Kallstart

Karim22
26 mars 2023 · 42 Inlägg

Hej! Snabbfråga, att starta en bil i -25 grader, är det farligt? Vad kan de ta för skada?

xXSammy
26 mars 2023 · 6 566 Inlägg

Sliter mer på batteriet 12V än motorn

Används ingen vinteranpassad olja (5W30, 0W30 som exempel) så blir den trögflytande och smörjer sämre i början

Motorvärmare är att föredra

De/Dem
Karim22
26 mars 2023 · 42 Inlägg

Men om jag en gång skulle starta i -25 så är det ingen större fara?

Mack Forum- och sitemoderator
26 mars 2023 · 26 113 Inlägg

Karim22 skrev:
Men om jag en gång skulle starta i -25 så är det ingen större fara?

Nej.
Såvida du har olja och allt är i sin ordning så bör det inte vara någon fara.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Karim22
26 mars 2023 · 42 Inlägg

xXSammy skrev:
Sliter mer på batteriet 12V än motorn

Används ingen vinteranpassad olja (5W30, 0W30 som exempel) så blir den trögflytande och smörjer sämre i början

Motorvärmare är att föredra

Antar att de blir bättre om ja stoppar batteriet på laddare under natten?

Utmarks-Loke
26 mars 2023 · 5 813 Inlägg

Om batteriet var någorlunda fullt efter en längre tur under dagen behövs ingen laddare under natten för att det skall starta i morgon. -25 är inte speciellt kallt, återkom när det är -40.

Nybergrobin
26 mars 2023 · 2 377 Inlägg

Det är inte att föredra om du ska göra det varje dag i flera års tid men en gång är lugnt.

Har du motorvärmare/dieselvärmare så kör gärna den en timme innan start.

Karim22
26 mars 2023 · 42 Inlägg

Gör det inte varje dag, men har gjort de kanske 6ggr under hela vintern, så antar att det inte är så farligt?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 mars 2023 · 17 380 Inlägg

Vi har på jobbet en Kia diesel som områdesbil. Dvs den går aldrig längre än cirka 1km åt gången. På vintern startas denna, ofta utan glödning, och gasen trycks i botten direkt. Den har överlevt i snart 10 år...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
27 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Dom är designade att tåla sådana starter. Även i under 30minus.
Bilar körs i Sibirien också, där dennär än kallare.

Får den starta och gå snällt till den börjar bli varm och sedan körs genomvarm är det inget problem alls. Normalt bruk.  Kall och kortkörning ger problem på sikt med både batteri, katalysator/partikelfilter osv.


Om man startar i riktig kyla och stänger av igen efter typ sekunder kan man få problem att starta igen.  Ska bilen flyttas lite kort pga datumparkering eller snöskottning bör den gå i några minuter i alla fall. Enstaka gång är det lugnt, men inte allt för ofta det heller utan genomvarmkörd mellan.

Kallstarta och genast ge järnet ska verkligen undvikas även om den inte pajar efter EN gång....

Senast redigerat av Mossan1 (27 mars 2023)

torsen
27 mars 2023 · 7 198 Inlägg

Nu vet jag ju inte vad det är för bil det gäller......... men vissa bilar är bättre förberedda - i regel äldre bilar.
Men vad gäller Citroen 2CV, Dyane, AM6 & 8 samt Citroen GS/GSA och Lada Niva så har jag flera gånger förfarit som följer.
I avsikt att inte fresta på det nedkylda batteriet, som när det är kallt inte kan frigöra så mycket energi så:
Öppna huven och pumpa fram bensin till förgasarens flottörhus.
Endera genom en "flärp" på bensinpumpen, eller genom att veva runt motorn några varv.
Vevar man sedan runt motorn ytterligare några varv för att "mjuka upp" den frusna motorn så är chansen större att den startar.

Startgas kan vara en vän i nöden.

Bland det bästa man kunde göra förr var att på bilar med 12 voltsystem montera en 9 volt tändspole och förkopplingsmotstånd.
Är man riktigt modig monterar man en 6-volt tändspole med förkopplingsmotstånd - har jag gjort!
På flera 12 voltbilar har jag monterat 6 volt startmotor utan problem.

Men mina tips hör väl forntiden till, liksom bilarna.

jaka54
27 mars 2023 · 5 680 Inlägg

Håller med Torsen. När jag hade en Volvo 145 från 1977 som var svårstartad när det vara fuktigt och nära nollan ute så bytte till 9V tändspole med förkopplingsmotstånd...vilken skillnad!

torsen
27 mars 2023 · 7 198 Inlägg

Eftersom jag ännu inte vet vad det är fråga om för bil, så vill jag komplettera med:
Se till att tändkablarna är rena och torra och inte ligger mot eller nära någon metalldel.
Själv brukar jag, på bilar med långa tändkablar isolera tändkablarna med extra plastbitar, som styr tändkablarnas placering, som jag plockat från andra bilar på en bilskrot.

Att en mörk och fuktig decemberdag, när man äntligen fått igång motorn, skåda under en öppen motorhuv kan vara en upplevelse.
Det blixtrar så vackert vid alla överslag från tändkablar till andra metallmotordelar - ett skådespel!

Brådhis * Voff voff *
27 mars 2023 · 10 244 Inlägg

Karim22 skrev:
Hej! Snabbfråga, att starta en bil i -25 grader, är det farligt? Vad kan de ta för skada?

Snabbsvar: Nej! Ingenting så länge bilen är en normal bil och är i normalt skick.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Blanke
28 mars 2023 · 280 Inlägg

Kallstartade min skitiga opel astra varje dag i 3 veckor på raken då jag jobbade där det inte fanns motorvärmaruttag. Var allt från -15 till -40, klarade sig väl.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 mars 2023 · 17 380 Inlägg

Prima förgasaren? tändspolen? Tändkablar?
Kom igen nu gubbar... 70-talet är över!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
28 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Prima förgasaren? tändspolen? Tändkablar?
Kom igen nu gubbar... 70-talet är över!

Ja, många fastnade där.

"torsen" nämnde bilmärket Lada innan och det är nog den enda som skulle puttra igång i -50 av alla bilar idag.
Lagerspelen är större i ny Ladamotor än en kraftigt sliten "Västvärlds motor" just för det, tex.
Startvev medföljer nog en 2023'a också.

Senast redigerat av Mossan1 (28 mars 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 mars 2023 · 17 380 Inlägg

I princip alla bilar idag ska väl starta direkt i -25 grader. Lägger ett veto på Fiat...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang