras från orginal så tillkommer en massa. Första avgastöret, ev katalysator, och en massa annat. Kanske styrdon också.

Lägg sen till att den inte kommer passera besiktningen utan regbesiktning. För godkänd sådan krävs säkert ytterligare saker som ska bytas....

Bara en fräsch turbomotor inkl turbo och alla tillbehör är en vacker slant.
Sen säkert tiotusentals kronor till i bara arbetskostnad. På det regbesiktning...

Nej, köp en 740 turbo istället.
Lönar sig säkert ekonomisk också även om en fräsch sådan (och ej söndermodifierad)  är dyr.

Senast redigerat av Mossan1 (26 mars 2023)

eyivvh
26 mars 2023 · 3 Inlägg

Mossan1 skrev:
Ja, även om en 740 är enkel att byta motor i drar timmarna iväg = pengar.

Ska den sen ändras från orginal så tillkommer en massa. Första avgastöret, ev katalysator, och en massa annat. Kanske styrdon också.

Lägg sen till att den inte kommer passera besiktningen utan regbesiktning. För godkänd sådan krävs säkert ytterligare saker som ska bytas....

Bara en fräsch turbomotor inkl turbo och alla tillbehör är en vacker slant.
Sen säkert tiotusentals kronor till i bara arbetskostnad. På det regbesiktning...

Nej, köp en 740 turbo istället.
Lönar sig säkert ekonomisk också även om en fräsch sådan (och ej söndermodifierad)  är dyr.

Jovisst, 740 tic är min drömbil men finns ju inga till salu. Förutom en sunkig för 49tkr och 2st som någon bilhandlare säljer för över 150tkr. Som dessutom inte blivit såld på hur länge som helst.

Ockerpriser om man frågar mig. Men men, finns det småbarn som är villiga att betala 60-80tkr för en slö d24 går väl priserna upp på allt...

Senast redigerat av eyivvh (26 mars 2023)

xXSammy
26 mars 2023 · 6 566 Inlägg

740 börjar bli så pass gamla nu att de som är hyfsat fräscha stiger i pris, alla är väl skattebefriade också?
Då blir de ovanligare ännu dyrare.. Vem vill samla på en 740 GL om de finns TIC tillgängliga ?

De/Dem
Utmarks-Loke
26 mars 2023 · 5 814 Inlägg

Sånt gör man själv hemma och om man inte kan eller har möjlighet själv är det bättre att vänta till en färdig bil dyker upp till salu. Om man ens kan hitta någon firma som vill göra det kan det ändå bli hur dyrt som helst

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 mars 2023 · 13 674 Inlägg

du lär dig på vägen dit.. ingen kan allt från början..    fördelen att man kan ta en komplett 940 och mer eller mindre flytta över i ett 740 skal.     

har gjort så ett par gånger och det tar en helg när man är van skruvare.. men en nybörjare klarar det lätt på ett par veckor.     det enda som är vikigt är att ha rätt vilja och verktyg.     resten lär du dig på vägen.       du kanske får lägga en helg på att plocka ur gamla motorn när du gjort det är du en bra bit på väg i kunskap.    då har du lärt dig grunden..      självklart bör du ha någon som kan hjälpa dig för vissa saker är ju lite tunga att flytta runt själv och framför allt svårt att sätta motorn på plats helt själv. 

det stora problemet är elsystemet  men det finns massor av smidiga och lätta lösningar..   där får jag nog slå slaget för motorelhärva från en volvo 240 från 88b-93

om du inte har riktigt flyt och har en 88b eller nyare 740 men inte en bil med regina system för då är det ganska lätt man får förlänga lmm sladden och koppla in ett spridarmotstånd alternativ byta spridare som inte behöver spridarmotstånd.. 

allt sånt finns det massor av info att hitta online hur man ska göra. 
det enda man inte kan hitta online är  att våga ge sig på något nytt och sen följfölja det även om det kan kännas som en uppförsbacke..     tror inte du hittar någon som gör bytet för under 20k   eftersom det just är ganska tidskrävande.   
tror ärligt dom mesta verkstäderna säger nej direkt.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
eyivvh
27 mars 2023 · 3 Inlägg

Growe skrev:
du lär dig på vägen dit.. ingen kan allt från början..    fördelen att man kan ta en komplett 940 och mer eller mindre flytta över i ett 740 skal.     

har gjort så ett par gånger och det tar en helg när man är van skruvare.. men en nybörjare klarar det lätt på ett par veckor.     det enda som är vikigt är att ha rätt vilja och verktyg.     resten lär du dig på vägen.       du kanske får lägga en helg på att plocka ur gamla motorn när du gjort det är du en bra bit på väg i kunskap.    då har du lärt dig grunden..      självklart bör du ha någon som kan hjälpa dig för vissa saker är ju lite tunga att flytta runt själv och framför allt svårt att sätta motorn på plats helt själv. 

det stora problemet är elsystemet  men det finns massor av smidiga och lätta lösningar..   där får jag nog slå slaget för motorelhärva från en volvo 240 från 88b-93

om du inte har riktigt flyt och har en 88b eller nyare 740 men inte en bil med regina system för då är det ganska lätt man får förlänga lmm sladden och koppla in ett spridarmotstånd alternativ byta spridare som inte behöver spridarmotstånd.. 

allt sånt finns det massor av info att hitta online hur man ska göra. 
det enda man inte kan hitta online är  att våga ge sig på något nytt och sen följfölja det även om det kan kännas som en uppförsbacke..     tror inte du hittar någon som gör bytet för under 20k   eftersom det just är ganska tidskrävande.   
tror ärligt dom mesta verkstäderna säger nej direkt.

Tro mig, jag hade mer än gärna velat göra det själv, just för jag tycker om att skruva bilar och vill lära mig så mycket mer än bara "serva" bilen. Men jag har inget eget garage så det blir väldigt svårt för mig att kunna göra något sånt då.

Blanke
27 mars 2023 · 280 Inlägg

Finns oftast verkstäder du kan vara i om du letar runt, hör av med kompisar och folk som gillar att hålla på med bilar. Jag  hittade en komplett verkstad med lyft och allt för 500kr/4 månader.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 mars 2023 · 13 674 Inlägg

Blanke skrev:
Finns oftast verkstäder du kan vara i om du letar runt, hör av med kompisar och folk som gillar att hålla på med bilar. Jag  hittade en komplett verkstad med lyft och allt för 500kr/4 månader.

det var billigt   betalar 3k i månaden för mitt garage..  det är väll på 100kvm lyft och sånt har jag monterat själv..     värsta är att jag inte har tid att meka så jag har betalat det där garaget i 4år utan att egentligen varit där...

men oftast kan man hitta en plats för en bil för 1000-2000kr i månaden
vilket är okej..   vi var 4st från början i garaget men nu är det bara jag som har det.. har inte ens en bil där inne.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Blanke
27 mars 2023 · 280 Inlägg

jo mitt garage är ju lite av en större sak, så är väl kanske runtom 20 pers. Blir billigt då, men tufft att lämna bilen en längre tid.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 mars 2023 · 13 674 Inlägg

vi hade några fasta platser en lyft plats och en plats innanför dörren för snabbare jobb..  så tror man får in 5bilar ungefär..  går att få in upp till 7-8 om man verkligen vill..  men normala platser så är det 5 då kan man springa runt bilen okej..


problemet med dom där med många platser och mycket olika personer att det är inte sällan någon klåfingrig jävel som snor en massa saker i tid och otid...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
27 mars 2023 · 2 183 Inlägg

Finns gott om folk som byter motorer utan garage. Men man bör väl åtminstonde ha egen fastighet att hållas på. Är nog inte så populärt om man skulle göra något sånt på en allmän hyreshus parkering eller liknande smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang