Ska jag eller bilhandlaren betala?

simon37
26 mars 2023 · 9 Inlägg

Hej! Köpte en bil fredagen den 17/3 alltså för knappt två veckor sedan. Jag har skriftligt frågat innan köpet om ett kamremsbyte är gjort och fått till svar att det inte ska göras förrän 18 000 mil. Bilen har gått 13 000 mil.

Nu har servicelampan dykt upp och jag skulle in och boka en service då det av min förvåning läggs till ett kamremsbyte i servicen. Efter vidare titt så är det kamremsbyte vid 15-18000 mil alternativt 10 år.

Jag tycker att bilhandlaren varit otydlig och inte helt ärlig. Har jag rätt att kräva ersättning alternativt att bilhandlaren byter kamrem på bilen?

Stort tack på förhand.

zzr94092
26 mars 2023 · 4 378 Inlägg

Varför ska handlarn betala? Bilen gått 13000, och byte ska ske vid 15- 18000....Tycker du inte att verkar konstigt att om handlarn  skulle betala?

simon37
26 mars 2023 · 9 Inlägg

zzr94092 skrev:
Varför ska handlarn betala? Bilen gått 13000, och byte ska ske vid 15- 18000....Tycker du inte att verkar konstigt att om handlarn  skulle betala?

Såklart, men som jag skrev så är det 15-18000 mil eller 10 år (man går på det som inträffar först). Bilen är 10 år vilket innebär att det är dags för kamremsbyte.

zzr94092
26 mars 2023 · 4 378 Inlägg

Då får du väl åxxå skriva att den är 10 år!!

simon37
26 mars 2023 · 9 Inlägg

zzr94092 skrev:
Då får du väl åxxå skriva att den är 10 år!!

Ursäkta! Det var jag otydlig med

zzr94092
26 mars 2023 · 4 378 Inlägg

👍👍

granadadr
27 mars 2023 · 7 269 Inlägg

om du hade velat att handlaren skulle (betalat) så skulle du helt enkelt prutat på detta vid affären, nu anser jag du får stå ditt kast,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
simon37
27 mars 2023 · 9 Inlägg

granadadr skrev:
om du hade velat att handlaren skulle (betalat) så skulle du helt enkelt prutat på detta vid affären, nu anser jag du får stå ditt kast,

I en drömvärld hade jag såklart gjort det men jag var dum nog att lita på att bytet skulle ske vid 18000 och köpte av den anledningen bilen och bad inte om justering på priset då det var så långt bort i tiden. Men i själva verket är det dags för det nu då bilen är 10 år gammal och det visste dem troligtvis garanterat om som bilhandlare.

Low
27 mars 2023 · 3 296 Inlägg

simon37 skrev:

granadadr skrev:
om du hade velat att handlaren skulle (betalat) så skulle du helt enkelt prutat på detta vid affären, nu anser jag du får stå ditt kast,

I en drömvärld hade jag såklart gjort det men jag var dum nog att lita på att bytet skulle ske vid 18000 och köpte av den anledningen bilen och bad inte om justering på priset då det var så långt bort i tiden. Men i själva verket är det dags för det nu då bilen är 10 år gammal och det visste dem troligtvis garanterat om som bilhandlare.

Håller med dig lite, handlaren gjorde liten fuling.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 mars 2023 · 17 380 Inlägg

Vad är det för bil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simon37
27 mars 2023 · 9 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vad är det för bil?

Det är en Volvo V60 T3

Jesper328
27 mars 2023 · 2 333 Inlägg

Du kan ju alltid ringa och vara lite förbannad.
Inte för att jag tror att det skulle ge något, men man kan alltid försöka.
Sedan kan ju säljaren hävda att han inte visste om årsintervallen.

Jag tror nog att det bara är att bita i det sura äpplet, och dra lärdom av situationen.
*Kontrollera alltid serviceintervaller och om fordonet har servats efter dem.
Intervaller hittar du på t.ex car.info.

Up the RA
MisterAxl
27 mars 2023 · 103 Inlägg

Low skrev:

simon37 skrev:

granadadr skrev:
om du hade velat att handlaren skulle (betalat) så skulle du helt enkelt prutat på detta vid affären, nu anser jag du får stå ditt kast,

I en drömvärld hade jag såklart gjort det men jag var dum nog att lita på att bytet skulle ske vid 18000 och köpte av den anledningen bilen och bad inte om justering på priset då det var så långt bort i tiden. Men i själva verket är det dags för det nu då bilen är 10 år gammal och det visste dem troligtvis garanterat om som bilhandlare.

Håller med dig lite, handlaren gjorde liten fuling.

Handlaren gjorde absolut en fuling i det här fallet.
Om han sade specifikt att det ska göras vid 18 000 mil och intervallet är mellan 13 000 mil - 18 000 mil så har han inte fel. Han har bara valt att utelämna att rekommendationen ser annorlunda ut, förmodligen för att han ville få bilen såld lättare.

Men rent juridiskt, det du skulle kunna göra är att påpeka att intervallet är mellan 13 000 mil - 18 000 mil ELLER efter 10 år, beroende på vilket som kommer först. Då kan du hävda viss rätt enligt köplagen.

19 §
Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om:
1) Varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.
2) Säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet.
3) Varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Det finns andra punkter i köplagen också som är till fördel gentemot köparen men också säljaren. Till exempel att köparen har undersökningsplikt.

20 §
Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.

Sen att du har en lång uppförsbacke framför dig om du skulle driva ärendet hela vägen till Tingsrätten, det är en annan femma.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 mars 2023 · 17 380 Inlägg

Säljaren har väl bara sagt saken? Då står ord mot ord. Nej, den matchen är inte kul.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simon37
27 mars 2023 · 9 Inlägg

MisterAxl skrev:

Low skrev:

simon37 skrev:

I en drömvärld hade jag såklart gjort det men jag var dum nog att lita på att bytet skulle ske vid 18000 och köpte av den anledningen bilen och bad inte om justering på priset då det var så långt bort i tiden. Men i själva verket är det dags för det nu då bilen är 10 år gammal och det visste dem troligtvis garanterat om som bilhandlare.

Håller med dig lite, handlaren gjorde liten fuling.

Handlaren gjorde absolut en fuling i det här fallet.
Om han sade specifikt att det ska göras vid 18 000 mil och intervallet är mellan 13 000 mil - 18 000 mil så har han inte fel. Han har bara valt att utelämna att rekommendationen ser annorlunda ut, förmodligen för att han ville få bilen såld lättare.

Men rent juridiskt, det du skulle kunna göra är att påpeka att intervallet är mellan 13 000 mil - 18 000 mil ELLER efter 10 år, beroende på vilket som kommer först. Då kan du hävda viss rätt enligt köplagen.

19 §
Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om:
1) Varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.
2) Säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet.
3) Varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Det finns andra punkter i köplagen också som är till fördel gentemot köparen men också säljaren. Till exempel att köparen har undersökningsplikt.

20 §
Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.

Sen att du har en lång uppförsbacke framför dig om du skulle driva ärendet hela vägen till Tingsrätten, det är en annan femma.

Tack för infon! Får grotta lite i detta helt enkelt. Börjat med att ställa en öppen fråga på mail kring hur dem ställer sig till detta.

simon37
27 mars 2023 · 9 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Säljaren har väl bara sagt saken? Då står ord mot ord. Nej, den matchen är inte kul.

Nix, har den ställda frågan och svaret på mail.

Mossan1
27 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Om jag förstått rätt är bilen en 2013, dvs 10år gammal och gått 13.000mil.
Det är tidsgränsen som slår till nu?

Kamremmar har tidsgräns också, och nog kan man förvänta sig att en bilhandlare har koll på både det och  bilens aktuella ålder.
Efter 10år ska den bytas. Punkt.

Tidsgräns är varken något nytt eller ovanligt påfund.

En seriösare Bilfirma borde ta på sig extrakostanden i servicen för själva rembytet eftersom dom uttryckligen menat att den inte är dags, kan jag tycka.

Men vad juridiken säger är ju mindre klart.

Absolut ska du snacka med dom.
Börja i trevlig ton och öka till allvarlig om nödvändigt, utan att direkt orsaka otrevligheter. Det vinner man absolut inget på, men visa missnöje kan man.

Har du köpt bilen av en privatperson, kan du dock lägga ner och bita i sura äpplet.
Företag är en annan femma.

Senast redigerat av Mossan1 (27 mars 2023)

simon37
27 mars 2023 · 9 Inlägg

Mossan1 skrev:
Om jag förstått rätt är bilen en 2013, dvs 10år gammal och gått 13.000mil.
Det är tidsgränsen som slår till nu?

Kamremmar har tidsgräns också, och nog kan man förvänta sig att en bilhandlare har koll på både det och  bilens aktuella ålder.
Efter 10år ska den bytas. Punkt.

Tidsgräns är varken något nytt eller ovanligt påfund.

En seriösare Bilfirma borde ta på sig extrakostanden i servicen för själva rembytet eftersom dom uttryckligen menat att den inte är dags, kan jag tycka.

Men vad juridiken säger är ju mindre klart.

Absolut ska du snacka med dom.
Börja i trevlig ton och öka till allvarlig om nödvändigt, utan att direkt orsaka otrevligheter. Det vinner man absolut inget på, men visa missnöje kan man.

Har du köpt bilen av en privatperson, kan du dock lägga ner och bita i sura äpplet.
Företag är en annan femma.

Stämmer! Fick även nu besked av Volvo att miltalet har sänkts sedan länge till 13800 så oavsett har han undanhållit gränsen på 10 år och angett fel miltal för byte. Det är av en bilhandlare och har skickat iväg ett trevligt mail nu där jag förklarar läget och frågar hur dem ställer sig till detta. Tror inte det håller att han ”inte visste” om att miltalet för kamremsbyte har sänkts alternativt att han inte visste om årsgränsen. Som säljare räcker det nog inte och man kan inte vara ovetandes om vad man säljer i min värld..

jaka54
27 mars 2023 · 5 680 Inlägg

Simon37  Man  skriver "De ställer sig "wink Man säger visserligen "dom" men man skriver de inte dem...apropå diskussionen som nu pågår i pressen om vi ska gå över till att skriva "dom" istället för de och dem.

Lucif3r
27 mars 2023 · 2 183 Inlägg

Det dom ev. skulle kunna argumentera är att remmen faktiskt inte är 10år ännu, utan 9 år och X antal månader. Detta beroende på när bilen byggdes/togs i bruk så klart. Togs den i bruk -12 så är den ju över 10år, men togs den i bruk sent -13 så, tekniskt sett, är den ju inte 10 år ännu...
Givetvis ett isf fruktansvärt löjligt argument men...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang