[LÖST] Hur nolla SRS/airbaglampa på Astra -97?

maratonic
17 april 2023 · 90 Inlägg

Hej, sambons pappa råkade komma för nära (=köra in i) en stenmur i samband med parkering och airbagen löste ut. Det enda som syns på bilen är att bogseringsöglan i fram har fått lite repor. Jag har bytt rattkudden men behöver släcka airbag-lampan inför besiktning. SRS-enheten är en GM Siemens (se bilder). Kan man nolla SRS-enheten relativt enkelt (=billigt på verkstan) eller måste den här sorten bytas helt?  Bilen är pre OBD (har testat ett par olika läsare som inte kunnat läsa den) så jag gissar att man måste lämna in den för att nolla SRS-enheten och eventuellt felsöka andra delar av airbagsystemet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229155/229155-d65788f55236a25021dad3294108c69b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229155/229155-d3fd36b9416653ffa18a0ad33a337740.jpg

Senast redigerat av maratonic (27 maj 2023)

Jesper328
17 april 2023 · 2 333 Inlägg

Det vet man inte förrän man har jackat i en dator.
Leta på en vänlig själ eller verkstad som kan göra det för en billig peng.

Up the RA
maratonic
17 april 2023 · 90 Inlägg

Ok tack!

maratonic
17 april 2023 · 90 Inlägg

Förresten, kan man verkligen läsa av airbag-koder på en så gammal bil? Det här är nog pre obd som sagt eftersom det inte blev krav på det förrän flera år senare i Europa.

Jesper328
17 april 2023 · 2 333 Inlägg

Ja, det skall du kunna.
Sen vet jag inte om det sitter en OBD2-kontakt eller om det är någon GM-specifik.
I värsta fall så krävs en Tech-2.

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 april 2023 · 13 669 Inlägg

så fort en airbag aktvieras eller förberedds anses styrenheten förbrukad och lägger en permanent felkod och enheten måste bytas eller hackas. 

i regel är det alltid enklast att bara byta styrenheten.      ta ur den kolla vad soim står på den gå in på ebay.de och kolla

airbag systemet ska alltid återaktivera sig så fort ett fel är åtgärdat..  utan att man ska behöva nolla felkoder.   så lyser den är felet kvar helt enkelt.  men ganska säker på att den spärrat sig själv för att den hamnat i ett aktiverat läge.. sen om det är pga den skjutit en airbag eller att den bara förberedde en skjutning av kudden.  spelar ingen roll.. så fort något av dom grejerna händer är styrenehten förbrukad.


nu finns det folk som återställer använda airbag enheter men om dom sen fungerar bra efteråt eller inte är helt okänt till dess att den behövs i ett skarpt läge.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 april 2023 · 13 669 Inlägg
Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
maratonic
19 april 2023 · 90 Inlägg

Growe skrev:
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313&_nkw=90562544&_sacat=0

Tack för svar. Köpte en klart billigare via Bildelsbasen.se, så nu blir det att boka tid på verkstan för byte. Försökte komma åt den själv förut men kom bara till läget på bilderna. :-/ Måste man in underifrån eller hur får man bort "gallret"?

xXSammy
20 april 2023 · 6 566 Inlägg

Beroende på hur systemet är uppbyggt så går det inte alltid läsa ur airbagstyrenheten, då är det fast sken (oftast om styrenheten i sig är defekt) eller att lampan blinkar x-antal gånger beroende på fel.

De/Dem
maratonic
20 april 2023 · 90 Inlägg

xXSammy skrev:
Beroende på hur systemet är uppbyggt så går det inte alltid läsa ur airbagstyrenheten, då är det fast sken (oftast om styrenheten i sig är defekt) eller att lampan blinkar x-antal gånger beroende på fel.

Ok. Den här lyser lär jag sätter på tändningen, efter tre-fyra sekunder släcks den och tänds genast igen för att sedan lysa konstant.

maratonic
23 maj 2023 · 90 Inlägg

Jag skaffade en Op-com för några hudralappar på nätet och fick fram tre felkoder från airbagsystemet. Om jag raderar dem med mjukvaran så kommer de genast tillbaka vid påföljande läsning.
Självfallet kod nr.66 SQUIB CIRCUITS ACTIVATED (CRASH), och enligt vad jag har läst gör denna att  SRS-enheten låser sig och inga felkoder kan raderas, så det kan förklara varför alla tre koderna kommer tillbaka direkt.

De andra två är
31:  SQUIB CIRCUIT RESIST. DRIVER HIGH
32: SQUIB CIRCUIT RESIST. DRIVER LOW

Min fråga är: dessa två automatiskt att raderas när jag har bytt SRS-enheten och airbagen (rattkudden)?  Eller har de uppkommit för att något annat är fel? (Till exempel "clock spring" som sitter under rattkudden.)

Senast redigerat av maratonic (23 maj 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 maj 2023 · 17 376 Inlägg

maratonic skrev:
Jag skaffade en Op-com för några hudralappar på nätet och fick fram tre felkoder från airbagsystemet. Om jag raderar dem med mjukvaran så kommer de genast tillbaka vid påföljande läsning.
Självfallet kod nr.66 SQUIB CIRCUITS ACTIVATED (CRASH), och enligt vad jag har läst gör denna att  SRS-enheten låser sig och inga felkoder kan raderas, så det kan förklara varför alla tre koderna kommer tillbaka direkt.

De andra två är
31:  SQUIB CIRCUIT RESIST. DRIVER HIGH
32: SQUIB CIRCUIT RESIST. DRIVER LOW

Min fråga är: dessa två automatiskt att raderas när jag har bytt SRS-enheten och airbagen (rattkudden)?  Eller har de uppkommit för att något annat är fel? (Till exempel "clock spring" som sitter under rattkudden.)

SRS-enheten sätter ju felkoden. När du skruvar dit en frisk så är koden och lampan borta. Systemet testar sig själv med jämna mellanrum. Man kan behöva köra en stund  i värsta fall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
maratonic
24 maj 2023 · 90 Inlägg

Hybrid_ skrev:
SRS-enheten sätter ju felkoden. När du skruvar dit en frisk så är koden och lampan borta. Systemet testar sig själv med jämna mellanrum. Man kan behöva köra en stund  i värsta fall.

Ok - efter hur många km eller hur lång tid konstaterar man att något annat är fel ifall inte lampan är släckt?
Jag har inte hunnit köra något än, bara starta, backa ett par meter och parkera igen, och lampan lyser fortfarande.

husseman
25 maj 2023 · 1 577 Inlägg

Hmm, du måste nog uppfylla några körcyklar innan styrboxen släcker lampan(lite tveksam). Annars bara att koppla upp o släcka felkoder om nya har lagrats i din "nya" box.
mvh/husse

maratonic
25 maj 2023 · 90 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, du måste nog uppfylla några körcyklar innan styrboxen släcker lampan(lite tveksam). Annars bara att koppla upp o släcka felkoder om nya har lagrats i din "nya" box.
mvh/husse

Jag har ju fått dit den nya styrenheten nu och efter bytet är kod 66 (CRASH) borta, liksom  31 (SQUIB CIRCUIT RESIST. DRIVER HIGH).
Dock kvarstår 32 (SQUIB CIRCUIT RESIST. DRIVER LOW) och nu får jag även 33 (SQUIB circuit resistor co-driver high) - trots att det inte sitter någon airbag på passagerarsidan.

När man raderar koderna med Op-com säger den "Raderar felkoder...", sen "Läser felkoder...", sen kommer både 32 och 33 tillbaka. Har fortfarande inte kunnat köra något, är det troligt att de skulle släckas efter körning när de inte kan släcks med Op-com?

Bilen har bara airbag på förarsidan men den nya styrenheten verkar alltså vara programmerad för airbag även på passagerarsidan. I Op-com är knappen för att programmera inte klickbar.

Här är en bild med lite live-data ifall det säger något.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229155/229155-204cf4ae6c3936d27d8c98949e4d9454.jpg

Senast redigerat av maratonic (25 maj 2023)

husseman
27 maj 2023 · 1 577 Inlägg

Hmm, kör skiten o se vad som händer.. e´mitt tips. En uppkoppling med Tech2 kanske kan ge nåt, men Op, com verkar rörigt.  Att släcka lampan är ju smartast o billigast. Vi pratar ju 97,a här. - att återställa detta "airbagsystem" enligt alla konstens regler kostar mer än bilens värde.
mvh/husse

maratonic
27 maj 2023 · 90 Inlägg

Jo jag vet... smile

***** Nu har jag lyckats lösa det. *****

Satte i en annan SRS-styrenhet och den  var programmerad för bara airbag på förarsidan, vilket matchar den här bilen. Enda koden som var kvar efter det var 32, vilket indikerade problem med släpringen ("clock spring" på engelska). Jag monterade bort rattkudden 2 st torx T25 på baksidan av ratten) och lossade kontakten försiktigt med hjälp av en flat skruvmejsel. När jag tog loss den från den utlösta rattkudden första gången så gjorde jag det lite våldsammare med en tång, så den blev lite tilltufsad. Jag använde ett gem för att rugga upp kontakterna inuti och putsade bort lite uppfläkta plastkanter och satte tillbaks. Kopplade in Op-com och den visade koden men sa nu att den var "not present". Kunde nu radera koden och efter att ha startat motorn och låtit den gå i en halv minut så släcktes airbaglampan, halleluja!

Innan jag fixade kontakten så mätte jag motståndet i kabeln för att kolla att släpringen var hel. Fick ta loss kåpan runt rattstången för att komma åt kontakten (kryssmejsel, 3 skruvar undertill och en på vardera sida om ratten). Fick inte loss kontakten men såg kablarna färg och kortslöt dessa två i kontakten med ett gem, sen kunde jag mäta motståndet med multimeter i kontakten som ansluter till airbagen (rattkudden). Fick noll ohm så släpringen (clock spring) är hel. Den kan tydligen skadas av explosionen när airbagen löser ut.

OBS! Alla manövrer gjordes med batteripolerna frånkopplade, airbag innehåller sprängämnen så man vill inte råka att den löser ut medan man jobbar...

maratonic
27 maj 2023 · 90 Inlägg

Älskar det här forumet, alla hjälpsamma själar här och på Youtube gör att man kan lösa så mycket själv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang