Volvo 745 1990 GL dör ibland vid lågvarv. Jordfel?

Apelsinen1
28 mars 2023 · 4 Inlägg

Hallå där.

Min Volvo 745 vill inte fungera som den ska. Så länge jag gasar så går den bra. Men när jag står på tomgång så blir varvtalet ibland för lågt. Problemet är att står jag på tomgång och till exempel tar fläkten från 0 till max så går varvtalet hastigt ner nästan så den dör och sen upp igen. Samma sak om jag sätter igång helljuset. Står jag still och trycker på bromsen så går varvtalet ner lite också. Det har hänt flera gånger att jag till exempel stannar vid en rondell och bilen bara dör för att varvtalet går ner för mycket. Så jag måste vara lite på gasen hela tiden. När bilen dör så går den inte att starta direkt igen utan bara snurrar utan att tända. Då måste jag vänta cirka 5-10 minuter innan jag försöker igen och då går det direkt. Enligt felsökning/felsignaler så är det inget som är fel. Men uppenbarligen är det ju något fel.

Jag tror att det är dålig jordning nånstans. Tändfördelaren kanske? Men vet inte var alla jordpunkter sitter. Jordkabeln på batteriet har jag iallafall fixat upp så den är i bra skick.

Några tips? Tacksam för svar.

zzr94092
29 mars 2023 · 4 378 Inlägg

Mät laddningen på batteriet,och även vad generatorn ger!

Steff240
29 mars 2023 · 1 005 Inlägg

En rengöring av tomgångsmotorn är nog ingen dum ide att testa heller smile

Apelsinen1
29 mars 2023 · 4 Inlägg

zzr94092 skrev:
Mät laddningen på batteriet,och även vad generatorn ger!

Dem är mätta och fungerar som dem ska. Men tack för tipset!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars 2023 · 17 379 Inlägg

Regina-sprut?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Apelsinen1
29 mars 2023 · 4 Inlägg

Steff240 skrev:
En rengöring av tomgångsmotorn är nog ingen dum ide att testa heller smile

Hmm ja det skulle kanske förklara att den är lite ostabil på tomgången. Men inte faktumet att den dog när jag startade helljuset. Ska forska vidare!

Apelsinen1
29 mars 2023 · 4 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Regina-sprut?

Nej LH2.x står det i Carspect appen iallafall.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang