Kopplingen vill inte koppla ur trots luftad

OlleL
29 april 2023 · 4 Inlägg

Volvo 940 - 98 bytte bakre packbox på vevaxel. Lossade röret från slavcyllindern. Rann ut någon halv liter ur röret. När vi satt tillbaka alltihop och skulle lufta kopplingen vägrade kopplingen att koppla ur. Har testat många luftninagsmetoder åt alla håll och får endast ren bromsvätska ur luftnippeln. Någon gång höll vi inte koll på nivån så sög in lite luft, men som kom ut igen direkt när vi luftade, så tänker att det inte är luft i systemet som är fel.. Jätte konstigt fel tycker jag, men slavcyllindern vill inte riktigt åka ut som på mina andra bilar. Denna har nästan 2cm till att gå innan packning börjar synas i slavcyllindern. Om man trycker in slavcyllinderns kolv så pyser de lite från kopplingscyllindern uppe vid pedalen, men inte vid vanlig koppling.. Funderar på om man kan förlänga kopplingsarmen, men känns inte riktigt rätt då det funkade innan! All hjälp uppskattas!

Volvo 945 Classic "18-års bilen" (1998)
simlar
29 april 2023 · 5 525 Inlägg

Du har bytt bakre packbox.
Dvs växellådan och kopplingen har varit demonterad.

Sitter kopplingsarmen som den ska inuti sprängkåpan?
Sitter urtrampningslagret som det ska på kopplingsarmen?
Sitter kopplingslamellen åt rätt håll?

Om dom sakerna är OK så är det mest troligt luft i hydraulsystemet.
Har själv haft problem att lufta koppling på några bilar, har då fått trycka bromsvätska bakvägen för att få det att funka.
Dvs trycka vätskan in i luftnippeln och upp i behållaren.
Har då kopplat en slang mellan luftnippeln på ett bromsok och slavcylinder, öppnat båda nipplarna och sen trampat långsamt på bromspedalen tills vätska har tryckts hela vägen genom kopplingens hydraulsystem.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
OlleL
30 april 2023 · 4 Inlägg

Hej tack för ditt svar. Såg att kopplingscyllindern läckte lite så fick bytt den till en bättre begagnad. Felet kvarstod. Bytte slavcyllinder, felet kvarstår. Har testat lufta med spruta bakvägen med. Behåller rinner över då. Men inga bubblor i behållaren. Förlängde tillslut kopplings stången då fungerade de men då blev problemet att den låg på istället. Förkorta den lite grann men hittade inget bra läge så det fungera… Allting borde sitta rätt tänker för kunde köra bilen med kopplingen ändå..

Volvo 945 Classic "18-års bilen" (1998)
Jesper328
30 april 2023 · 2 371 Inlägg

Du har ju fortfarande garanterat luft någonstans.
Det bästa sättet att lufta de flesta kopplingar är att trycksätta bromsvätskekärlet runt 1.0-1.5bar beroende på fordon.

Bytte huvud&slavcylinder på en Fiat här i veckan, och den var riktigt tjurig när det kom till att lufta.
Löstes genom att föra slavcylinderns axel in och ut ett par gånger.
Fanns en hel del luft mellan nippel och slavens kolv.

Kan inte inte trycksätta behållaren så kan ni ju alltid kila in en skruvmejsel, träkloss, eller valfritt material för att hålla slaven komprimerad.
Sedan så pumpluftar ni precis som man gör med bromsar.
(För att utesluta huvudcylinder så nyper ni slangen mellan huvud&slavcylinder och känner på pedalen.. den skall vara stum.)

Senast redigerat av Jesper328 (30 april 2023)

Up the RA
OlleL
8 maj 2023 · 4 Inlägg

Hej igen, tack för alla svar hade bara klantat mig ordentligt och satt lamellen år fel håll... vilket jag var helt hundra på inte gick!. allting löst nu kopplar ur fint.

Volvo 945 Classic "18-års bilen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang