Köra på bana - tips?

Vansterfilen
27 mars 2023 · 94 Inlägg

Hej,

Ska ge mig ut och köra på bana för första gången, vill gärna höra om det är något specifikt man bör tänka på. Det är en s.k. allmän trackday jag ska ge mig ut på så det lär vara en rätt stor blandning av fordon och förare.

Jag har ett X antal hundratalstimmar i diverse racingsimulatorer så jag tar mig runt en bana rätt skapligt även i verkligheten hoppas jag, men tänker på eventuella risker som kan uppstå. Läst lite om brake-fading etc, vad finns det mer för risker?

Min bil är rätt up-to-date, schyssta bromsar, nyligen servad etc. Tänkte köra med mina vinterdäck då jag helst inte vill slita allt för mycket på mina sommardäck redan nu.

Sen den eviga frågan angående försäkringar. Den vanliga försäkringen täcker inte vid bankörning som jag förstått det, men hur gör alla som kör sina bilar på trackdays? Lever man med risken att bromsarna kanske ger upp och att man sedan kör rakt in i en sprillans ny 911:a och därmed blir skuldsatt för livet? Finns det någon försäkring man kan teckna?

Tack för hjälpen!

Hamilton
27 mars 2023 · 8 864 Inlägg

Försäkringarna man tecknar täcker bara skador för 3e part så både du och han med 911 får stå för dom egna skadorna. Men lyssna med arrangören vad som gäller.

Fotograf på tierpidag.se
mats757
27 mars 2023 · 912 Inlägg

Vinterdäcken kommer att överhetta på några varv och slitas ut innan dagen är slut. Väldigt dålig ide.
Framgår inte vad du har för bil. Men kolla på populära trackdays bromsbelägg för din modell. Pirat bromsbelägg kan bli onödigt spännande när man kört några varv. Bromsbortfall är ingenting man önskar i 180km/h
Så ska det var ny bromsvätska i hela systemet. Det viktiskaste är ATT den är bytt.

Bra däck, sportbromsbelägg och ny bromsvätska!

Vansterfilen
27 mars 2023 · 94 Inlägg

Hamilton skrev:
Försäkringarna man tecknar täcker bara skador för 3e part så både du och han med 911 får stå för dom egna skadorna. Men lyssna med arrangören vad som gäller.

Okey, får kolla med arrangören, tack!

mats757 skrev:
Vinterdäcken kommer att överhetta på några varv och slitas ut innan dagen är slut. Väldigt dålig ide.
Framgår inte vad du har för bil. Men kolla på populära trackdays bromsbelägg för din modell. Pirat bromsbelägg kan bli onödigt spännande när man kört några varv. Bromsbortfall är ingenting man önskar i 180km/h
Så ska det var ny bromsvätska i hela systemet. Det viktiskaste är ATT den är bytt.

Bra däck, sportbromsbelägg och ny bromsvätska!

Det är en Ford Fiesta ST. Bromsvätskan är bytt 500 mil sedan men det allra bästa är att man byter även direkt innan bankörning då?
Standard bromsbelägg på, men de är också bytta för ca 500 mil sedan.

Jag förstår också att vinterdäcken kommer ge upp relativt snabbt, men då det är min första gång och det bokstavligen snöar as we speak, så kör jag nog på det ändå och tar det lite lugnare första gången. Tanken är att köra mer i sommar så då blir det sommardäck etc.

Men tack för tipsen! Då är det bromsarna som är det viktigaste. Banan jag ska köra på är dock ingen höghastighetsbana, tror inte jag når över 120 km/h hur mycket jag än försöker, samt är det gott om utrymme längs sidorna om bromsarna skulle ge med sig men tänker att jag kommer ta det lugnt denna gången.

jaka54
27 mars 2023 · 5 682 Inlägg

Vilken bana?

Vansterfilen
27 mars 2023 · 94 Inlägg

jaka54 skrev:
Vilken bana?

Sturup Raceway.

torsen
27 mars 2023 · 7 202 Inlägg

Vansterfilen skrev:
Jag förstår också att vinterdäcken kommer ge upp relativt snabbt, men då det är min första gång och det bokstavligen snöar as we speak, så kör jag nog på det ändå och tar det lite lugnare första gången. Tanken är att köra mer i sommar så då blir det sommardäck etc.

Tag med sommardäcken i bagageutrymmet och byt på plats vid banan.
För du tänker väl inte köra hem på utslitna däck i vinterväglag?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 mars 2023 · 13 674 Inlägg

https://www.youtube.com/watch?v=pBRUHUH … aCharoudin

lite tips vad dom tycker är bra att ha koll på.. 

som sagt inga dubbfria vinterdäck på banan.. totalt livsfarligt.. 
använd sunt förnuft och tro inte att du kommer vara snabbast på banan även om du skulle ha den snabbaste bilen på pappret..   
dessutom är det lätt att överköra en bil   
byt bromsvätskan för det är det första som kommer skapa problem..    bara för att man gör servicar som man ska så ska du inte tro att din vätska är bra..  samma med belägg.. 
och håll koll i backspeglarna som nybörjare kommer du bli omkörd hela tiden... då gäller det att ha koll på vad som är runt dig...   så du inte kastar dig  framför en bil som åker betydligt mycket fortare än dig..  och lek inte Tarzan på banan..    tro inte att du är med i en tävling utan du är där för att njuta..

bäst är om du kan få med en instruktör.. om du får den möjligheten ta den..  för inget är mer givande än att ha en med bra erfarenheter som ger tips var bromspunkter och sånt är..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
27 mars 2023 · 10 245 Inlägg

Vinterdäck på trackday? Nej... Bara nej! Av så många skäl!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vansterfilen
28 mars 2023 · 94 Inlägg

Growe skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=pBRUHUHxL2Q&ab_channel=MishaCharoudin

lite tips vad dom tycker är bra att ha koll på.. 

som sagt inga dubbfria vinterdäck på banan.. totalt livsfarligt.. 
använd sunt förnuft och tro inte att du kommer vara snabbast på banan även om du skulle ha den snabbaste bilen på pappret..   
dessutom är det lätt att överköra en bil   
byt bromsvätskan för det är det första som kommer skapa problem..    bara för att man gör servicar som man ska så ska du inte tro att din vätska är bra..  samma med belägg.. 
och håll koll i backspeglarna som nybörjare kommer du bli omkörd hela tiden... då gäller det att ha koll på vad som är runt dig...   så du inte kastar dig  framför en bil som åker betydligt mycket fortare än dig..  och lek inte Tarzan på banan..    tro inte att du är med i en tävling utan du är där för att njuta..

bäst är om du kan få med en instruktör.. om du får den möjligheten ta den..  för inget är mer givande än att ha en med bra erfarenheter som ger tips var bromspunkter och sånt är..

Tack för tipsen, ska kolla in videon!

Brådhis skrev:
Vinterdäck på trackday? Nej... Bara nej! Av så många skäl!

Nej, jag förstår. Det blir sommardäck.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang