d-b
29 mars 2023
· 541 Inlägg
Köpte ett nytt AGM-batteri förra våren som jag undrar om det är "friskt"?
Sitter i en bil som stått oanvänd i ett halvår så det var ganska tomt när jag tog fram bilen (centrallås och belysning fungerade, däremot inte startmotorn), så jag tog därför in det för att ladda. När jag började ladda var spänningen 10,5 V. Efter ungefär tre timmar tändes första "pluppen" på laddaren, som indikerar 25 % (eller möjligen att batteriet uppnått 13 % - 13 avrundas till 25 om man mäter i "25-tal"), men nu, efter ungefär 14 timmar, är det fortfarande bara en "plupp" som är tänd, däremot är spänningen 12,9 V (för en timme sedan var spänningen 12,6 V så även om "plupparna" står still så rör spänningen på sig).
Enligt https://www.autoexperten.se/fraga-exper … ilbatteri/ så verkar 12,9 V vara gränsfall för om batterier är ok eller inte.
Hur länge kan man förväntas behöva ladda batteriet? 14 h x 5 A = 70 Ah. Det borde väl vara ganska fullt vid det här laget? Och inte bara visa en "plupp"?
Laddaren har ett AGM-program och laddar med 5 A. Batteriet är Varta Professional DP AGM LA70 på 70 Ah. Batteriet fick stå inne i 12 h innan jag började ladda så det var rumstempererat.
Senast redigerat av d-b (30 mars 2023)