Byta bromsslang volvo s60 2001

Blanke
27 mars 2023 · 280 Inlägg

Har ingen induktionsvärmare eller någon brännare att använda, tror ni att det i stället funkar att spraya rostlösning i några dagar på muttrarna? Har inte lust att börja skruva och sen göra sönder bromsröret.

Mossan1
27 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Spray gör sällan större verkan så tyvärr.  Brukar vara för tätt i rostig gänga så inget kommer in.  Har den däremot börjat röra sig....

Det händer också med just bromsrör att även om gängan släpper sitter skruvnippeln fast på röret så röret vrids med.  Då kan man få snurra slangen i stället.

Jag har en minibrännare med vanlig tändargas som värmer upp (mindre detaljer) mer än man tror. Kallas minisvets tror jag. Köpt på Biltema eller Jula.  Värma och sen snabbkyla med vatten i sprayflaska när det är en detalj som går in i annan.  En mutter är annan sak. Den ska vara varm.

Senast redigerat av Mossan1 (27 mars 2023)

jaka54
27 mars 2023 · 5 680 Inlägg

Fastrostade bromsrörsmuttrar är ett helsike! Och som ni säger så när man väl fått loss muttern lite grand så sitter bromsröret fast i muttern. Och man vill ju inte vrida av röret.
Att värma med gasollåga och sen kyla av med vatten ,värma igen och kyla av osv hålla på så där,  så brukar det till slut ge med sig ...men det tar tid. Sprayolja i kombination med att värma funkar också bra...men som sagt man får hålla på ett tag...

Blanke
28 mars 2023 · 280 Inlägg

Överväger att lämna in den på Volvo. Dom ville ha 2900kr för arbetstiden och allt material. Vad säger ni om det priset?

Mossan1
28 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Jag ryckte spontant nästan 3k var i mesta laget för EN bronsslang, men visst, ska du göra själv behöver du ju köpa grejer utöver slangen, uslas en massa och visst är det bekvämt att bara betala ibland.

Jag idiotförklarar inte.

torsen
28 mars 2023 · 7 198 Inlägg

Jag har också råkat ut för problemet att själva nippeln lossat från hjulcylindern, men att röret suttit fast i nippeln.
Då har jag lossat hjulcylinderns skruvar i bromsskölden och med svetstång eller rörtång hållit fast nippeln(med röret i) och roterat hjulcylindern = "skruvat av" hjulcylindern av nippeln.
Vet inte om det är tillämpligt i ditt fall?

Blanke
28 mars 2023 · 280 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag ryckte spontant nästan 3k var i mesta laget för EN bronsslang, men visst, ska du göra själv behöver du ju köpa grejer utöver slangen, uslas en massa och visst är det bekvämt att bara betala ibland.

Jag idiotförklarar inte.

Det var 2900kr för att byta ut båda slangarna. 1500kr per slang isåfall. Kanske lite dyrt. Men om jag ska göra det själv så måste jag köpa in slangar, bromsvätska, slangclips, ett verktyg eller två och en slang att stoppa in i en flaska. Plus att det kan ta mig X antal timmar. Har även sett hur det ser ut därnere när jag böt bromsklossar och risken att någonting går sönder när jag leker mig fram är stor.

Mossan1
29 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Jasså för BÅDA slangarna fram.

Ja, då köper jag priset, och precis som jag skrev och du säger: Du måste ju inhandla mer än slangarna om du ska göra det själv.

Saker som finns till annan gång, men likväl....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang